Obchodujte jen to, co máte vyzkoušené – dlouhé měsíce nebo roky jste pracovali na tom, abyste našli strategii nebo systém, který bude funkční. Najednou přijde doba, kdy se ze svíček, které měly před měsícem sotva 100 bodů, stanou svíčky, které mají bodů 500 a někdy i více. Vy sedíte u počítače, díváte se na to a zjišťujete, že to, co jste měli nefunguje, respektive nefunguje tak dobře. Největší chybou, kterou byste ale mohli udělat by bylo to, že právě v tomto období začnete vymýšlet něco nového. Stává se to často, že obchodníci začnou ve vypjatých chvílích hledat něco převratného, ale to je chyba. Sedněte si, podívejte se na svoji strategii a zamyslete se nad tím, jak by se dala upravit, aby odpovídala novým podmínkám. Vždyť přeci trh jako takový se nezměnil, pouze se zvětšily svíčky (zjednodušeně řečeno). Zkuste roztáhnout Stop-Loss, zúžit Take-Profit, zkuste něco dalšího, ale stále se držte původní strategie. Revoluce vám totiž v této situaci peníze nevydělá.
Stop Loss (SL) – v době, kdy svíčky a trendy jsou mnohem, mnohem delší, než byly třeba před měsícem, je naprosto nejdůležitější chránit svůj kapitál. Když se podíváte na to, co se v posledních dvou týdnech odehrává na něčem tak klidném, jako je EUR/USD, tak pochopíte, co mám na mysli. Volatilita je tak velká a směr tak nevyzpytatelný, že by bylo sebevraždou pouštět se do obchodování bez SL. Když se potom podíváte třeba na indexy uvidíte, že tam je to potom ještě mnohem náročnější.
Gap – v jednom článku jsem psal, jak mě potrestal gap v době, kdy jsem se teprve učil a jak jsem díky němu v obchodu, ve kterém jsem měl riziko nastavené na 200,- Kč, přišel o 4.000,- Kč. Prostě jsem jen zůstal v obchodu přes zavírací hodiny a prásk, dvacetinásobná ztráta. Proto si hodně dobře rozmyslete, jestli chcete zůstávat v obchodu přes zavírací hodiny a nevyspat se, protože budete trnout hrůzou, co se stane. A v dnešní době je to tak, že překvapením není vidět konce.
Zachovejte nadhled – nenechte se strhnou rychle blikajícími svíčkami. Dlouhými trendy a zdánlivě nikdy nekončícími zisky. Přemýšlejte spíš o sobě, než o trhu. Než cokoliv uděláte, zamyslete se a odpovězte si na otázku, jestli byste to stejné udělali před měsícem. Prostě zachovávejte chladnou hlavu. Ano, analyzujte a dělejte korekce vaší strategie, ale hlavně neblázněte.
Michal Uma