Dostatečně typická situace. Obchodník nováček po přečtení knížek o "kolektivním rozumu" trhu a užitečnosti sledování a obchodování aktuálního trendu, se nakonec skutečně dostává do opravdu dlouhého, silného a zjevného trendu. Trend může klidně trvat i více než 3 měsíce. Obchodník po uvěření v sílu tohoto trendu může reálně ukázat velmi dobré výsledky v průběhu 3 až 6 měsíců, možná i v průběhu celého roku. Jedno z tržních pravidel tvrdí, že žádné úspěchy v minulosti negarantují úspěchy v budoucnosti. Jazykem reálné kvalifikované analýzy - v tomto případě reálná rizika zůstávají pro pozorovatele utajená. Zároveň stačí pouze automatizovat strategii "sleduj trend" a s pravděpodobnosti blížící se jistotě na výraznější historii se přesvědčit, že tato strategie nefunguje. Silné a zjevné trendy mají nepříjemnou tendenci končit, přičemž, téměř slovy klasika končit nečekaně a s prudkým obratem likvidujícím minulé zisky. Může k tomu docházet z důvodu fixace zisku velkými investory, pochopením značnou masou investorů nesouladu aktuálního stavu s reálným stavem ekonomiky. Ve skutečnosti nikdo neví, proč k tomu dochází. Vlastně není až tak tragický samotný obrat, kdyby trend trval roky. Ňam by to určitě stačilo. Bohužel, čim silnější je trend, tím větší je přání investorů, kteří se do tohoto trendu dostali jako první, zafixovat svoje zisky a tím i samotný trend "zlomit". Základní masa investorů toto chápe a začíná být čim dále více nervozní. Ve finále se trend hroutí jako lavinový proud v těžce předpovídatelnem časovém okamžiku. Z toho je jakoby patrné, že přece stačí umět se dostat do trendu mezi prvními. Rodící se trend je však na počátku velmi slabý, a je velmi jednoduché ho splést s dalším aperiodickým výkyvem trhu. Nakonec než si najdete reálný začátek trendu, ztratíte mezitím hodně na lživě rozpoznaných situacích. Lze rovněž věřit, že budete stačit včas útect z hroutícího se trendu. Proces se však vyvíjí velmi rapidně, a v útect v praxi stačí zdaleka ne všichni. Připomenu další tržní pravidlo - zákon efektivity trhu neumožňuje inkasovat dodatečné zisky prostřednictvím využití očividných / iluzorních zákonitostí.
Náhodná hra a hledání. Ukazují nám všechno?
Všichni, kteří jsou v nejzákladnější variantě seznámeni se statistikou, musí aspoň rámcově vědět o výzkumech Bernoulliho. Ze zákona rozložení Bernoulliho konkrétně vyplývá, že čim je větší báze námi zkoumaných nezávislých PAMM účtů, tím větší máme šanci nalézt jakkoli "hezký" PAMM účet. Ale přitom ta jeho krása není nijak spojena s budoucí ziskovostí. Nevěříte-li matematickým výkladům, můžete pak snadno zorganozivat imitační modelování a samostatně se přesvědčit o správnosti tohoto tvrzení
V praxi je to však ještě mnohem horší. Nezdařené PAMM účty se pokoušejí jednoduše skrýt a neukazovat. Zdařené PAMM účty naopak vystavují jako první. Fakticky se jedná o záměrné zkreslování informací (nejlepším příkladem zde jsou různé "burzy" nebo "tržnice" levných a primitivních AOSů, signálů od bůh ví koho a postavených na bůh ví jakém základě, třeba ZuluTrade, 4xproject atd. - zpravidla tyto weby mají velkou popularitu u lidí, kteří se domnívají, že lze zbohatnout aniž by aspoň chvíli vážně přemýšleli). Pro nezkušeného, ale přesto třeba poctivého investora je těžké hned vidět celý obrázek, pochopit s jakou frekvenci dříve "úspěšné" PAMM účty mizejí v propadlišti dějin, a s jakou pak okamžitě vznikají nové. Známé nástroje prohledávání bází různých PAMM účtů se moc nesnaží o poskytnutí investorovi efektivně fungujícího analytického (neplést s "efektivně fungujícím") funkcionálu, cíl je jiný. Ve finále se informace podávají tendenciozně a tím vyvolávají lživá očekávání u nezkušených investorů.
