Dobrý obchodní deník by měl nejen zaznamenávat vaše aktuální obchodní data, ale měl by také poskytovat informace o tom, jaké jsou vaše plány pro každý obchod. Můžete v rámci vašeho obchodního deníku plánovat své obchody, co se týče nastavení parametrů pro otevření pozice, umístění stop-loss a take-profit příkazů a případně dalších podmínek vašeho přístup, pokud se trhu bude vyvíjet méně či více volatilně, neutrálně či v trendu apod. Zkrátka budete moci lépe nastrukturovat své myšlenky a plány pro své obchody a následně pak převést tyto nápady do praxe.
Deník bude po určitou dobu poskytovat perspektivu vámi provedených obchodů. Nejen, že shrne všechny vaše obchody, ale poskytne vám stav výkonnosti vašeho obchodního účtu. Jinými slovy, stane se vašim osobním přehledem výkonu, který vám poskytne příležitost vrátit se zpět v čase a zjistit, jak často jste prováděli obchody, jak úspěšný každý jednotlivý trade byl, které měnové páry pro vás fungovaly lépe a dokonce i jaké časové rámce byly pro vaši strategii výnosnější.
Ověření obchodní strategie a přístupu k tradingu
Dalším velmi důležitým vedlejším produktem obchodního deníku je skutečnost, že v průběhu času ověří váš obchodní přístup a vaše strategie. Poznáte, jak je váš obchodní systém úspěšný v měnících se tržních podmínkách v čase. Dostanete odpovědi na to, jak si vaše strategie vedle jak v neutrálním, tak trendovém trhu, případně na různých time framech a jaký měly dopad stop-loss a take-profit příkazy na výkonnost vašeho obchodního systému. Nezapomínejte přitom, že aby byly zachovány všechny podrobnosti logiky konkrétní metodiky, musí být obchodní deník plně komplexní.
Jak svůj obchodní deník strukturovat?
Forma obchodního deníku by měla být dvoudílná. Doporučuje se založit obchodní deník, který splňuje tyto dva následující koncepty. Mělo by jít o chronologický sloupcový seznam obchodů, které můžete sečíst a agregovat, abyste mohli zaznamenávat a "trackovat" veškeré své úsilí. Můžete k tomu využít tabulek aplikace Excel, která za vás automaticky provede matematické úkony a předejdete chybám z nepozornosti. Druhým konceptem je vytištěný graf s vyznačenými úrovněmi vstupu a výstupu (stop-loss a profit-target), s uvedenou použitou strategií a vlastním odůvodněním, proč jste, který příkaz zadali.
Shrnutí
Obchodní deník vám může pomoci v poskytování dat pro analýzu vašich bývalých obchodů, vašeho chování během obchodní seance, vyhodnocování vašich jednotlivých strategií a metodologických přístupů, ale především vám nastaví zrcadlo a otevře dveře pro vaší sebereflexi, která je pro profesionální trading nezbytnou ingrediencí. Udělejte si z obchodního deníku svůj první obchodní zvyk. V budoucnu se stane klíčem ke všem vašim dobrým obchodům.
Gabriel Štefaňák
Dukascopy Europe