Hledání svatého grálu je jedním z velkých mýtů tradingu, při jehož hledání mnoho obchodníků ztratí čas, který by mohli věnovat mnohem produktivnějším činnostem. Asi některé tradery nyní zklamu, ale žádný svatý grál tradingu, univerzální obchodní strategie nebo 100 % úspěšný obchodní systém neexistuje. Zamáčkněme slzu nad tímto politování hodným faktem, protože si v tomto článku nastíníme, jak nalézt svatý grál ve své vlastní strategii.
Tržní cykly
Kromě svatého grálu existuje ještě jeden mýtus, který je s touto problematikou spojen a to je životnost strategie. Nyní asi rozesmutním další tradery, ale žádná obchodní strategie není věčná a každá podléhá určitým tržním cyklům. Tyto cykly jsou způsobeny změnami v ekonomických cyklech, kdy trhy mohou vykazovat nižší nebo vyšší volatilitu, trend nebo chop (postranní trend), což jsou vše faktory, které funkčnost a výkonnost obchodních strategií významně ovlivňují.
Například trendová strategie nebude zcela fungovat v období nejistoty, kdy trhy volatilně létají nahoru a dolů. Stejně tak korekční strategie nebudou fungovat na trendujících trzích. Zde je první bod hledání tradingového grálu ve své vlastní strategii. Víte, zda funguje nejlépe v postranním trendu, je protitrendová, využívá breaktouty nebo potřebujete silné trendy pro realizaci zisku? Na toto je nutné si odpovědět.
Období, ve kterém strategie nefunguje
Poté, co je trader schopen určit, v jakých tržních podmínkách jeho strategie funguje, bude se muset smířit s tím, že v jiných podmínkách fungovat nebude. Toto přijmout je velmi náročné a především v období, kdy by se toto mělo praktikovat, vytváří silný tlak na psychiku tradera. Například obchoduji strategii, která využívá trendové pohyby, ale trh se bude měsíc pohybovat v postranním trendu, protože rétorika FEDu bude nejasná. Budu jako trader s touto strategií schopen měsíc neobchodovat?
Ve výše popsaném příkladu je i důvod, proč je trading tak psychicky náročný. Skutečně ne vždy jsou na trhu adekvátní podmínky, které obchodované strategii vyhovují.
Aby trader byl schopen určit, v jakém období je strategie zisková a v jakém naopak ztrátová, musí se jí naučit konzistentně obchodovat. Pokud nebude alespoň rok schopen obchodovat jednu obchodní strategii, nikdy jí nepozná tak, aby s ní mohl vydělávat peníze. Rok je totiž dostatečně dlouhá doba na to, aby si obchodník uvědomil, jaké jsou výhody jeho strategie, jaké jsou její nevýhody, jaké může očekávat série zisků a ztrát a mnoho dalšího. V ideálním případě by toto mělo být vše backtestováno, což je někdy, především u diskrečních strategií, složité.
Závěr
Svatý grál tradingu se nehledá, ten se musí vytvořit. Každá obchodní myšlenka v sobě skrývá ziskovou strategii, která ovšem bude zisková pouze v některých tržních prostředích. Úkolem tradera tak není donekonečna hledat to, co mu bude vydělávat peníze, ale spíše vypozorovat, kdy peníze vydělává strategie, kterou si sám zvolil.
Určitě je také možné, možná i nezbytné, aby obchodník disponoval více obchodními strategiemi, které budou diverzifikované podle tržní struktury. Například jedna strategie do trendu, jedna do chopu. Toto je ovšem trochu vyšší level, ve kterém musí být obchodník schopen jasně určit tržní podmínky a především umět pracovat s money managementem.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass