Jak obchodovat „Price Action“ (2. díl)
O tom, že obchodování pomocí „Price Action“ je individuální záležitostí každého tradera, nebude asi pochybnosti. Zrovna tak bych chtěl upozornit na to, že možná některé příklady, které zde budu v následujících dílech uvádět, nemusí vždy korespondovat s tím, čemu se říká obecná předloha, či všeobecná pravidla.
Pokud chceme obchodovat pomocí Price Action, musíme chtě nechtě začít pěkně popořádku. Žádná zkratka neexistuje, a tak možná někomu bude připadat moje psaní triviální, ale ona ta metoda kupodivu triviální je, jenom je třeba si na ni zvyknout a nedělat v tom žádnou vědu.
TREND
Jednou z prvních věcí, kterou je třeba rozeznat při použití Price Action, je trend. V návaznosti na něj pak budeme obchodovat, respektive používat Price Action jako trendovou, netrendovou, nebo proti-trendovou, ale to již předbíhám. Již použití vstupu do obchodu pomocí trendu, nám dává velkou naději na úspěch a lze jej využít jako první část EDGE - statistické výhody v obchodování.
Trend bychom si mohli rozdělit podle směru a podle času.
Podle směru:
Pokud cena stoupá, jedná se o uptrend (býčí trend) a pokud cena klesá, jedná se o downtrend (medvědí trend). Pokud jde cena do strany, tak se jedná o takzvaný chop.
Podle času:
Trend dlouhodobý, střednědobý a krátkodobý.
Tolik tedy jedna ze všeobecných pouček, ale který je který?
Začneme tedy s určením trendu podle směru.
1) Stoupající trend, uptrend. Ten nastává v tom okamžiku, kdy cena začne utvářet vyšší maximální hodnoty a zároveň vyšší minimální hodnoty.
Uptrend: (býčí trend, stoupající trend)
Uptrend vzniká v případě, kdy poptávka převažuje nad nabídkou a cena se šplhá vzhůru.
2) Klesající trend, downtrend. Ten nastává naopak v okamžiku, kdy cena začne utvářet nižší maxima a zároveň nižší minima.
Downtrend: (medvědí trend, klesající trend)
O downtrendu mluvíme tedy v případě, že nabídka převažuje nad poptávkou a cena klesá dolů.
3) Netrendový trh, chop trend. To je situace, kdy cena stagnuje, „jde do strany“. Nabídka a poptávka po aktivu je vyrovnaná a cena začne tvořit kanál, který je právě touto nabídkou a poptávkou ohraničen.
Trend si také samozřejmě můžeme určit pomocí trendové čáry, kde propojíme dna nebo vrcholy (nejlépe minimálně tři), a podle toho určíme směr. Ale to ať si každý posoudí sám.
Dalším druhem určení trendu je čas. Podle času rozeznáváme trend krátkodobý, který trvá minuty až hodiny, pak střednědobý - v čase trvání dnů a týdnů a nakonec dlouhodobý, který může trvat až několik let. Určení trendu podle času je důležité, protože čím delší časový úsek, tím větší vypovídající schopnost o stavu trendu a tím menší „šum okolí“ ve formách různých fundamentálních výsledků a zpráv.
Na druhou stranu je třeba podotknout, že čím delší časové období pro trend bereme v úvahu, tím je obchod náročnější na držení finančních prostředků a zároveň na umísťování Stop-Losů a Take-Profitů a z tohoto hlediska i na psychickou zátěž obchodníka.
Pokud se na grafy posuzovaného aktiva podíváme pozorněji, tak zjistíme, že všechny tyto tři časové trendy se prolínají, a když tomu obchodník porozumí, má již základ pro aplikaci Price Action.
Pro další ukázky budeme brát v potaz tato časová období:
- Dlouhodobý trend určíme na denním (D1) grafu.
- Střednědobý trend určíme na čtyřhodinovém (H4) grafu.
