Umělá inteligence už není joker
Na začátku roku 2024, kdy byly publikovány výsledky za rok 2023, byla zmínka o umělé inteligenci prakticky povinná. Každá společnost, která chtěla, aby investoři přijali její hospodářské výsledky s nadšením, musela nutně mluvit o umělé inteligenci. Nezáleželo přitom tolik na tom, jaký reálný dopad má umělá inteligence na konkrétní obchodní model; důležité bylo zdůraznit, že umělá inteligence přinese revoluční možnosti.
Stačily však pouhé tři měsíce a situace se zásadně změnila. I když se o umělé inteligenci stále mluví během tiskových konferencí, investorům to již nestačí. Kouzlo těchto dvou slov vyprchalo. Investoři si stále častěji kladou otázku, zda přínos umělé inteligence bude patrný i v účetnictví. Někteří analytici dokonce zpochybnili masivní investice Microsoftu do umělé inteligence, přestože právě u této společnosti je monetizace umělé inteligence nejvíc rozvinutá.
Abych ukázal konkrétní příklad ochlazení zájmu o umělou inteligenci, stačí se podívat na to, jak byly přijaty výsledky společností Super Micro Computer a Palantir. Ačkoliv hospodářské výsledky těchto firem byly relativně dobré a odpovídaly očekáváním, cena jejich akcií se po zveřejnění výsledků výrazně propadla kvůli nejistému výhledu na další čtvrtletí. A přitom obě firmy neustále zdůrazňovaly velký potenciál umělé inteligence. To dnes již úspěchu nestačí.
Vývoj akcií Super Micro Computer od začátku roku:
Americký spotřebitel ztrácí chuť utrácet
Druhým výrazným znakem výsledkové sezóny za první čtvrtletí 2024 bylo zpomalování spotřeby v USA, zejména u ekonomicky slabších vrstev. Toto je velmi varovný signál, neboť jak je známo, americká ekonomika je především tažena domácí spotřebou. Společnosti jako McDonald's nebo Coca-Cola zaznamenaly zpomalení prodejů v tomto segmentu obyvatelstva. Nejhůře však dopadla síť kaváren Starbucks, která zažila propad celkové spotřeby kávy. Pokles byl zaznamenán i u jejich věrných zákazníků. Stejně špatné výsledky představil i Uber. To vše pouze ukazuje, že běžný Američan si začíná více hlídat své výdaje a přemýšlí nad tím, za co vlastně utrácí své prostředky.
Vývoj akcií Starbucks od začátku roku:
Matěj Široký