K čemu vést obchodní deník?
Internet je plný knih a článků o obchodování, ale ne všechny budou užitečné. Nejpopulárnější z nich řeknou obchodníkovi, co chtějí slyšet, místo aby popisovali skutečnou realitu trhu. Knihy o obchodování se často zaměřují na atraktivní setupy a neadresují možné chyby při naplnění, hledání a realizaci obchodních nápadů.
Z toho důvodu je vhodné, aby si obchodník co nejdříve založil obchodní deník. Stane se jeho nejlepší knihou o tradingu. Bude odrážet trh, jak jej vidíte, a bude sledovat všechny vaše akce a jejich výsledky.
I obchodníci, kteří obchodují delší dobu, často pilně vedou svoje deníky, protože vědí, že je to jeden z nejužitečnějších a nejpracovnějších nástrojů. Pomáhá vám vidět vaši možnou neúčinnost hned na začátku a včas ji napravit.
Obchodní deník pomáhá nejen dobře připravovat obchody, ale také analyzovat výsledky obchodování. Ve ztrátových obdobích můžete díky deníku prozkoumat a zjistit důvody svých drawdownů. Mezi takovými důvody můžete objevit emoce, kvůli nimž porušujete svá obchodní pravidla, nebo chyby ve vašem obchodním systému, které je třeba opravit.
Proces vedení obchodního deníku se skládá ze tří částí:
- Popis vašeho obchodního plánu.
- Statistika.
- Protokol introspekce
Část 1: Popis vašeho obchodního plánu
Váš obchodní plán a analýza trhu musí být podrobně popsán. Pomůže vám zapsat si na papír (nebo do souboru) vaše představy o trhu a vašem vlastním obchodování. Analýza a váš názor na trh obecně nedělají vaše obchodování úspěšným. Vaše současné názory však definují vaši oblast pro hledání nápadů.
V této části vašeho deníku můžete odpovědět na následující otázky:
- Budete hledat trend nebo cenové rozpětí (range)?
- Pokusíte se snažit obchodovat odrazy od extrémů nebo proražení?
- Budete svou pozici držet dlouho nebo ji rychle zavřete?
Popis vašeho obchodního plánu pomáhá vidět korelaci vašich nápadů se skutečnými událostmi na trhu.
Váš obchodní plán také obsahuje podrobný popis obchodů, které plánujete:
- Důvod pro zadání pozice;
- Kam umístit Stop Loss;
- Kde (nebo kdy) vzít zisk;
- Vaše emoce.
Když budete mít svůj plán podrobně popsaný, zvýšíte svoji disciplínu a snížíte pravděpodobnost chaotických, emocionálních akcí.
Část 2: Statistiky
V této části vašeho deníku si pouze zapisujete výsledky svého obchodování. Konečné číslice budou bez obalu zobrazovat aktuální stav vašeho obchodování, i když nikdy nebudou konečnou diagnózou. Mnoho bezvadných obchodních metod může vést k řadě ztrát, které by měly být odhadovány pouze s odstupem - po statisticky důležitém období.
Statistická část vašeho deníku bude obsahovat nejen čísla. Budou v ní zaznamenány fakticky vydělané / ztracené body / dolary, syntetické hodnoty, jako je faktor zisku, počet obchodů, průměrný objem lotu, převažující směr vašich pozic a rozdělení obchodů mezi dny v týdnu.
V podstatě se statistiky shromažďují kvůli sledování těchto faktorů. Při srovnání vašeho obchodování s chováním trhu můžete usoudit, zda jste byli příliš agresivní / opatrní, běžně obchodujete s trendem nebo jdete proti němu.
Možná je trend u konce, ale pokračujete v něm a zaměňujete si obrat s korekcí? Na tyto otázky můžete odpovědět tím, že budete analyzovat své statistiky.
Zde jsou čtyři hlavní parametry, které definují Váš trading.
Počet obchodů
Celkový počet obchodů ukazuje, zda dáváte svému obchodnímu plánu šanci pracovat v plném rozsahu. Je důležité znát průměrný normální počet obchodů charakteristický pro váš obchodní systém/metodu. Může to být 15–20 obchodů za den/týden/měsíc. Proto je tak důležité udržovat si vlastní statistiky.