- Krátkodobý trend určíme na hodinovém (H1) grafu.
Poznámka: Zrovna tak bychom mohli vzít například za základ měsíční, týdenní a denní graf, nebo třeba hodinový, patnáctiminutový a pětiminutový graf.
Každý z nás již zcela jistě slyšel či četl poučku „trend is your friend“ (trend je tvůj přítel), a je opravdu dobré se této rady držet. A zde nastupuje právě jako základ určování trendu na několika časových rámcích, které obchodníkovi dávají již základní výhodu k úspěšnému obchodu.
Na následujícím obrázku vidíme jasný uptrend na denním (D1) grafu (dlouhodobý trend).
Při přepnutí na čtyřhodinový (H4) graf (střednědobý trend), jsou zde již dobře rozpoznatelné korekce s tím, že se trh nadechuje k dalšímu vzestupu.
A do třetice již na 1hodinovém (H1) grafu můžeme pouze touto metodou hledat přímé vstupy do dlouhých (long - buy) pozic a to průrazem maxima (v grafu číslo 1. - konzervativní metoda), nebo odrazem od trendové čáry (v grafu číslo 2. - agresivnější metoda).
Tímto nechci říct, že v případě krátkodobého trendu nemůžeme dle Price Action obchodovat i do směru short (sell), nicméně tímto postupem máme podstatně větší šanci na úspěch a na delší držení obchodu i v případě, že momentálně nejde trh naším směrem.
To samé platí i pro opačné pozice, to znamená v případě dlouhodobého směru short na denním grafu postupujeme podobně, ovšem druhým směrem.
Denní (D1) graf:
Na denním grafu směřuje podkladové aktivum na jih, to znamená, že se zde tvoří jasný klesající trend.
Čtyřhodinový (H4) graf:
Pokud přepneme na čtyřhodinový graf, rozpoznáváme korekce a opětovné klesající tendence.
Hodinový (H1) graf:
U 1hodinového grafu již můžeme vyhledávat vstupy do pozic, a to buď agresivně (horní elipsa), nebo konzervativně (dolní elipsa), tak jak již bylo popsáno v případě longových obchodů.
Toto je tedy jedna z možností, jak obchodovat podle Price Action. Pozornému čtenáři jistě neušlo, že jsem opomenul obchody v chopu, nicméně tyto jsem si ponechal až do příštího dílu, kdy zapojíme do hry další proměnné a to budou supporty a rezistence.
Cílem tohoto článku bylo naučit se pracovat s grafem jako takovým. Poznat prolínání trendů a využít možnosti setrvačnosti trendu, kdy dlouhodobý trend poskytuje obchodníkům dostatek času pro uvážený vstup do pozic bez větších nároků na držení finančních prostředků a psychických stresů.
Forexu zdar!
Satik
Související články
Čtěte více
-
Jak obchodovat „Price Action“ (1. díl)
Dnešním článkem zahájíme nový seriál na téma „Price Action Trading“, který tak bude volně navazovat na velmi úspěšný a oblíbený seriál o jednoduchých obchodních systémech. Můžete se tak těšit na spousty nových a užitečných informací, které si postupně představíme. -
Jak obchodovat „Price Action“ (10. díl)
Abychom mohli úspěšně obchodovat na finančním trzích, tak potřebujeme mít sestavený obchodní plán. Je zcela známá věc, že zejména začínající obchodníci tento plán nemají, a proto to také vidíme na úspěšnosti traderů u jednotlivých brokerů. Poměr ziskových traderů je kolem 20 %. -
Jak obchodovat „Price Action“ (11. díl)
Jak je všeobecně známo, trh většinou ovládají velké instituce. Jsou to takzvaní institucionální investoři (tradeři), centrální banky, investiční fondy a další profesionální finanční specialisté, kteří díky velkému kapitálu mohou někdy méně, někdy více s tímto trhem „hýbat“. Po finanční krizi v roce 2008 se pro tyto subjekty vžil název „Smart Money“, česky - chytré peníze. -
