V dnešním článku otevřeme velmi důležité téma a to je vliv celospolečenského myšlení (stádového efektu) na trading jednotlivce. Ne nadarmo je totiž většina populace se svým životem nespokojena, případně až nešťastna a co je horší, nejsou ochotni se změnit natolik, aby si ten život udělali hezčí a kvalitnější. Nevědomé procesy, kterými je toto nešťastné stádo řízeno, se následně propisují do tradingu těch lidí, kteří se rozhodli změnit a vystoupit z negativně smýšlejícího davu. Ještě než se do tohoto tématu naplno pustíme, povíme si jeden příběh.
Příběh:
Profesor matematiky vejde jednoho dne do třídy a jako mnohokrát předtím napíše na tabuli deset rovnic, které má jeho třída spočítat. Po uplynutí časového limitu 30 minut profesor ukončí snažení svých studentů a začne sám rovnice řešit. Prvních devět rovnic profesor spočítá velmi rychle a bez chyby, ovšem v poslední rovnici provede aritmetickou chybu. V tom okamžiku celá třída vypukne smíchy a úžasem, jak mohl jejich profesor udělat tak banální chybu…
Člen davu vyhledává negativa
Je vám výše popsaná ukázka povědomá? Pokud jste se poznali v roli studenta, je to nejspíš signál začít na sobě pracovat. Společnost (kterou tvoří nevědomý dav) je zaměřena na vyhledávání chyb a negací. Dav studentů reagoval posměšně na chybu svého profesora i přes to, že předchozích devět příkladů bylo spočítáno naprosto precizně. Místo toho, aby jej dav studentů měl v úctě za jeho 90% úspěšnost, raději zvolí posměch, protože je přeci nemístné, aby profesor chyboval.
Toto chování je naprosto vlastní všem „davovým“ lidem, kteří rádi vyhledávají ve svém životě překážky, rádi se staví do pozice oběti a ze všeho nejraději se posmívají ostatním, byť sami o sobě ve své skromnosti mluví jako o nedokonalých lidech. Pokud chce člen davu změnit své chování, musí si nejprve uvědomit chování celého davu (které jej ovládá), tento poznatek aplikovat sám na sebe a poté se mu otevřou dveře ven ze stádového způsobu uvažování.
Poučení pro trading
Pro tradery má role profesora mnohem větší význam než chování davu a to především z pohledu statistiky a psychologie. Úspěšnost 90 % při počítání matematických rovnic je velmi dobrý výsledek, který může být i vyšší s dlouhodobou kariérou profesora. Z jeho pohledu pak nedává žádný smysl, aby se chováním davu svých studentů nechal rozhodit, protože moc dobře ví, že matematiku ovládá. Stejným způsobem by se měli chovat i obchodníci. Vědomi si svých dobrých dlouhodobých výsledků, by se neměli nechat rozhodit jedním nepovedeným obchodem nebo stop-lossem, protože jejich pozornost je zaměřena na vyhledávání těch úspěšných obchodů.
Děkuji za přečtení,
Martin Klass