Sobota 05. října 2024 13:18
reklama
Purple trading AI
reklama
Investingfox Partner
reklama
CapXmaster srovnani
reklama
Investingfox Nastroje

Rozpočet na rok 2025 má „díru“ za 45 miliard korun, varuje Národní rozpočtová rada. Část tohoto manka mohou pokrýt „peníze na povodně“, které ale na povodně nepůjdou; vláda zřejmě peníze povodňové škody čtyřnásobně nadsadila

05.10.2024 11:17  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Státní rozpočet na příští rok není jen terčem kritiky opozice, přidává se i Národní rozpočtová rada. V tomto týdnu vyjádřila pochybnost ohledně realističnosti hned několika rozpočtovaných cifer. Hrozí tak opět, jako loni, že skutečný deficit celkového hospodaření vlády v roce 2025 bude třeba o desítky miliard vyšší než ten, který nyní ministerstvo financí „maluje“ na úrovni 241 miliard korun.

Aby vláda toto fiasko zmírnila, hrozí, že využije peníze deklarované jako prostředky na úhradu povodňových škod, které však nakonec na povodňové škody nepůjdou. Národní rozpočtová rada například varuje, že deset miliard korun, o které vláda navýšila schodek pro příští rok, právě se zdůvodněním povodní, není účelově vázáno, takže povodňové škody nakonec vůbec pokrývat nemusí.

Pojišťovny navíc v posledních dnech odhad pojištěných škod z povodní snížily, a to o tři miliardy, na 16,3 miliardy korun. Pojištěné škody přitom při povodních let 2002 a 2013 tvořily zhruba polovinu škod celkových. To by znamenalo, že celkové škody z letošních povodní by činily 30 až 35 miliard korun.

K tomu je třeba říci, že při minulých povodních šlo ze státního rozpočtu na povodně pouze zhruba 25 procent celkových podpůrných prostředků, zbytek hradily pojišťovny, kraje, obce, z menší části třeba také EU. V takovém případě, pokud by měla jít ze státního rozpočtu opět pouze čtvrtina celkové úhrady škod, jedná se ani ne o deset miliard korun. Přitom ovšem vláda kvůli povodním narychlo, ještě před alespoň rámcovým sečtením škod, navýšila se zdůvodněním povodní schodek rozpočtu celkově o 40 miliard korun – o 30 miliard pro letošek a o zmíněných deset miliard pro příští rok.

A to ještě stále není vyjasněný osud zhruba 50 miliard korun, které na povodně přislíbila uvolnit Evropská komise, byť – jak se později ukázalo – z unijních peněz již Česku přiklepnutých. Na povodně tak rázem je 90 miliard korun extra peněz, ač celkové škody tomu zatím ani vzdáleně neodpovídají.

Premiér Fiala minulý měsíc sice uváděl, že povodňové škody budou celkově činit zhruba 100 miliard korun, jenže expertní odhady už tehdy hovořily o mnohem nižší částce – například Česká spořitelna celkové škody odhadla zhruba na třetinu částky uváděné premiérem. Celkové škody podle jejího odhadu z minulého měsíce měly činit zhruba 35 miliard korun.

Nabízí se tak vysvětlení, že vláda povodní a tehdejší atmosféry ve společnosti využila, jejich škody nadsadila, aby mohla navýšit schodek státního rozpočtu zhruba čtyřikrát více, než bylo nutné, aby takto získaným novým dluhem alespoň z části „spláchla“ manko, „díru“ ve státním rozpočtu. Tu lze vyčíslit na minimálně 45 miliard korun, pokud vyjdeme z výtek k rozpočtu na rok 2025, které v tomto týdnu zveřejnila Národní rozpočtová rada, a sečteme-li jednotlivá manka, na která tato instituce upozorňuje.  

Přibližme si nyní tedy jednotlivá manka a „díry“ v rozpočtu, o nichž Národní rozpočtová rada hovoří.

Zaprvé, Národní rozpočtová rada upozorňuje, že ministerstvo financí počítá s tím, že příjmy z prodeje emisních povolenek dosáhnou 30 miliard korun. „Opomnělo“ však podle ní, že část se jich musí dát do rezervy. Zbytek se sice prodá, jenže aby to dělalo „namalovaných“ 30 miliard, musela by cena povolenky činit 104 eur. Jenže včera povolenka na příslušné burze EU uzavřela obchodování na částce jen 62 eur. I pokud by byla její cena historicky rekordní, na úrovni kolem 100 eur za kus dosažené loni v únoru, ani tak to nebude stačit na odhad, z něhož vychází ministerstvo financí v rozpočtu na příští rok. Národní rozpočtová rada tak odhaduje, že prodej povolenek vynese pouze zhruba 20 miliard, tedy o deset miliard méně, než si ministerstvo financí naplánovalo.

