Musíte se smířit s tím, že pokud zaznamenáváte ztráty, není to vaším pochybením. Jinými slovy, neodráží to, kým skutečně jste. Není to prostě nic jiného než ztráta a nejlepší způsob, jak se s ní vyrovnat, je co nejrychleji se zaměřit na další obchodní příležitost. Tento krok je skutečným lékem. Na druhou stranu, měli byste se snažit se držet dál od série ztrátových obchodů, která vás může stát značnou část psychické kapitálu, což vás v konečném důsledku může skutečně paralyzovat.
Ztrátoví obchodníci vidí svou ztrátu ve formě neúspěchu, ziskoví obchodníci vidí ztrátu jako formu učení. Předtím, než Thomas Edison vynalezl funkční žárovku, vynalezl sto žárovek, které nefungovalo, ale nevzdal se, protože věděl, že udělat z lampy zdroj využívající elektřinu je dosažitelné. Upřímně věřil své obecné teorii, a proto navrhl lampu, která nefungovala, a nakládal s ní jednoduše jako s vyloučením neúspěšné možnosti. Eliminace neúspěšných možností nakonec zvýší pravděpodobnost, že to bude fungovat.
Ziskoví obchodníci vidí svou ztrátu ve stejném kontextu, tedy, že nepovažují svou ztrátu za neúspěch. Naopak, naučili se něco nového o tom, jak funguje jejich strategie a trh samotný. Ziskoví tradeři se mohou při hraní v menší aréně dívat na větší obrázek. Řekněme, že jsem vám minulý rok řekl, že jsem provedl 75 neúspěšných obchodů a ziskových bylo pouze 25, v očích většiny lidí to ze mě dělá velmi špatného obchodníka. V 75 % případů jsem se mýlil.
Ale co kdybych vám řekl, že moje průměrná ztráta v jednu chvíli byla asi 5 000 korun, ale že můj průměrný zisk v jednu chvíli byl asi 50 000 korun? To znamená, že jsem obchodováním realizoval ztrátu 375 000 korun - ale na druhé straně jsem vydělal 1 250 000 korun, takže můj čistý zisk je 875 000 korun. Je to opravdu jednoduchá hra s čísly, ale jak postupovat, když máte větší sérii ztrát za sebou? Jednoduše si vždy vzpomeňte, že jde vždy o celkový výsledek za delší časový horizont a zaměřte se na obchod, který zrovna řešíte a řiďte se pravidly vašeho obchodního plánu.
Shrnutí
Pro mnoho traderů je psychická pohoda naprosto stěžejní pro dlouhodobě udržitelný obchodní úspěch. Věnujte proto této tematice potřebnou část ve vašem obchodním plánu a především neopomíjejte dodržování svých pravidel před i během obchodování.
Gabriel Štefaňák
Dukascopy Europe