„Když pijete, prostě jen pijte.
Když jdete, prostě jen jděte.“
(zenové úsloví)
„Když obchodujete cenu, prostě jen obchodujte cenu.“
(mé úsloví)
Toto je oblast našeho zájmu:
Cenový graf. V tomto případě svíčkový cenový graf. Vidíme zde naprosto vše, co potřebujeme proto, abychom byli dlouhodobě úspěšní. Aktuální kurz, historie vývoje ceny, Price Action, volatilitu (minulou i současnou), hlavní respektované úrovně, korekce a trend.
Podívejme se na ten obrázek ještě jednou. Potřebujeme ještě něco?
Má odpověď je určitě: Ne.
Ale z mnoha důvodů je odpověď většiny lidí jednoznačné: Ano.
Za Ano si lze dosadit cokoli, obecně pak indikátory, order flow nebo kódování. Věřím, že každý tento nástroj je pomocníkem, a věřím, že pro silně zainteresované i užitečným pomocníkem, ale současně v tomto vidím mnoho úskalí, zejména pro tradery, kteří nejsou full a jejich všímavost vůči trhům je roztroušená a nekoncentrovaná.
Hlavní problém je zde obecný: Moc. Moc informací. Moc věcí. Moc možností. Často se do obchodování vkrádá neblahý efekt, kdy nepodstatné informace a informace, které nenesou žádnou významnou edge, převládnou a obchodování se stane něčím „nad čím si zavaříme mozek a vyprázdníme svoji peněženku“.
Oblast našeho zájmu – náš graf – se změní:
Sedíme v kokpitu forexového letadla s cílem zvednout se do oblak. Ale toto letadlo je často tak těžké, že se nikdy neodlepí od země. A když už se odlepí, často jej čeká krátký let, jenž skončí katastrofou. Je to proto, že náklad na palubě naší mysli je příliš těžký. Naše mysl nedokáže dlouhodobě kličkovat mezi tolika informacemi a přitom dosahovat konzistentního výsledku. Je to její přání. Ale přitom iluze. Mysl iluze nevidí. Nechce je vidět.
Základem každého skvělého produktu byla jednoduchá myšlenka. Jednoduchý přístup. Avšak rigorózně dodržovaný. Nemusím zde jmenovat jeden takový, který se nám hned dere na mysl a který všichni doslova nosíme v kapse.
Proč to má být na forexu jinak?
Na trhu s mobilními telefony je skutečně důležitý jenom design. Lidi už nezajímají všelijaké ty vychytávky. Chtějí design. Důkazem je nyní iPhone SE, který má vnitřnosti značně béčkové, ale lidé čekají ve frontě a jsou ochotni čekat další měsíc, než dorazí do Evropy, i když by si mohli za stejnou cenu ihned koupit užitečnější telefon. I já.
Na forexovém trhu je skutečně důležitý jenom money-management. Je úplně jedno, jaké nástroje budete používat, protože když nebudete disciplinovaní v tom, aby se vaše nůžky rozevíraly více do profitu než do ztráty, nic není k užitku. Naopak, pokud zaostříte hlavně na money-management, zjistíte, že potřebujete úplné minimum informací – cenový graf.
„Když obchodujete cenu, prostě jen obchodujte cenu.“
Tomáš Vobořil