V tomto článku se vrátíme na úplný začátek našich obchodních kariér a zamyslíme se nad tím, jak jsme vnímali trading ještě před tím, než jsme se do něj naplno pustili. Naše posuzování tradingu totiž v té době mohlo podléhat kognitivnímu zkreslení s názvem hard-easy effect, který se po určitých intervalech stále objevoval a možná i stále objevuje. V čem tento efekt spočívá a jakým způsobem může náš současný trading ovlivňovat, si povíme právě nyní.
Prvotní iluze o tradingu
Většina obchodníků začíná na finančních trzích působit s vidinou snadně vydělaných peněz, které jim zajistí jak finanční, tak i časovou svobodu. Nechodit do práce, vlastně téměř nic nedělat, pouze aktivum nakoupit a za nějaký čas jej se ziskem prodat. Takto primitivně může trading, případně investování, na první pohled působit, ale jak časem všichni obchodníci a investoři zjistí, není to až tak jednoduché.
Právě v okamžiku, kdy jsme snili výše popsané iluze o tradingu, nás ovlivňoval právě hard-easy effect. Tento efekt se projevuje tendencí člověka banalizovat náročné životní situace a zveličovat běžné až rutinní životní cíle a situace. Jedinci, který se rozhoduje pod vlivem tohoto efektu, se na počátku jeho každého nového projektu zdá vše jednoduché, naprosto jasně ví, co je potřeba udělat a nepřipouští si žádné překážky. Ovšem v procesu realizace jeho „lehce dosažitelného“ cíle nastávají nepřekonatelné problémy spojené s rutinní činností.
Trading vypadá jednoduše, ale…
Trading je skutečně někdy velmi jednoduchý a to především v obdobích, kdy se obchodníkovi daří, respektive kdy tržní prostředí vyhovuje jeho obchodní strategii a on inkasuje zisky. Problém ovšem nastává v okamžiku, kdy strategie zisky přestane generovat, a začnou se množit ztráty. V tomto okamžiku se může opět začít projevovat hard-easy effect, který znovu začne celou problematiku ztrácení peněz banalizovat, čímž vytváří úrodné pole pro prohlubování ztráty.
Další problém s tímto zkreslením spojený je, že se může projevovat cyklicky. Tedy dostává se do mysli obchodníka v okamžicích, kdy si již myslí, že problém překonal. Klasickou ukázkou může být například stav, kdy obchodník vygeneruje sérii ziskových obchodů a už si myslí, že trading ovládl, přestane být na 100 % soustředění, začne trading opět banalizovat a hard-easy effect je zpět v akci.
Další cyklus, při kterém se tento efekt může projevovat, je při tzv. obchodní pauze. Vyhořelý obchodník si dá na pár dnů, týdnů, měsíců od obchodování pauzu a během této doby samozřejmě přemýšlí o chybách, které na trzích udělal. Postupem času obchodník získá opětovně dojem, že trading vlastně složitý není, že se jedná o jednoduchou činnost nakupování a prodávání a znovu se pustí do aktivního obchodování. A celý předchozí scénář neúspěchu se tak zase opakuje, protože obchodník celý trading banalizoval a nevěnoval dostatečnou pozornost například money managementu, který jediný mu může pomoci v minimalizování dopadů ztrátových období na jeho dlouhodobou výkonnost.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass