Vítám vás u dalšího výletu do lidského podvědomí. Dnes se podíváme blíže na fenomén, který je jistě mnoha obchodníkům a investorům známý. Jedná se o FOMO - Fear of missing out neboli strach z propásnutí příležitosti. Tento fenomén velmi úzce souvisí s tendencí člověka ke stádovému chování, takže i tuto problematiku v dnešním článku nakousneme.
Proč se lidé chovají jako stádo?
Osobně si myslím, že přijmutí stádové chování, je do určité míry způsobeno osobním rozhodnutím. Jako příklad můžeme použít třeba fotbalové utkání, během kterého nikdo nenutí diváky tleskat, povzbuzovat nebo skandovat, obvykle se většina diváků k povzbuzování přidá na základě aktivity skupiny fanoušků tzv. kotle. Celý efekt povzbuzování je poté zesilován tímto kotlem na ostatní diváky, kteří začnou tleskat, čímž celý stádový efekt eskaluje.
Toto je zajímavý experiment, kdy můžeme sílu nutkání ke stádovému efektu pocítit doslova na vlastní kůži. Stačí na fotbalovém zápase nepodlehnout všeobecnému nadšení. Záměrně poté nutkání přidat se k všeobecnému potlesku kontrolovat a i mu třeba odolat. To ovšem půjde pouze v případě, když se člověk dokáže ovládat. Pokud se takovýto člověk ovládat nedokáže, bude vždy obětí jak stádového efektu, tak i FOMO efektu.
Proč lidé podléhají FOMO efektu
V případě FOMO efektu jsem vypozoroval zajímavou souvislost. Ti obchodníci, kteří podléhají FOMO efektu, jsou přesvědčení, že musí mít názor na to, jakým způsobem se bude trh v budoucnosti vyvíjet. Ovšem trading a ani investování není tak o názorech jako o ověřených obchodních strategiích, money managementu a řízení obchodních pozic. Existují strategie, ve kterých se člověk v drtivé většině mýlí, ale i tak dokáže peníze vydělávat.
Jedním z hlavních důvodů, proč je FOMO efekt mezi širokou veřejností tak rozšířený, je iluze toho, že každý člověk musí mít na vše svůj vlastní názor. Proto si myslím, že důvodem, proč je FOMO efekt tak rozšířený, je fakt, že si lidé myslí, že musí mít názor. Ostatně i k tomu nás současné sociální prostředí vede. Vše musí mít nějakou nálepku, být nějak označeno a běda tomu, kdo si neumí vybrat stranu.
Co je lékem proti FOMO?
Vzhledem k tomu, že FOMO ovládne především takové obchodníky, kteří musí mít názor, nabízí se snadné řešení. Nemít názor!
Trading a investování totiž není o tom „myslím si, že to půjde nahoru, nebo dolů“, ale o tom, že vznikl obchodní signál, který s určitou pravděpodobností říká, že trh půjde tam nebo onam. Názorové obchodování a investování dlouhodobě nefunguje, a proto nemusí obchodníky vůbec mrzet, že se jej vzdají. Ostatně, FOMO efekt je také vytvářen tím, že obchodník vyžaduje od jiných obchodníků, aby mu jeho názor na vývoj trhu potvrdili. Když se tak stane, vzniká stádo obchodníků, kteří se navzájem ujišťují o svojí pravdě a stádový efekt je na světě. Proto nemusí být na škodu nemít názor.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass