Značka Hummer má dvě hlavní reklamní hesla: „kde ostatní končí, my začínáme“ a „Hummer, like nothing else…“. Obě jsou naprosto výstižná! Nic jako Hummer u nás na silnici nepotkáte a v terénu skutečně začíná tam kde ostatní končí, respektive kam se s naleštěným SUV ani neodváží pomyslet.
Hummer je výjimečný svou robustní konstrukcí. Základem je masivní žebřinový rám, který drží celou karosérii a zakrývá choulostivé části jako je motor, převodovka a další. U Hčka se počítá, že ho občas položíte „na břicho“ a nebrání se tomu.
Další důležitým parametrem je světlá výška a tzv. zkřížitelnost náprav, jaký rozdíl mezi sebou mohou mít kola na jedné nebo na druhé nápravě a mezi sebou. V terénu je důležitá trakce, tedy přenos točivého momentu z kol, tak aby auto nezůstalo někde viset. Čím větší zkřížitelnost náprav tím větší trakce a tím větší překážku vůz zvládne, terénní zlom apod.
Dalším důležitým prvkem jsou diferenciály. Diferenciál u normálního auta na silnici slouží k tomu aby se kola v zatáčce otáčela různou rychlostí (vnitřní kolo pomaleji než vnější které urazí delší vzdálenost). U pravých off-road vozů jsou proto tzv. závěrky diferenciálů, které v případě, že jedno z kol ztratí trakci, zajistí aby se druhé kolo dál otáčelo a táhlo auto dál. Existují závěrky mezi-nápravového diferenciálu, předního a zadního diferenciálu.
Všechny off-road „udělátka“ jsou hezké ale v opravdovém terénu jsou to nejdůležitější pneumatiky. Bez pořádného „traktoru“ ani nejlepší SUV typu Range Rover apod. větší a ještě lépe trochu rozbahněný kopec prostě nevyjede.
Hummer H2 má velkou světlou výšku, extrémně velkou zkřížitelnost náprav a závěrku mezi-nápravového a zadního diferenciálu. Navíc má v příplatkové výbavě vzduchové pérování na zadní nápravě, která se dá zvednout a ještě zvětší už tak velkou světlou výšku. H2 má obrovské pneumatiky se vzorkem menšího traktoru.
Měl jsem možnost vlastnit nebo zkusit poměrně dost SUV/off-road vozů. Počínaje Tuaregem až po Toyotu LandCruiser. Žádné z off-roadů, které jsem zkoušel se H2 nemůže rovnat ve schopnostech v opravdu těžkém terénu. Snad jen Land Cruiser, který má stejně jako H2 masivní žebřinový rám a blíží se mu parametry.
SUV typu Touareg, Range Rover apod. nelze srovnávat. Pokud jste majitelem podobného vozu a podléháte klamu reklamních materiálů daného výrobce, tak si to můžete zkusit. Nicméně jedno větší bahno pár drncavých překážek atd. Vám vytřese a namočí všechny řídící jednotky, uvolní kabely, utrhne čepy a garantuji Vám, že v servisu z Vašich peněz budou mít zaručeně radost (mám mnoho vlastních zkušeností, s Touaregem jsem svého času objel všechny VW servisy).
Základní problém SUV je ten, že s autem za 1,5-2mil normální člověk do něčeho co je možné nazvat terénem prostě nevjede. Sám jsem řadu těchto aut vlastnil a vím o čem mluvím. Člověku je v terénu takového pěkného auta prostě líto a neužije si to.
Tohle všechno jsou hlavní výhody Hummer H2. H2 je dělaný na drsné zacházení. Je to americké auto, které vypadá zvenku i zevnitř trochu „humpolácky“. O tom to ale je. S H2 se nebojíte pustit do pořádné díry nebo hlubokého bahna. Většinou se vyhrabe. Pokud ne tak má spoustu triků jako je redukční převodovka, závěrky diferenciálů apod. a v neposlední řadě „hrubou“ sílu 400 koní přenášenou na obrovské terénní pneumatiky
Jaké jsou vlastně parametry H2 ?
• Motor benzín V8 6.2 s výkonem 294Kw/574Nm (400 koní)
• 0-100Km/h cca. do 10s
• Max. rychlost omezena na 160Km/h (mě jezdí dle tachometru přes 180)
• Spotřeba papírově 18l kombinace, mě jezdí za 20-25l (mimo, město, terén)
• Celková váha 3.5tuny
Jak se s H2 jezdí na silnici ?
Jezdí se celkem normálně. Kromě velikosti vozu není žádný rozdíl. H2 se nějak moc nenaklání, dobře brzdí a díky velkému výkonu je i překvapivě svižné. Během prvních pár dnů mám zkušenost, že H2 v ostatních řidičích evokuje neohrabanou potvoru. Reálně je ale dynamika H2 srovnatelná ne-li lepší než klasická služební „formule“ Škoda Octavia TDI. Na dálnici při vyšší rychlosti je větší aerodynamický hluk. Aerodynamika H2 je dobrý vtip. Čelní sklo je téměř kolmé a celé auto je jako jedna velká hranatá krabice.