Vítám vás u dalšího článku o psychologii tradingu. Dnes se budeme zabývat myšlenkami ohledně uzavírání profitů v jednotlivých obchodech a rozebereme si i dilema, které si nejspíš každý obchodník již někdy zažil. Pojďme na to.
Sebedůvěra, chamtivost a strategie
Pokud se obchodník dostává do fáze, kdy si není jistý, zda obchod ukončit, nebo to tzv. zkusit na homerun, nejspíš je něco špatně. V rámci dlouhodobého konzistentního tradingu by obchodník ovšem tyto emoce zažívat neměl. Proto je potřeba hledat příčiny toho, proč dochází k tomuto emocionálnímu rozladění a ztrátě klidu.
První problém bych viděl v sebedůvěře, případně nižší důvěře ve svůj obchodní systém. Tato nedůvěra může pramenit buď ze špatného tradingu obecně (strategie nepřináší zisk), nebo se může jednat o nenaplněná očekávání. Pokud se jedná o nenaplněná očekávání, kdy si trader vysnil, že jeho strategie bude generovat například stovky procent zhodnocení ročně, tak je potřeba pohlédnout realitě do očí a začít věci okamžitě zlepšovat, nebo se prostě této iluze vzdát.
V procesu rozhodování, zda vybrat zisk, nebo obchod ponechat otevřený, hraje důležitou roli i chamtivost. Pokud obchodník začne ve své mysli toto dilema řešit, tak se trh dostal do bodu, kdy logika nebo obchodní strategie přikazuje vybrat zisk.
Jednoduché řešení
Mnoho obchodníků, především na začátku své kariéry, se až příliš orientuje na výkonnost. Tato orientace následně vytváří chamtivost, a jak jsme si již dnes řekli, chamtivost je ten důvod, proč obchodník ignoruje logické úrovně pro výběr zisků.
V tomto okamžiku je řešení velmi jednoduché, a to, že je potřeba přestat řešit svojí výkonnost a začít na 100 % obchodovat svojí strategii. Pokud strategie nedefinuje přesné podmínky pro výstup z obchodu, pak je potřeba tyto podmínky vytvořit, protože pokud nebude mít obchodník jasně daná pravidla, tak jej trh dříve nebo později o peníze stejně připraví. Až po mnoha prosezených hodinách u obchodní platformy může obchodník začít řídit své obchody aktivněji.
Jak jste si jistě všimli, tak trh jednou na logický level pro výběr zisků reaguje, jindy jej zase zcela ignoruje. K maximalizaci zisku lze tak dojít díky čtení cenového grafu a identifikování momenta. Zde lze využít jednoduchou poučku.
Pokud se vstupuje na swingovém low/high, lze obchod podržet déle. Pokud se vstupuje uvnitř swingového pohybu, je potřeba vzít zisk.
Tato poučka má samozřejmě své fundamentální základy v Gaussově férovém rozložení, kdy je celkem logické, že uvnitř swingu nový trend nejspíš nevznikne. Trendy totiž vznikají na okrajích férového rozložení. Podle místa vstupu je tedy možné také filtrovat obchody, kde brát zisk dříve, nebo kde cílit na vzdálenější profity.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass