Vítám vás u dalšího článku o psychologii tradingu. Dnes se podíváme na jedno ze základních témat, což je výběr obchodního instrumentu. V dnešní době existuje velké množství trhů, na kterých je možné zhodnocovat své finance, takže výběr by měl být pečlivý. Pojďme se proto spolu podívat na základní způsoby výběru instrumentů, které by měl každý obchodník znát.
Špatný výběr instrumentu
Jednou z metod je všeobecné povědomí o daném instrumentu. Začínající obchodník si bude logicky vybírat obchodní instrument podle toho, jak ho vnímá jeho okolí nebo jak mu je daný trh sympatický. Skvělým příkladem je zlato. Na trading jde o velmi náročný instrument, ale ze sociálního pohledu určitě zní lépe, když člověk řekne, že obchoduje zlato než měnový pár EUR/GBP. Získávat sociální status nejspíše nebude tím správným způsobem, jak si obchodní instrument vybírat. Lepší přístupy jsou ty následující.
Výběr podle strategie
Když už si obchodník prošel seznamovacím kolečkem s několika finančními instrumenty, ideálně na svém demo účtu, tak už ví, který trh ho bavil a svým cenovým vývojem mu dával smysl. Rovněž má obchodník také ponětí o základních metodách analýzy trhu a dokáže sestavit alespoň základní obchodní strategii.
Ve většině případů obchodník postupuje tak, že na daný trh začne vymýšlet obchodní strategii. Její kritéria obvykle bývají velmi úzce spjata s daným obchodním instrumentem a veškerá optimalizace poté probíhá s cílem zlepšit výkonnost na daném trhu. Nevýhodou tohoto způsobu výběru je, že sice obchodník vyvine zajímavou strategii, ale její robustnost bude velmi nízká. Jakmile se na trhu změní obchodní podmínky a strategie přestane generovat zisky, je obchodník opět na začátku.
Robustní strategie
Spíše než konkrétní obchodní strategii pro konkrétní obchodní instrument, by se měl trader věnovat více obecným myšlenkám o obchodování na finančních trzích. Například obecné myšlenky jsou profilace trhu, arbitráž, korelace atd. Tyto obecné myšlenky totiž platí na všech instrumentech, čímž se zajišťuje robustnost obchodního systému. Poté, co se obchodník rozhodne pro obchodování určité myšlenky, tak až teď přichází na řadu konkretizování proměnných, které souvisí s daným instrumentem.
V prvním případě obchodník postupoval od konkrétního instrumentu k vymýšlení konkrétní strategie, kdežto v druhém případě obchodník postupuje od obecných myšlenek a až poté vyvíjí konkrétní obchodní strategii. Každému může vyhovovat jiný přístup, ale robustní strategie by měla v sobě obsahovat prvky univerzality, aby bylo možné ji v případě nutnosti obchodovat i na dalších instrumentech.
Martin Klass pro portál FXstreet.cz