Takže jak to tedy z toho druhého břehu může vypadat. Několik chytrých pánů se před lety rozhodlo, že se spojí se stejně chytrými IT specialisty a díky rychle se rozvíjejícímu internetu a celému segmentu virtuálního prostředí nabídnou lidem, kteří o finančních trzích nic nevědí, vidinu (záměrně píši pouze vidinu) rychlého, snadného a prakticky neomezeného zbohatnutí. Pro tento účel vytvořili systém, do kterého část z nich dodává data a druhá část se snaží přilákat co nejvíce naivních klientů. Už tady je zakopán nejdůležitější problém. De facto všichni jsou tzv. market makeři (MM), tedy tvůrci trhu. Někteří to otevřeně přiznávají, jiní se skrývají za nejrůznější výmluvy, nicméně pokud by nebyli, z celé této bubliny by neprofitovali. Co ale z toho plyne? Že právě tito tvůrci trhu jsou v každém obchodu protistranou obchodníčka, který má pár tisícovek a ze svého obývacího pokoje se snaží dosáhnout na to, o čem mu výše uvedení řekli, že by mohl mít – nezměrné bohatství. Jak to celé může dopadnout? Spread je tou nejmenší ztrátou, kterou obchodník může zaplatit. Ten je totiž jistotou, kterou každý MM má i v době, kdy se obchodníčkovi, aspoň krátkodobě daří. Jenže cíle akcionářů jsou jiné a jen běžné spready nestačí. Je potřeba zisky zvýšit a tak se v některých okamžicích například ony spready začnou zvětšovat a to až naprosto nelogickým a neuvěřitelným způsobem. Tak třeba spread, který je za běžných okolností ve velikosti 8 bodů má najednou bodů 50. No a co se v tu chvíli stane? MM posbírají lidem Stop-Lossy a mají vyděláno. Potom už jde jen o to, jak vysvětlit, že se podobná věc stala. A tak se přijde s pohádkou o nízké likviditě (nízká likvidita na globálním trhu? To je smíchu.), s varováním, že v takovém čase je lepší neobchodovat, anebo že je dobré s podobnými věcmi počítat ve svých strategiích, atd. atd. Výsledek je ale vždy stejný. O peníze přichází obyčejný člověk, nikoliv MM. Další takovou pěknou pomůckou, kterou MM používají pro zvýšení svých zisků, jsou gapy. Jejich vysvětlení zcela jistě existuje, tedy vysvětlení ze strany MM, ale upřímně, je to nesmysl. Vždy je někde někdo, kdo udělal poslední obchod na určité ceně a vždy je někde někdo, kdo na něj navázal. A je jedno, jestli v další sekundě, nebo za dva dny. Takže gap je zcela neodůvodnitelný, i když MM to odůvodnit dokáží.
No a potom tady máme propagandu. Celý tento byznys je založen jen na tom, kolik lidí se podaří do celého procesu zapojit. A tak se pracuje na zpracování jejich emocí. Jak všichni víme, emoce a peníze, to je vražedný koktejl. Jenže tato verze je trochu důvtipnější, než jen prvoplánové bezuzdné slibování. Tady se samotní MM snaží vystupovat korektně a upozorňují na rizika spojená s obchodováním. Dokonce to může vypadat i tak, že se snaží pomáhat svým naivkům, aby ti měli pocit, že se o ně někdo dobře stará a současně je to ten, komu jde o blaho každého jednoho obchodníčka. V této sofistikovanější verzi náboru dalších peněženek hrají velkou roli i „náboráři“, o kterých nikdo nic neví, avšak oni dokáží vše vykreslit v těch nejpěknějších barvách. Články, videa, tweety a já nevím co ještě. Plné úspěchu a plné dobrých rad. Bojují za co nejdelší setrvání lidí v režimu a svými články se snaží vše vysvětlit. Zkrátka celé je to jedno velké spiknutí. :-)
Tak a teď musím napsat ještě něco závěrem. Moje zkušenost a znalost je jiná, než je popsáno v tomto článku a nebylo snadné nepustit se do vysvětlování všech těch…, které v tam jsou. Avšak zcela respektuji právo na to, aby si někdo jiný mohl takové věci myslet a mně nechte prosím právo na to, abych si mohl myslet něco jiného.
Pokud si někdo myslí, že světové finanční trhy (a světové měny) byly vytvořeny, aby velké banky mohly obírat malé drobné klienty (což je pouze 4 % trhu), tak by si měl přečíst, co je to paranoia…
Michal Uma