Zadruhé, ani podniky a organizace s majetkovou účastí státu zřejmě nevynesou tolik, o kolik ministerstvo navýšilo své příslušné plánované výdaje. Resort financí počítá s nárůstem výnosu o osm miliard korun, zatímco Národní rozpočtová rada varuje, že realisticky budou moci být z této částky uplatněny na navýšení výdajů pouze tři miliardy. Fakticky tak vzniká manko dalších zhruba pěti miliard korun.

Zatřetí, objemově ještě větší rozpočtová „díra“ se však týká dotací na obnovitelné zdroje energií. Ministerstvo průmyslu a obchodu žádalo 31,2 miliardy korun, avšak resort financí mu přiklepl o 22,7 miliard méně. Není zatím jasné, kde se tento zbytek vezme.

Dále, začtvrté, na důchody chybí v rozpočtu podle Národní rozpočtové rady až sedm miliard korun. Už letos půjde na důchody o zhruba pět miliard korun více, než předpokládá rozpočet na rok 2024. V příštím roce toto manko dosáhne nejspíše jedné miliardy, ale může to být i o něco více.  

Celkové by tak měl být plánovaný schodek o zhruba 45 miliard korun vyšší, tedy na úrovni nějakých 286 miliard korun, pokud by měl být vskutku realistický.

Vládě tak hrozí podobné „faux pas“ jako s jejím hospodařením v roce 2023. Tedy to, že konečné manko bude mnohem vyšší než to původně plánované.

Fialova vláda totiž loni hospodařila s větším schodkem než ta Babišova v roce 2020, tedy v prvním roce covidové pandemie. Vyplývá to z aktualizovaných dat, která tento týden zveřejnil Český statistický úřad.

ČSÚ tento týden zhoršil výsledek hospodaření českých veřejných rozpočtů v loňském roce o dalších 19,7 miliardy korun. Deficit vlády, resp. ústředních vládních institucí, tak loni nově činil takřka 347 miliard korun, zatímco dosud ČSÚ uváděl cifru necelých 334 miliard. I ta však byla výrazně, historicky zcela nebývale, vyšší než deficit státního rozpočtu za loňský rok, který podle vlády činil necelých 289 miliard korun. I když deficit ústředních vládních institucí nezahrnuje jen státní rozpočet, ten je jeho zřetelně dominantní položkou. Historicky se výsledek hospodaření ústřední vlády od výsledku hospodaření státního běžně lišil, ovšem ne v rozsahu takřka 60 miliard korun – to je opravdu zcela mimořádně vysoké číslo.

 

Český statistický úřad a s ním Eurostat totiž vládní čísla opravily tak výrazně – což právě je vskutku nebývalé –, že deficit vlády je nyní o přibližně 58 miliard vyšší než údaj, který coby loňský deficit vládního hospodaření, tedy deficit státního rozpočtu, zveřejnila začátkem letošního roku sama vláda.

Aby toho nebylo málo, schodek 347 miliard je druhý nejvyšší v historii, a dokonce překonává deficit Babišovy vlády z prvního roku covidu, který dle téže časové řady ČSÚ, resp. Eurostatu činí necelých 345 miliard korun.

Strany současné vládní koalice přitom v parlamentních volbách před třemi lety uspěly právě i díky slibu, že dají veřejné finance do pořádku. Zatímco Babišův kabinet roku 2020 čelil nejhlubšímu propadu ekonomiky v celé historii novodobé ČR, o 5,3 procenta, loni ekonomika poklesla jen o 0,1 procenta, tedy v podstatě stagnovala. Přesto tedy byl vládní deficit loni nominálně vyšší než před čtyřmi lety v době covidu.

Na druhou stranu je pravda, že od roku 2020 kvůli mimořádně vysoké inflaci zejména let 2022 a 2023 výrazně narostla cenová hladina v Česku, což podněcuje i růst nominální výše deficitu, která se v poměru k nominálnímu HDP drží nyní na již poměrně stabilizované a elementárně akceptovatelné úrovni.

Proč ale vlastně statistika ČSÚ vykazuje o bezmála 60 miliard vyšší schodek loňského hospodaření vlády, než plyne z dat ministerstva financí k plnění státního rozpočtu za rok 2023?

