Vytvořte si Cíl
Jedním problémem, proč většina obchodníků, začínajících podnikatelů či investorů selhává je to, že si nestanoví svoje cíle. Cíl je něco, co by měl mít každý z nás, a to nejen ve světě financí a investic. Bez cíle nevíme, co vlastně chceme, na co se zaměřit a nepoznáme, jak se ve své činnosti zlepšujeme a jak moc se posouváme.
Cíl si můžeme například vytvořit pomocí metod „smart“ či „smarter“, které se často používají právě ke stanovení podnikatelských cílů. Jelikož se trading a investování řadí také mezi podnikatelské činnosti, mělo by být použití této metody stejně účinné, jako u běžného podnikání.
Nejprve musí být cíl specifikován. Určíme si přesně, co chceme a pomocí jakých prostředků toho dosáhneme. Například pokud se chceme soustředit na dividendové akcie, měli bychom vědět, jak velkého pasivního příjmu si přejeme dosáhnout, kolik procent ročně se nám zamlouvá nebo na jaké ceně budeme prodávat námi zakoupenou akcii z minulosti. Dále si musíme stanovit, jaké metody použijeme. Budeme denní obchodníci, využijeme strategii využívající fibonacciho posloupnost, máme zájem investovat na týdenní nebo na měsíční bázi? Pokud si odpovíme na tyto otázky hodně nám to usnadní naši cenu k vysněným výdělkům.
Cíl by měl být dosažitelný a realistický. Někdy je lepší si dávat vyšší cíle a nároky, abychom se motivovali, jenže při investování a obchodování je lepší si stanovit takové cíle, které jsou z pohledu námi dostupných financí, znalostí a podmínkách na trhu dosažitelné. Pokud si stanovíme přehnaně velké cíle, můžeme zbytečně riskovat velkou část našeho kapitálu. V opačném případě by naše zhodnocení nemuselo dosahovat uspokojivých výsledků.
Musíme vědět, v jakém časovém horizontu toužíme dosáhnout námi požadovaných výsledků. Stanovit si časový horizont našeho obchodního plánu. Jak často a jak dlouho chceme investovat. Je potřeba vědět, kdy jsme začali a pravidelně plán nebo strategii v čase sledovat, kontrolovat a podle toho ji dále upravovat či zlepšovat.
Posledním kritériem je to, aby cíl vedl k požadovanému výsledku (ať už částečně nebo úplně) s určitou odměnou, jak v podobě peněz či pocitu dobře odvedené práce.
Vybudujte si vlastní strategii
Někdo by si mohl říct, že je to samozřejmost, ale zde je problém v tom, že když už si obchodníci vytváří strategii, tato strategie nesplňuje spousty podmínek, které vám mohou zaručit úspěšnost vašeho investování nebo krátkodobého obchodování.
Stanovení jakékoliv strategie úzce souvisí s cíli a je esencí nejen v rámci Forex obchodování, ale i v dalších formách podnikání či investování. Strategie by měla být dobře specifikována, splňovat vaše kritéria, v čase hodnotit a pozorovat, měla by být reálná a dosažitelná.
Avšak nejdůležitějším aspektem celého plánovacího procesu je to, že strategie vytvoříte VY SAMI. Musí vám být „ušitá na míru“, měli byste se s ní ztotožnit a zjistit co vám přesně vyhovuje. Můžete se někde inspirovat, ale pokud převezmete úplně celou obchodní/investiční strategii od někoho jiného můžete narazit na problémy a nebudete výděleční.
Když si vytváříte vlastní strategie a vycházíte ze svých zkušeností, zažitých situací mnohem lépe se s dožijete, protože víte, na jakém principu funguje a co je jejím základem. Zkoušejte a testujte. Vytvořit vlastní úspěšnou strategii zabere spoustu času, pokud však zkombinujete vaše zkušenosti s dostatečně vynaloženým úsilím, jednou se vám to určitě povede.
Tým Admiral Markets
Pamatujte ale, že celý tento článek je určen pro informační, nikoliv investiční účely a že i při využití těchto strategii se pořád vystavujete riziku trhu a ztráty vašich finančních prostředků. Proto vždy investujte pouze ty peníze, které si můžete dovolit ztratit.