Sentiment je na trzích mnohem silnější faktor než tvrdá data. Tržby společnosti a poměry tržní ceny akcie a čistého zisku na podíl jsou tak sice důležitým faktorem, ale nikoli pro retailové investory.
Amatérští investoři často kupují akcie pocitově. Na burze tak nezřídka vyhrávají firmy, o kterých se nejvíce mluví. Nikoli ty, které mají nejlepší výsledky.
Současně nejhodnotnější společnosti světa jsou Apple, NVIDIA, Microsoft a Alphabet. Přitom když se podíváme na tabulku firem s největšími tržbami, na prvních čtyřech příčkách vidíme docela jiné firmy – králem je Walmart, za ním Amazon, čínský State Grid a Saudi Aramco.
V první desítce je z nejhodnotnějších firem pouze Apple, a to na sedmém místě. I když je totiž jablíčková společnost na burze nesmírně populární a neustále roste, její tržby se od roku 2021 v podstatě nehýbou. Roční tržby se už tři roky točí kolem mety 390 miliard dolarů.
Krátkodobá nesouvislost s tržbami společnosti a jejím úspěchem na burze je normální. Pokud ale takové schizma trvá několik let, může to být znak nafukující se bubliny.
To Walmart kraluje tržbám už 12 let. Za posledních pět roků poskočil na burze o 140 procent. Apple za stejné období posílil asi o 190 procent.
Ostatně mnoho lidí kritizuje Apple za to, že už jen žije ze své minulosti a pořádně neinovuje. Naposledy se do svého konkurenta opřel i šéf Mety Mark Zuckerberg.
Jeho společnost volí opačný přístup. Zuckerberg totiž pálí miliardy při vývoji metaversu, brýlí pro virtuální realitu a dalších nových technologií. Metě může přihrát plusové body i přátelství s novou administrativou Donalda Trumpa.
Filip Kalčák