Rozdíl je kromě metodických odlišností, které však existovaly i v době minulých vlád, včetně té Babišovy, dán dvěma klíčovými důvody, které se vlastně dosti specificky vážou ke způsobu hospodaření výhradně současné vlády.

Zaprvé, Eurostat, a tedy i ČSÚ, letos v dubnu ministerstvu financí odmítl jako příjem uznat zhruba 29 miliard korun z dividendy ČEZ, kterou si ovšem ministerstvo do příjmů započetlo celou, tedy v objemu 54 miliard korun.

Zadruhé, ČSÚ, resp. Eurostat do deficitu započítaly i hospodaření mimorozpočtových, avšak stále i tak státních fondů, včetně části deficitu Státního fondu dopravní infrastruktury v objemu zhruba 20 miliard korun. Tento dluh ministerstvo vyvedlo mimo rozpočet, za což jej kritizovala i Národní rozpočtová rada, podobně jako kritizuje, jak jsme si již řekli, rozpočet na příští rok. Podle ní dokonce nelze loňský ministerstvem deklarovaný výsledek rozpočtu kvůli tomuto vyvedení – tedy výraznému optickému snížení jeho schodku – srovnávat s těmi z let před rokem 2023.

S blížícími se volbami roku 2025 se vláda chce vyhnout opětovnému fiasku a chce sama sebe prezentovat jako rozpočtově odpovědnou. Proto jí právě povodně mohou přijít tolik vhod. „Spláchne“ s nimi manka a „díry“ ve svém rozpočtu a může se na ně pokusit svést i to, proč vykazuje vyšší deficit než Babiš za covidu. Nepoučená část veřejnosti jí zdůvodnění povodněmi může dokonce i uvěřit.

