Předtím, než přejdeme k podstatě důležitosti obchodního plánu, je potřeba si vyjasnit rozdíl mezi obchodním plánem a obchodní strategií. Mnoho především začínajících obchodníků si tyto dva pojmy často plete. Mezi obchodním plánem a obchodní strategií je ale docela značný rozdíl. Obchodní strategie je prostředkem, který vám pomáhá úspěšně obchodovat na trzích. Naopak obchodní plán má sloužit jako průvodce při orientaci na trzích.
Disciplinovaní obchodníci mají vždy obchodní plán, než začnou obchodovat na trzích. Je tomu tak z mnoha důvodů. První z nich je, že obchodování dle obchodního plánu jim napomáhá odstranit emoce z jejich tradingu. Za druhé, obchodní plán profi traderům dává náhled na trhy a chrání je před přemírou obchodování. A na závěr je tu aspekt správy peněz, který správný obchodní plán zahrnuje. Ten je možná ještě důležitější než předchozí dva body. Pokud tedy plně dodržujete svůj obchodní plán, budete moci snadněji zvyšovat své zisky a učinit je konzistentními. Pojďme se nyní podívat na pár rad, které vám pomohou začít s tvorbou obchodního plánu.
Jak vytvořit obchodní plán?
Obchodní plán je v podstatě jako mapa. Měl by vám říci, kam jdete a co dělat, když se vaše obchody nevyvíjí zrovna příznivě. První krok při vytváření obchodního plánu tedy začíná pochopením trhů. Jinými slovy, musíte cítit "puls" trhu a vytvořit kolem něj plán.
Nejvhodnější dobou pro přípravu obchodního plánu je doba po uzavření trhů nebo při snížení likvidity. To se samozřejmě liší v závislosti na trhu, který obchodujete. Pokud jsou to evropské trhy, bude vhodnou dobou ráno před otevřením trhu nebo večer po zavření. Pokud chcete mít na svůj obchodní plán více času, ponechte si plánování na víkend.
Obchodní plán musí obsahovat dvě věci:
1) Porozumění tržnímu prostředí
2) Příprava akčního plánu
Nejdříve se porozhlédněte po důležitých zprávách, které hýbou aktuálně trhy. Musíte získat základní povědomí, co očekávat od trhu. Řekněme například, že v daný den jsou v USA bankovní prázdniny. To je jasná indikace, že můžete na trzích, kde například hraje nějakou roli americký dolar, očekávat sníženou volatilitu. V takovém případě se raději zaměřte na investiční instrumenty (měnové páry), které americký dolar neobsahují.
Taktéž byste se měli soustředit jen na pár trhů. Pro určení toho kolik trhů byste měli obchodovat vám pomůže zapojení money managementu nebo řízení rizik. Při řízení money managementu byste měli nejprve zjistit, kolik si můžete dovolit riskovat z obchodního kapitálu. Nezapomeňte, že byste neměli riskovat více než 2 % svého kapitálu. Tím získáte odhad počtu obchodů. Na základě toho se pak můžete zaměřit na to, které trhy mají pro vaší strategii nejvyšší pravděpodobnost úspěšnosti. Nyní, když víte, kolik instrumentů (měnových párů) budete obchodovat, soustřeďte se na to, kolik odhadujete, že bude činit váš zisk či ztráta z daného obchodu. To je finální krok.
Nakonec váš obchodní plán má konkrétní podobu s konkrétními přínosy:
- Hlavní měnové páry, na které je třeba se zaměřit, na základě fundamentů
- Velikost obchodní pozice, kterou chcete obchodovat
- Očekávaný zisk či teoretická ztráta z realizovaných obchodů
Jak můžete vidět z výše uvedeného, obchodní plán je skvělým způsobem, jak se stát disciplinovanějším a informovanějším obchodníkem. I když se to může zpočátku zdát obtížné, postupem času se pro vás vytváření kontinuálních plánů stane denní rutinou.
Gabriel Štefaňák
Dukascopy Europe