Termínům čelíme denně. Díky tomu se k nim z velké míry vytvořil respekt a snažíme se je dodržovat i v případě, kdy nestíháme a snadno podléháme prokrastinaci. Chtěl jsem tento hluboce zakořeněný respekt k časovému údaji nějak využít při svém obchodování.
Kdy se v tradingu hodí mít přesně nastavený termín?
Trh s kryptoměnami, kde dodržování termínu beru za nejzásadnější, je divoký západ. Neexistují přesné a tvrdé regulace na marketing či sdílený obsah. Díky tomu se každá novinka do světa vysílá zaobalená v blyštivém papíru krásné grafiky.
Nicméně nikdy se nestalo, že by oznámená novinka byla dost dobrá. Jde o fenomén, kterému se říká „buy the rumor, sell the news.“ Jednoduše nic není tak dobré, jak si to lidi dokážou představit. Díky dynamicky se měnícímu prostředí obchodníků, kteří tráví mnoho času přilepeni na Twitter, jde o snadnou a platnou poučku.
Při použití jasně dané termínu se snažíme o dvě věci. Zaprvé sami sebe donutit prodat ve správnou chvíli, což zní často jednodušeji, než se to udělá. Zadruhé ponížit riziko a svézt se na vlně zvěsti, aniž bychom si vyslechli samotnou novinku.
Chytré stanovování cílů a přitažlivost čísel
Zan Kotnik se v jednom z článků pro FxStreet.com věnuje několika otázkám, které je kromě technické analýzy nutné brát v potaz. Termín je jedna z nich.
Člověk je fascinovaný přesnými čísly a daty. Přitahují mnohem větší pozornost a zároveň působí monumentálně a nepřekročitelně. Kotnik ve svém článku popisuje, jak může využití přesně daných čísel při stanovení cíle pomoc s jeho dodržením.
Z toho vychází hlavní rada při stanovení termínů v obchodování, kdy hodlám do pozice vstoupit nebo vystoupit. Musí být na minutu přesné a v ideálním případě také určené tak, aby jim nic klíčového nestálo v cestě. Jednoduše minimalizovat faktory, které můžeme využít jako výmluvu k nedodržení.
Já jsem věděl přesnou minutu, kdy bude novinka na streamu oznámená. Řekl jsem si, že „prodám někdy kolem oznámení“. Měl jsem si říct, že prodám „v 11:50“.
Zajímavé je, že Kotnik svoji teorii rozvíjí dál. Například na zisky. Je lepší si stanovit 10 % a dodržet je, než čekat na správný technický signál, a nakonec odejít s prázdnou.
Slovo závěrem
Stanovování termínů může být dobrá strategie pro nováčky nebo pro ty, kteří mají problém s tím dodržet svá pravidla. Mně se to obvykle daří, ale vždy rád najdu skulinku, která mi pomůže můj mozek ošálit a celý proces mi ulehčí.
Abychom to shrnuli. Termíny mají být stanovené přesně, to je klíč. Přesná čísla spíše donutí držet se strategie a neodchýlit se od ní. Nakonec pamatujme, že chybu někdy udělá každý. Otázkou je, jak se k ní postavit a pokusit se limitovat její opakování do budoucna.
Jiří Makovský