Každý člověk je v mnoha ohledech jedinečný, ale existují situace, kdy se jedinečnost člověka potlačuje nebo je směrována k průměrnosti například v davu či větší skupině. Podle toho, kam jedinec inklinuje ve svých názorech (obvykle přijatých právě davovým myšlením), se odvíjí jeho reakce na životní události a podle některých teorií se i tyto události buď stanou, nebo nestanou. V dnešním článku se podíváme blíže na druh zkreslení, v jehož rámci dochází ke změnám ve vnímání rizika.
Vnímání rizika v tradingu
Riziko v tradingu hraje významnou roli. I když si to mnoho obchodníků neuvědomuje, nebo si to alespoň z počátku nechtějí připustit, tak v tradingu a investování není člověk odměňován za prosezený čas u PC nebo uhlazenou technickou či fundamentální analýzu. Obchodníci a investoři jsou odměňování právě za podstupované riziko. Proto by mělo vždy platit, že čím vyšší je podstupované riziko, tím by měla být i vyšší odměna. Toto ovšem ne vždy platí, protože identifikace rizika může podléhat zkreslení.
Teorie hovoří tak, že lidé, kteří věří tomu, že je rakovina nejhorší nemoc ze všech, budou všechny záležitosti s ní související považovat za mnohem rizikovější, než jiná rizika. Pod vlivem zkreslení následně dojde k tomu, že je podceněno riziko úrazu (například při sportu), které může mít stejně fatální následky jako rakovina.
K obdobnému zkreslení může dojít i na finančních trzích, kdy je obchodník přesvědčen o tom, že největší riziko jsou dlouhé stop lossy, a proto ve své obchodní strategii využívá stop lossy umisťované blízko tržní ceně, což vede k časným ztrátám způsobených volatilitou na nižších TF.
Vzhledem k tomu, že obchodník (z nějakého důvodu) považuje dlouhé SL za rizikové, odmítá nebo nedoceňuje rizika, která pramení z obchodování úzkých SL. Což je problém především v případě, kdy je strategie ztrátová a obchodník tak staví svůj špatný názor na riziko nad své obchodní výsledky.
Jak zkreslení vzniká?
Prvním způsobem, jak může dojít ke vzniku a následnému upevnění tohoto zkreslení, je vlastní zkušenost. Pokud trader získá špatnou zkušenost s dlouhými SL tím, že ztratí hodně peněz, může tento obchodní styl začít odmítat i přes to, že skutečný důvod ztráty mohl být úplně jiný (špatné řízení obchodu, nekvalitní sizing…). Ukotvení zkreslení v tomto případě není až tak silné a po získání pozitivní zkušenosti, může opět dojít ke změně ve vnímání rizika, a tím i zlepšení obchodních výsledků.
Druhým způsobem, jak toto zkreslení může vzniknout, je jeho přijetí z vnějšího okolí. Může se jednat o názor jiné osoby, společenský názor, názor odborníků atd. Každopádně se jedná o přijetí cizího názoru, který mnohdy nemusí s vlastní zkušeností ani souhlasit. Díky tomu, že jsou lidé vychováváni k přijímání cizích názorů a potlačování těch vlastních, dochází tak k přijetí tohoto druhu zkreslení za vlastní názor. Zkreslení je poté velmi složité ze života odstranit, protože při jeho přijetí došlo k potlačení vlastního názoru, takže ten přijatý již není možné jen tak nahradit. Určitá možnost „léčby“ je poté skrze vlastní bezprostřední pozitivní zkušenost.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass