Vývoj výroby automobilů v ČR a meziroční srovnání na září:
Není tak proto překvapením, že se v září zhoršilo saldo zahraničního obchodu, které se jen za tento měsíc propadlo meziročně o 47,2 mld. CZK, což představuje cca 9 % HDP. Kombinace nízkých exportů automobilů, drahých dovezených energií a vysoké spotřebitelské poptávky znamená srovnatelný deficit se zahraničím jako v dubnu 2020, kdy automobilky nevyráběly víceméně nic.
Reálná ekonomika tak neprodukuje dostatek eur, které by exportéři vyměňovali za koruny a hnali tak cenu koruny na silnější úrovně. Částečnou útěchou může být pokles zisků společností se zahraničními vlastníky, díky čemuž by mělo odtéci méně kapitálu do zahraničí na dividendách. Běžný účet platební bilance by se tak nemusel propadnout do takového deficitu, který indikuje zahraniční obchod.
Vývoj salda zahraničního obchodu (měsíčně, v mil. CZK):
Letošní podzim budou muset exportéry zastoupit finanční instituce a spekulatni, kteří koruny nakupují díky obrovskému nárůstu úrokových sazeb. Volná eura ve finančním systému, kterých je zásluhou kvantitativního uvolňování Evropské centrální banky dostatek, budou částečně nasměrovány do korunových aktiv, které nyní vynášejí na krátkodobých mezibankovních sazbách cca o 3,7 % p.a. více.
Česká národní banka (ČNB) trhu ve své prognóze jasně naznačuje, že si žádné oslabování koruny nepřeje. Během 6 měsíců by se podle centrálních bankéřů měl kurz EUR/CZK dostat na dohled 24,00. V případě slabšího kurzu se nebojí ČNB zakročit rázněji růstem úrokových sazeb, což trhu předvedla minulý čtvrtek zvýšením sazeb o 1,25 %, po kterém se koruna svižně posunula na nejsilnější kurz proti euru od února 2020.
Vývoj měnového páru EUR/CZK (4hodinový graf – H4):
Tomáš Raputa
Analytický tým FXstreet.cz
Zdroje: MT4, autosap.cz, ČSÚ