Vývoj měnového páru EUR/USD (4hodinový graf – H4):
V tomto příběhu mi ale chybí jedna důležitá opomíjená proměnná (onen „elephant in the room“ neboli slon v obýváku), a tou je imploze turecké ekonomiky. Turecko odjakživa kupovalo ve velkém evropské produkty v čele s auty a prodávalo zpět Evropanům letní dovolené nebo dluhopisy. Po loňském zkratu v místní měnové politice, který vyústil v ohromný úprk zahraničního kapitálu, devalvaci turecké liry a inflaci atakující 25 % se tento model zadrhl.
Vývoj měnového páru USD/TRY (denní graf – D1):
Turecko přešlo z růstu HDP o 7,4 % v Q1/2018 na předpokládaný propad o 5 % v Q1/2019. Prodeje aut klesají o 30-50 % meziročně a dle Eurostatu se obchodní bilance EU s Tureckem za posledních 8 měsíců zhoršila o 19,5 mld. EUR, což ubralo evropskému HDP 0,3 %. Poznámka na okraj: S Čínou zůstává bilance víceméně na stejné úrovni při dvouciferném růstu exportů z EU.
Vývoj tureckých dovozů (v mil. USD měsíčně):
Revize růstu HDP eurozóny tedy má na svědomí z velké části právě Turecko, a proto také přišlo ochlazení do Evropy mnohem silněji než do Spojených států, které s Tureckem obchodují vzhledem k velikosti své ekonomiky minimálně.
Otázkou zůstává, jestli se jde pouze o dočasný faktor, který by v druhé polovině roku mohl naopak eurozóně a euru pomoci pozitivně překvapit. Podle mého názoru ano – přece jenom prodeje aut v Turecku jsou již téměř na dně a nemají příliš kam klesat (viz graf). Lira se po tvrdé léčebné kúře turecké centrální banky 24procentními sazbami stabilizovala a na podzim by již měl negativní meziroční faktor jak z tureckých, tak z evropských exportních čísel vymizet.
Vývoj měsíčních prodejů aut v Turecku:
Nejde samozřejmě o jediný faktor a třeba brexit stále může zazlobit. Avšak návrat do starých kolejí, kdy rostoucí vývozy do Turecka přidávaly expanzi eurozóny desetinky procenta, by mohl být tím správným lékem na německé ekonomické neduhy a také impulsem pro návrat býčího trhu na měnový pár EUR/USD.
Tomáš Raputa
Analytický tým FXstreet.cz
Zdroje: MT4, Eurostat, tradingeconomics.com