Miliony jablíčkářů po celém světě jsou v pozoru. Společnost Apple představí novou řadu telefonů iPhone a další vylepšené verze svých páteřních produktů. Jedna část lidí pak bude modely velebit za jeho novátorské funkce, druhá část zase bude Apple kritizovat za to, že už pět let prodává v podstatě stejný telefon a mění jenom číslo. To už je takový kolorit, který patří k září v technologickém světě.
Předváděčka nových modelů je pochopitelně základním stavebním kamenem pro další úspěšné působení Applu na burze. Žádná obří svíčka na grafu se ale po představení telefonů neočekává. Proč?
O představení nových produktů se ví dlouho dopředu, často uniknou i konkrétní specifikace. Dochází tak k burzovnímu jevu „priced in“, kdy se do ceny akcie započítává hodnota plynoucí z události, která teprve přijde. Bývá tak zvykem, že Apple před uvedením produktů na burze mírně roste, ale v době uvedení modelů už stagnuje nebo dokonce mírně padá.
To bude zřejmě platit, i když je letos všechno trochu jinak. Měnil se totiž termín předváděcí prezentace. Apple tradičně představuje produkty sice v září, ale vždy v úterý. Teď ke sledovanému oznámení dojde výjimečně už v pondělí 9. září.
Proč? I takový gigant, jakým je Apple, musel v honbě za větší pozorností ustoupit americkým volbám. V úterý večer je totiž v USA na programu televizní debata prezidentských kandidátů mezi Donaldem Trumpem a Kamalou Harrisovou. Souboj hostí ABC News.
V Applu se proto rozhodli zamezit rozmělňování pozornosti Američanů a telefony předvedou netradičně dřív.
Samozřejmě se nabízelo prezentaci posunout na středu. Jenže to zase kalendář ukazuje datum 11. září. A 11. září nechcete vzhledem ke smutnému výročí teroristických útoků na WTC ve Spojených státech představovat vůbec nic.
Filip Kalčák