Když vaše obchodování dosáhne dokonalosti, zapište si to a poté to porovnejte s jinými obdobími - zvláště těžkými časy. Otevření více obchodů, než je nutné, je nejen nebezpečné (mohlo by to vést k růstu nákladů, včetně ztrát). Avšak otevření méně obchodů, než byste měli, je také varovným znamením - znamená to, že jste opatrní kvůli strachu ze ztráty.
Někdy bude rozumné snížit úroveň své aktivity (zejména pokud máte malou představu o tom, co se na trhu děje). Toto rozhodnutí však musí být vědomé a dočasné (dokud proces nezachytíte). Jednou z možností v kritické situaci je přechod na demo účet místo snížení počet obchodů na vašem hlavním účtu, což by porušilo váš obchodní systém.
Směr obchodů
Analýza vaší činnosti podle směru vašich obchodů může ukázat, zda máte určitý sklon ohledně směru trhu.
Někteří obchodníci například upřednostňují short obchody místo long obchodů a naopak. Kterýkoli z těchto přístupů je docela zranitelný - vaše obchodování bude nestabilní a náchylné k drawdownu při obrácení trendů.
Velikost pozic
Velikost svých pozic (loty) byste měli měnit s velkou péčí a ohleduplností. To je přijatelné, pokud zvyšujete svoji pozici - stavíte „pyramidu“ s rizikem pro váš zisk. Na druhou stranu, pokud zvyšujete loty a cítíte se svým obchodem velmi sebejistí, mějte na paměti, že i zkušení obchodníci se v tom mohou často mýlí.
Někteří obchodníci jsou v prognózování často slabí, což jim však nebrání v dosahování zisku. Pokud je to i váš případ, tak zkuste analyzovat svoji historii obchodování - jak často vaše důvěra v chování trhu vedla k očekávanému výsledku? S největší pravděpodobností bude korelace náhodná nebo záporná. Proto je zvyšování lotů často nepřiměřené.
Vaše nástroje
Nakonec vaše statistiky musí obsahovat instrumenty, s nimiž obchodujete. Obchodníci jsou někdy náchylní k tomu, že si vybírají mnoho nástrojů, ale používají pouze jeden nebo dva (maximálně tři) z nich, například libru nebo euro. Pokud pro ně neexistují dobrá obchodní nastavení, hledá obchodník obchody na jiných instrumentech.
Takové obchody jsou poměrně vzácné: po jejich dokončení obchodník zapomene na tento obchodní nástroj a zaměřuje se na jeden nebo dva hlavní.
Je důležité analyzovat výsledky těchto epizodických obchodů a zjistit, zda vadí vašemu obchodnímu systému.
Část 3: Introspektivní záznamy
V této části pracujete se svým psycho-emocionálním stavem. Zapisujete si své myšlenky, emoce a reakce na okolní události. Můžete tak zvýšit svou emoční stabilitu a úroveň vědomí, což přímo ovlivní vaše výsledky.
Celkově je na obchodování nejtěžší dodržovat svůj plán bez ohledu na možné ztráty a neštěstí. Takové záznamy vám pomohou a možná i neutralizují vaše emoce. Poté si od nich dejte odstup, přestaňte se s nimi identifikovat a ve výsledku získáte větší sebeovládání a disciplínu.
Závěrečné myšlenky
Obchodní deník je pro obchodníka velmi užitečným nástrojem, který pomáhá zlepšit jeho obchodní disciplínu a dovednosti. Deník vám pomůže odhadnout statistiky vašich obchodů, najít slabé a silné stránky vašeho obchodního systému a zvýšit vaši emoční stabilitu.
Tým RoboMarkets
info@robomarkets.cz
+420 800 088 482
https://www.robomarkets.cz/
Upozornění na rizika:
- Tento materiál a informace v něm obsažené slouží pouze pro informační účely a v žádném případě by neměly být považovány za poskytování investičního poradenství pro účely zákona o investičních společnostech 87 (I) 2017 Kyperské republiky, nebo jakoukoli jinou formu osobního poradenství nebo doporučení, která se týká určitých typů transakcí s určitými druhy finančních nástrojů.
- Minulá výkonnost není spolehlivým ukazatelem budoucích výsledků nebo budoucího výkonu.