V dnešním článku se opět pohroužíme do tajů lidské mysli a budeme se snažit porozumět jednomu z velmi důležitých psychologických paradoxů, který brání nejen obchodníkům, ale i lidem obecně posouvat se vpřed a zlepšovat své schopnosti. Dunning-Krugerův efekt je do velké míry odrazem dnešní doby, kdy je neschopnost vyvážená vysokým sebevědomím a odbornost pochybami.
V čem tkví onen paradox?
Američtí výzkumníci David Dunning a Justin Kruger tento paradox, který sídlí v lidské mysli, jako první popsali v roce 1999. Tento paradox byl objeven jako součást sociálních vazeb, kdy má míra odbornosti vliv na hodnocení sebe i druhých. Onen paradox ovšem tkví v tom, že čím více si odborník myslí, že je odborník, tím méně kompetentním ve skutečnosti je. Zkoumání tohoto efektu ukázalo, že čím větší má odborník Ego, tím horší výsledky bude jako odborník podávat a navíc bude svrchu pohlížet na ostatní odborníky.
Druhá strana mince, kterou Dunning-Krugerův efekt popisuje, spočívá v tom, že odborníci, kteří nemají své Ego na takové výši, o sobě obvykle pochybují a nemají takové ambice dokazovat „si“ jací jsou odborníci. Zjednodušeně řečeno, čím více si o sobě člověk myslí, že je odborník, tím více odborník není. A naopak, čím více si odborník uvědomuje hranice své odbornosti, tím větším odborníkem se stává.
Praktické dopady Dunning-Krugerova efektu
Praktické dopady mohou mít velmi negativní následky. Pokud si o sobě například trader myslí, že již ovládá veškeré obchodní techniky, že rozumí tržním mechanismům, že má přehled v makro i mikro kontextech, velmi si tím zadělává na situace, které ho mají z tohoto mínění vyvést a také jej vrátit na cestu uvědomění si toho, že poznání je nekonečné.
V souvislosti s tímto efektem je velmi důležité si svojí vsugerovanou dokonalost uvědomit a přiznat si, že stále existují věci, ve kterých je potřeba se zdokonalovat a nepodléhat tak tlaku vlastního Ega, které si o sobě myslí, že již vše zná a ovládá. Pokud se trader nachází pod vlivem Dunning-Krugerova efektu, může se snadno dostat do depresivních situací, kdy se mu trading nedaří, ale i přes to má pocit, že již vše vyzkoušel, a že vše již zná.
V tomto případě jsou nejlepším měřítkem pravdivosti vlastního sebevnímání obchodní výsledky. Pokud trader pociťuje, že jeho výsledky nejsou to, co by od nich očekával, je potřeba začít studovat takové věci, o kterých si doposud myslel, že jsou zbytečné či podřadné, a že se díky nim nemůže dostat tam, kde by chtěl být.
Cestou ze spárů Dunning-Krugerova efektu je studování takových věcí, o kterých si myslíte, že jsou nesmysl, nepoužitelné, nefunkční atd. Jen díky poznávání těchto věcí může trader, ale i kdokoliv jiný, vystoupit ze stínu vlastních předsudků a poznat svět z nových perspektiv, který by mu jinak byly zapovězeny.
Děkuji za přečtení,
Martin Klass