Jsem velkým fanouškem rudých vozů z Maranella. Musím však složit poklonu stáji Mercedes F1. A to nejen proto, že vyhráli šampionát jezdců i konstruktérů, ale především potom jejich profesionalitě a cílevědomosti po celou sezónu. Jistota, se kterou kráčeli k oběma titulům, byla pro mě až neskutečná a to i přesto, že po letní přestávce jejich nadvláda dostala velká varování zlepšeným výkonem Ferrari a částečně i Red Bullu a ani zdaleka nepřipomínala to, na co jsme byli zvyklí v minulých letech. Nicméně Mercedes se s tím dokázal vyrovnat a s podporou náskoku, který si vybudoval v první polovině sezóny, celou situaci poměrně v poklidu zvládl. Prostě dělali, co měli naplánováno. Žádné překotné změny nebo experimenty. Prostě opakovali to, co jim přinášelo úspěch a jen to drobně vylepšovali.
Ferrari. Co říci o Ferrari. Neexistuje v moderní historii F1 (posledních řekněme čtvrt století) jiná stáj, která by dokázala být tak blízko špici, pokud ne přímo na ní. Vzpomeňme si na éru Michaela Schumachera a jeho soutěžení s McLareny. Tam bylo Ferrari na špici. A i když jen těsně, tak přeci jen vyhrávalo. Potom si vzpomeňte na éru vítězných Renaultů a Red Bullů. Kdo byl jako jediný schopný alespoň trochu držet krok? A teď Mercedesy… kdo s nimi soutěží? Zase to Ferrari. Ano, jako jejich fanouškovi mi chybí nějaký ten velký úspěch. Ale jejich pozice blízko špičky, která mi dává každý rok naději je obdivuhodná a zatím nikým nenapodobená. Takže ano, Ferrari stále něco malého schází, ale i přesto jsem rád, že jsem si jako fanoušek vybral právě je.
No a ještě překvapení a zklamání. Zklamáním je pro mě výkon Alfy Romeo (Sauberu). V roce 2018 vypadali ohromně nadějně a perspektivně. Dobré auto, dobrý motor a i dobří jezdci. Na titul by to nebylo, ale to, jak dopadli letos je pro mě zklamáním. Když už se ke konci nebyli schopni mnohdy dostat ani do druhé části kvalifikace, bylo to smutné. Příjemným překvapením byl naopak návrat McLarenu. Před dvěma lety byl úspěch, pokud vůbec dokončili závod a letos? Nejlepší ze zbytku světa za Mercedesem, Ferrari a Red Bulem. Z mého pohledu obrovský úspěch a velká naděje, že se McLaren dostane tam, kde má být a krásné formulové jméno se vrátí tam, kde má oprávnění stát, tedy na stupně vítězů. Jen pro dokreslení, šestý nejlepší jezdec šampionátu byl Carlos Sainz z McLarenu.
Co si z toho výše napsaného vzít pro trading? Já nevím, vážně nevím, ale věřím, že někdo v tom nějakou podobnost uvidí stejně, jako já.
Michal Uma