Lukáš Kovanda
Hlavní ekonom / Chief Economist, Trinity Bank

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Rozpad slovinskej vlády a euroval
    Slovinská vláda neprežila hlasovanie o dôvere v ...
  • Rozplizlost odborářské stávky dokládá, že Fialova vláda má stále značné šance na úspěch u dalších voleb. Pokud chtějí odbory něco změnit, prostě musí dokázat zaplnit Václavák
    Včerejší stávka dokládá, že i když lidé v hospodě nebo na sociálních sítích zhusta remcají a kritizují vládu, mají-li možnost dát svůj postoj vskutku najevo, příliš tak nečiní. Rozhodně tedy ne v nějaké opravdu zásadnější míře. Vždyť odboráři nedokázali zaplnit ani Malostranské náměstí, mnohem menší, než je Václavské náměstí.
  • Rozpočet ČR jako černá díra
    To, že český státní rozpočet není v nejlepší kondici, je všeobecně známo. Je ovšem v tak špatném stavu, jak se říká? Ke konci třetího čtvrtletí dosáhl český státní dluh 3,1 bilionu korun. To je samozřejmě ohromné číslo, při kterém na každého Čecha připadá přes 286 000 Kč. „Velmi důležitý údaj je státní zadlužení vůči HDP, které je v ČR na úrovni 42,8 %. Touto optikou to v mezinárodním srovnání není za tak špatné, ostatní země EU jsou totiž zadlužené podstatně více. Řecko přibližně ve výši 170 % HDP, Itálie 144 % a třeba takové Portugalsko 114 % HDP. Určitě se ale nechceme srovnávat s těmi nejhoršími. Naopak nejlépe jsou na tom Bulharsko s 22,9 % a Estonsko s 18,4 %,“ říká Tom Kadeřábek, vedoucí produktového oddělení Swiss Life Select.
  • Rozpočet ČR: Sto miliard k dobru
    Letos je to už vlastně tradice a nejinak tomu bylo i v říjnu, a tak státní rozpočet skončil přebytkem, který tentokrát dosáhl téměř 100 mld. korun. Saldo rozpočtu se tak silně odchyluje od původního plánu, který pro tento rok počítá s deficitem 70 mld. korun. Když navíc vezmeme v úvahu, že s koncem roku se hospodaření státu obvykle zhoršuje, jsou dosavadní čísla v silném kontrastu s předchozími lety. Nezbývá, než se podívat, co se to vlastně v rozpočtu děje. Vybírají se lépe daně nebo se snad šetří?
  • Rozpočet jede z kopce již od ledna
    Státní kasa pokračuje i v roce 2021 na loňské trajektorii, a zatímco v předchozích letech vykazovala po prvním měsíci roku zpravidla spíše přebytky, nyní je tomu naopak. Nepoměr mezi výdaji a příjmy dosáhl 31,5 mld. Kč. Oproti loňskému lednu je tak deficit hlubší o 23,5 mld. Kč, byť Ministerstvo financí upozorňuje, že letos již došlo k převodu 12 mld. Kč na financování sociálních služeb, což se před rokem událo až v únoru.
  • Rozpočet je schválený: vláda dá na Ukrajince tolik, co člověk s běžným příjmem za jedno pivo. Kritika, že pomáhá „na úkor“ vlastních občanů, neobstojí
    Fialova vláda má svůj první rozpočet. Poslanci jej schválili dnes. Jeho již přijaté rámcové parametry se vlivem války na Ukrajině nezměnily. Plánovaný schodek zůstává na úrovni 280 miliard korun. Příjmy mají činit 1613,2 miliardy korun, zatímco výdaje 1893,2 miliardy. Na dílčích změnách se však poslanci shodli. Na humanitární pomoc související s Ukrajinou nově vyčlení 1,8 miliardy korun.
  • Rozpočet: Letos poprvé v červených číslech
    Za prvních pět měsíců letošního roku stát hospodařil s deficitem 18,7 miliardy korun. Je to samozřejmě podstatně horší výsledek než loni, nicméně v loňském roce rozpočtu soustavně pomáhaly miliardy z fondů EU, které extrémně nadlepšily rozpočtové hospodaření a nakonec i „způsobily“ první rozpočtový přebytek od roku 1996.
  • Rozpočet míří k pozitivnímu „překvapení“
    Trend, který avizoval již červnový výsledek, byl v červenci potvrzen – státní finance se vyvíjejí lépe, než předpokládá aktuálně platný schodek rozpočtu na úrovni 500 mld. Kč. Za prvních sedm měsíců roku dosáhl deficit úrovně 279,4 mld. Kč, a byť se jedná o suverénní rekord v historii země, došlo meziměsíčně k nárůstu schodku o „pouhých“ 14 mld. Kč. Příjmy státní kasy jsou již meziročně vyšší o 19 mld. Kč, výdaje pak o necelých 94 mld. Kč. Celkové saldo hospodaření se tak zhoršilo o 74 mld. Kč.
  • Rozpočet na příští rok se pozitivně nese ve znamení vysokých výdajů na investice či obranu. Fialova ale vláda vytvoří celkově o zhruba 320 miliard větší dluh než předchozí vláda Babišova, i proto, že v příštím roce opět naroste počet státních zaměstnanců
    Vláda příští rok plánuje hospodařit se schodkem maximálně 230 miliard korun. Pokud by tomu tak skutečně bylo a pokud by letošní schodek odpovídal plánovaným 252 miliardám, což je poměrně pravděpodobně, Fialova vláda za čtyři roky svého vládnutí vytvoří zhruba o 320 miliard vyšší dluh než předchozí kabinet Babišův (v očištění o inflaci o zhruba 70 miliard). Zároveň bude Fialova vláda vůbec první, jejíž souhrnný schodek překročí psychologickou hranici jednoho bilionu korun, když bude za roky 2022 až 2025 činit 1131 miliard korun.
  • Rozpočet na rok 2020 smutně vyjadřuje nulové reformní úsilí vlády, čtyřicetimiliardový schodek vadit nemusí, pokud se nevymkne kontrole
