Trendy obchodování často ukazují, že dobře příznivě se vyvíjející obchodní pozice budou i nadále spíše prosperovat, tudíž by se měly držet, a pozice, které se vyvíjí od začátku nepříznivě budou se i dále špatně vyvíjet, takže by se měly prodat. Behaviorální finanční nauka vede tradera k přesvědčení o opaku – dobře rozjetý obchod byste měli držet, co nejdéle to dává smysl a naopak ten špatný pokud možno co nejrychleji uzavřít.
Obchodníci trpící dispozičním efektem obvykle drží ztrátové obchody a prodávají ty, které by se v budoucnu často projevily jako ziskové. Proč se lidé takto chovají? Prodej pozice se ztrátou by znamenal, že se tradeři v obchodu mýlili. Naopak realizace zisků dokazuje, že investoři měli pravdu. Jednoduše řečeno, obchodníci se snaží vyhnout lítosti a hledají povzbuzení.
Jak se vyhnout dispozičnímu efektu?
Klíč k překonání dispoziční zaujatosti je silně svázaný s emocemi. Měli bychom se dívat spíše na logiku než na emoce. Zeptejte se sami sebe – máte tendenci zůstat při ztrátách nečinní a doufat v cenový výkyv očekávaným směrem? Jak rychle uzavíráte své ziskové pozice? Bojíte se ztráty minimálního zisku?
Pokud jste na některou z těchto otázek odpověděli ano, mohli byste být ovlivněni dispozičním efektem. Překonejte to tím, že budete s trhy zacházet logicky a porozumíte jejich pohybům, přičemž můžete začít dělat logičtější a úspěšnější obchody. Tím, že si uvědomíte dispoziční efekt, jste učinili první krok k jeho překonání. Dalším krokem je být schopen snížit své ztráty a nechat své zisky běžet.
Shrnutí
S dispozičním efektem se během své tradingové kariéry, a především tedy na jejích začátku, setká téměř každý obchodník. Důležité je si především uvědomit, že vám škodí a je třeba s ním bojovat. Poté již půjdou věci hladce.
Gabriel Štefaňák
Dukascopy Europe