I s ohledem na očividnost a prokazatelnost důvodů, uvedených výše, nadále jsem často svědkem, pozorujícím úporné a tvrdohlavé vyhledávání širokých databází PAMM účtů. Lze to samozřejmě částečně vysvětlit psychologickými vlastnostmi člověka. Už jsem psal jednou, že podle své původně "profese" je člověk sběratelem a lovcem. Najdou-li se jedlé ovoce nebo ulovené zvíře, pak již se lze nebát, že oni nečekaným způsobem někam zmizejí. Nalezený předmět je dostatečně stabilním fyzickým tělem. PAMM účty však fyzická těla nejsou, je to předmět umělého informačního prostředí. Vždy si pamatujte, že geneticky zabudovaný do nás kód ("selský rozum") není ani určen ani uzpůsoben "lovu" v umělém informačním světě.
Martingale
V klasické variantě předpokládá strategie martingalu zdvojnásobení sazby (sázky) po každé prohře a následný návrat k fixní sazbě po výhře. Při dané strategie hned první výhra buď přinese zisk nebo pokryje veškeré předchozí ztráty. Slabší stránka martingalu je v tom, že může dojít k sérii neúspěšných obchodů. Pro další zdvojnásobení může být v jednom okamžiku kapitál již nedostatečný a nasledovat bude bankrot. Při omezeném kapitálu investora je záporná průměrná ziskovost martingalu matematicky prokazatelná. Ale "selský rozum" založený na každodenních zkušenostech odmítá uvěřit reálné možnosti výskytu dlouhé série ztrát. Proto nachází martingale vždy své příznivce
Lživá přitažlivost martingalu je v tom, že tento přístup umožňuje poměrně dlouho skrývat seriózní problémy samotné metody, budeme-li se dívat pouze na statistiku výsledků obchodování. Tuto zvláštnost martingalu aktivně využívají buď z neznalosti nebo záměrně ne příliš poctiví a čestní lidé.
Klasický martingale lze rozpoznat právě podle růstu sázek po prohrách. Však i přesto toto mnohdy dostačující zjištění může být použití martingalu efektivně skryto. Zde je několik variant maskování:
1. Mícháme na jednom PAMM účtě statistiky dvou her - náhody a martingalu
2. Mícháme na jednom PAMM účtě statistiky několika her podle metody martingale tak, aby se obchody míchaných her jeden po druhém mezi sebou střídaly
3. Měníme výši sázek ne okamžitě po operaci, ale pouze po sérii operací
4. Místo změny výše sázek měníme vzdalenost stop-levelů od trhu
5. Místo změny výše měníme frekvenci otevírání pozic
6. Uskutečňujeme operace relativně vzácně (například 1-2 měsíčně), ale podle velké sázky ve směru pozorovaného trendu. Umožňuje to právě vytvářet "hezké" PAMM účty s historii za výrazné časové období více než 1 rok. Ale není třeba slavit. Problémy metody nikam nezmizely, podařilo se je jenom skryt.
7. "Nejpoctivější" metoda - míchat hru (obchodování) podle nějaké úměrné ziskové strategie s martingalem. V tomto případě hodnocení reálné ziskovosti první hry (prvního obchodování podle strategie) je přehnané, martingale se pak se sérii ztrátových obchodů vyskytuje vzácně. Ale každopádně informace o reálných rizicích a ziskovosti se zkreslují ne ve prospěch investora.
Analýza bází monitoringů PAMM účtů
Provedl jsem triviální statistickou analýzu některých bází monitoringu PAMM účtů. Níže jsou 2 diagramy rozložení ziskovosti PAMM účtů za 3 a za 12 měsíců. Jak pro 3 tak i pro 12 měsíců má rozložení stejné vlastnosti. Je vidět, že rozložení je zleva omezeno hodnotou -100%, což odpovídá úplné ztrátě kapitálu (bankrotu). Spolu s přiblížením k této hodnotě se hustota rozložení snižuje. Vysvětluje se to tím, že mnozí tradeři ukončují obchodování po výrazném drawdownu a nečekají na úplnou ztrátu kapitálu. Je také vidět, že vrchol rozložení se přibližně nachází na nulové ziskovosti. Podobné rozložení lze získat jednoduchým zkoušením náhodné hry (náhodného obchodování). Tím pádem analýza rozložení ziskovosti nám nedává vůbec žádné základy nebo předpoklady pro tvrzení o existenci zákonitostí ve výsledcích PAMM účtů.
Obrázek 1 - Rozložení 3-měsíční ziskovosti PAMM účtů