    Poslanecká sněmovna včera večer schválila rozpočet na rok 2020. Jeho celkové výdaje činí 1618 miliard korun, příjmy pak 1578 miliard.
  • Rozpočet se podle očekávání dál propadá
    První letošní pololetí si již stačilo vyžádat deficit hospodaření státu na úrovni 195,2 mld. Kč. Podobně jako v předchozích měsících se tak jedná o suverénně největší zaznamenaný schodek pro dané období, který se navíc bude v příštích měsících dále zvyšovat.Zatímco příjmová strana trpí ochromenou ekonomickou aktivitou, která tudíž negeneruje daňové výnosy, ta výdajová nese tíhu záchranných programů. Původně schválený celoroční schodek na úrovni 40 mld. Kč je dávno zapomenut a postupně byl zrevidován na 200 a posléze 300 mld. Kč. Aktuálně probíhají jednání o jeho dalším navýšení až na 500 mld. Kč, což podle nás bude již realitě s největší pravděpodobností blízké.
  • Rozpočet skončil lépe, než se čekalo. Pomohly jednorázové příjmy
    Ministerstvo financí zveřejnilo výsledek hospodaření státu za rok 2023. Ten činil deficit 288,5 mld. Kč. To je méně, než stát plánoval. Deficit měl původně činit 295 mld. Kč. Výsledek je pro většinu ekonomů překvapivý, protože na jaře byl deficit tak hluboký, že se hodně blížil celoročnímu plánovanému deficitu. Výkon je i to, že v roce 2022 činil deficit neuvěřitelný 360,4 mld. Kč. I tehdy se přitom podařilo skončit rok s nižším než plánovaným deficitem.
  • Rozpočet USA již pociťuje vládní změny z ledna a února 2013
    Americká bilance státního rozpočtu zakončila únor v deficitu 204 miliard dolarů. Ve srovnání s loňským únorem se ...
  • Rozpočet v ohrožení navzdory opatrným výdajům vlády
    Nové pololetí započaly veřejné finance dalším prohloubením schodku státního rozpočtu, který se z červnových -178,6 mld. Kč zvýšil na -192,3 mld. Kč. Oproti minulému roku však jde o zlepšení salda o 21,8 mld. Kč, ke kterému přispělo zejména zvýšení celkových příjmů o 3,6 % při pouze mírném zvýšení výdajů (1,3 %). Vzhledem k mírně zhoršujícím se vyhlídkám růstu ekonomiky v tomto roce však bude další zvyšování tempa růstu příjmů státního rozpočtu zřejmě pod tlakem.
  • Rozpočet za únor v nebývalém schodku
    Státní rozpočet vykázal po dvou měsících hospodaření schodek na úrovni 27,4 mld. Kč, což zcela vybočuje z běžného standardu. S výjimkou roku 2019 přitom únorový rozpočet v minulých letech zpravidla vykazoval přebytek. I v letošním roce tak pokračuje trend pokulhávajícího výběru daňových příjmů. I při odhlédnutí od daní z příjmů právnických osob, které na začátku roku pravidelně zaostávají, si nelze nevšimnout, že peníze chybí v dalších oblastech. Např. na dani z přidané hodnoty úměrně k uplynulým dvěma měsícům roku chybí přes 4 mld. Kč. Spotřební daň vykazuje manko přes 3 mld. Kč, nicméně v této oblasti stát pravděpodobně počítá s postupným náběhem příjmů z nedávného zvýšení sazby daně v pozdějších měsících. V pojistném na sociální zabezpečení, které se obvykle vyvíjí v průběhu roku stabilně, pak chybí přes 5 mld. Kč. Přibližně v souladu s plánem vlády se naopak vyvíjí výběr daní z příjmů fyzických osob.
  • Rozpočet zažehnaný, hlasovanie o limite federálneho dlhu ale trhy ešte len čaká
    V piatok sa demokrati a republikáni konečne dohodli na rozpočte a očak&...
  • Rozpočet 2020: přešlapování na místě
    Zaprvé, návrh prvním čtením prošel zcela hladce – kromě ANO, které je duchovním otcem rozpočtu, a ČSSD, která po pár ústupcích, zejména u rodičovského příspěvku a důchodů, ihned zanechala beztak embryonického odporu, se už také poměrně dávno (byť po lehce neočekávané, ale nikterak agresivní, žádosti o nižší deficit) přidala i KSČM.
  • Rozpočtová dieta, aneb čekání na Godota?
    Tuzemská ekonomika vykazuje nadále výrazné nerovnováhy, přičemž od pandemického roku 2020 je zvláště varovný vývoj na straně veřejných financí. Nejinak tomu bylo i v prvních třech měsících tohoto roku, kdy schodek státního rozpočtu dosáhl rekordních 166 mld. To je více než polovina z plánovaného celoročního schodku 295. mld korun. Jak je to možné? Celkové příjmy sice ke konci března vzrostly o solidních 13 %, výdaje státního rozpočtu se však zvýšily o mohutných 37 %.
  • Rozpočtové fiasko
    Po dni voľna sa v piatok vrátili obchodníci na akciový trh len na skrátenú seansu, no aj počas pár hodín ...
  • Rozpočtový deficit mocně finišuje
    Po několika poměrně nadějných měsících, kdy se rozpočet vzhledem k okolnostem vyvíjel spíše nečekaně dobře, přichází vystřízlivění. Do konce listopadu narostl nepoměr mezi výdaji a příjmy státu na 341,5 mld. Kč, což oproti předchozímu měsíci představuje skok o úctyhodných 67,5 miliardy. Netřeba asi dodávat, že se jedná o tuzemský rekord. I přesto se zdá být zřejmé, že ačkoliv původně schválený deficit ve výši 500 mld. Kč ještě ani nepočítal s druhou vlnou pandemie, která nakonec dorazila, bude jeho rámec dostatečný i na její pokrytí a byl tak evidentně citelně nadsazený.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
eightcap forex