Jak obchodovat „Price Action“ (12. díl)
V dnešním dílu této série bych se chtěl hlouběji věnovat odrazům ceny od supportů a rezistencí. Jak jsem již se zmiňoval na začátku tohoto seriálu, tak Price Action je jedna velká skládačka. Od začátku jsme již probrali mnoho jednotlivých dílců, které dohromady mohou dát ucelený pohled na to, jak se vlastně trh vyvíjí, a jakým způsobem je možné do něj vstoupit, abychom měli určitou výhodu a mohli na něm profitovat. -
Jak obchodovat „Price Action“ (13. díl)
Když jsem v roce 2020 začal psát články na téma Price Action, tak jsem netušil, že to bude tak dlouhý seriál, který potrvá dva roky. A nyní tady máme závěrečný díl. -
Jak obchodovat „Price Action“ (3. díl)
Obchodování Price Action by mělo vypadat jako dětská skládanka. To znamená, že bychom se měli naučit nejprve určit dílčí varianty, které pak začneme skládat dohromady, a tento celek nám pak dá výsledný produkt. V minulém dílu jsem se věnoval trendu a to, co by nyní mělo bezprostředně navazovat, jsou supporty a resistance. -
Jak obchodovat „Price Action“ (4. díl)
V minulém dílu našeho seriálu o obchodování Price Action jsme si představili supporty a rezistence v obecné podobě. Dnes bych se chtěl tomuto tématu věnovat podrobněji, a to zejména z hlediska použití. -
Jak obchodovat „Price Action“ (5. díl)
Jednou z dalších částí obchodování „Price Acton“, které bych se chtěl alespoň v základu věnovat, jsou cenové formace grafu. Jsou to vlastně různé obrazce, které vytváří cena při pohybu na grafu. Tyto obrazce se mohou s větší, či menší podobností vyskytovat opakovaně a tudíž lze usuzovat, že i další vývoj ceny bude kopírovat stav předchozí a cena se bude vyvíjet podobně. -
Jak obchodovat „Price Action“ (6. díl)
Další díl do skládačky zvané „Price Action“ jsou svíčkové (cenové) formace. Jsou to vlastně obrazce, které vytvořily cenové svíčky na grafu a které nám mohou opět z větší pravděpodobností naznačit, jakým směrem se cena daného trhu vydá dále. -
Jak obchodovat „Price Action“ (7. díl)
V minulém dílu jsme se začali věnovat svíčkovým formacím. Ukázali jsme si formace obratové, které se vyskytují při slábnoucím trendu, a mohou nám signalizovat jeho obrat. V dnešním pokračování bych chtěl nastínit, jak mohou vypadat formace pokračující a formace neutrální. -
Jak obchodovat „Price Action“ (8. díl)
Pokud budeme chtít pochopit, jak používat Price Action k obchodování, tak si musíme uvědomit, že je dobré nalézt obchodní systém, který by nebyl samostatný, ale skládal se pokud možno z více částí, které by na sebe navazovaly a ve své podstatě se vlastně potvrzovaly. Mohou to být S/R zóny, patterny, trendové čáry, cenové formace atd. Někomu bude stačit kombinovat dva nástroje, někdo použije tři a někdo jich bude potřebovat více, aby se ve svém úsudku utvrdil a mohl tak obchodovat ve své komfortní zóně, bez zbytečných pochyb a stresu. -
Jak obchodovat „Price Action“ (9. díl)
V dnešním článku budeme pokračovat v našem seriálu o obchodování Price Action a navážeme na poslední článek, který se věnoval Fibonacciho cenovým clusterům. Jenom pro krátké oživení, jedná se o místa, kde se nacházejí shluky a seskupení více Fibonacciho úrovní. Jejich konstrukce a použití byla popsána v tomto článku minulém.
Diskuse ke článku
Diskuse je přístupná pouze pro registrované uživatele. |
Přihlásit se | Nová registrace |