Zastaví snížení doporučení rozlet akcií Renaultu?
Podle analytiků z UBS je evropský trh s automobily téměř stabilní a nelze očekávat výrazný růst v budoucnosti. Ročně se v Evropě prodává 15 milionů automobilů, ale tato čísla budou těžce zasažena výrobci elektromobilů, jako je Tesla a čínská společnost BYD. Tyto firmy mají ambice do roku 2030 prodat 2,5 milionu elektromobilů ročně.
Renault se snaží reagovat na tuto situaci a zavedl svoji dceřinou firmu Ampere, která nabízí evropským zákazníkům elektromobily za dostupné ceny. Nicméně, konkurence bude veliká. Například automobilka BYD nabízí model Dolphin za méně než 30 000 eur, zatímco cena Renaultu Megane se pohybuje okolo 35 000 eur. I když Renault zaznamenal v prvním pololetí roku 2023 rekordně vysokou operační marži ve výši 7,6 %, bývá u této automobilky zvykem marže nižší o tři procentní body.
Pokud Renault začne soutěžit v cenové politice s čínskými výrobci, jeho marže by se mohla snížit až na 3 % nebo dokonce méně. To nejspíše nepotěší vedení Renaultu ani jeho CEO Luca De Meo, který převzal firmu po odchodu Charlese Ghosna, jenž utekl z japonského vězení. Luca De Meo dokázal Renault dostat zpět do zisku, a cena akcií se za jeho vedení zvýšila z 16 eur na 40 eur. Dosáhnout historických maxim nad 120 eur je však stále daleko.
Vývoj ceny akcií Renaultu:
Dokážou konstruktéři Volkswagnu najít odpověď na čínskou konkurenci?
Situace pro Volkswagen může být ještě složitější. Podle analytiků UBS tento německý gigant čelí dvojímu tlaku. Za prvé, ztratil svou vedoucí pozici na čínském trhu, kde dlouho dominoval. Za druhé, elektromobily značky Volkswagen měly na začátku silný potenciál, a konstruktéři této firmy byli mezi klasickými automobilkami na špici. Bohužel, tuto výhodu ztratili.
Cena jejich modelu ID.3 je extrémně vysoká, pohybuje se od 42 000 eur a výše. Podle analytiků UBS je výroba vozů Volkswagen strukturálně dražší o 25 % ve srovnání s konkurencí. Dokonce i čínská automobilka BYD je schopna vyrábět elektromobily za mnohem nižší ceny, i když se výroba provádí v Evropě.
Vývoj akcí Volkswagenu je v poslední době značně pesimistický. Trvající trend klesání cen akcií naznačuje, že návrat k cenám pod 100 eur by nemusel být v dohledné době vyloučen.
Vliv na českou ekonomiku
UBS analytici pravděpodobně nezajistili radost pro akcionáře držící akcie Renaultu a Volkswagenu. Bohužel, pád akcií Volkswagenu naznačuje, že česká automobilová společnost Škoda bude čelit výzvám v následujících letech. Nové modely, jako Octavia 2,0 a elektromobil Enyaq s cenami přes milion korun nebudou pro čínskou konkurenci tvrdým oříškem. Klíčovou otázkou však je, jak se česká ekonomika vyrovná se svojí stále větší závislostí na klasickém automobilovém průmyslu. Hledání alternativních řešení se zdá být stále naléhavější, než kdy dříve. Včera již bylo pozdě.
Matěj Široký