Rozhodla jsem se prozkoumat toto téma podrobněji a zjistit, jaké jsou nejběžnější sezónní trendy, ve kterých akcie obvykle rostou či klesají a jestli sezónních trendů mohou investoři nějak využít v rámci svých strategií.
Je fenomén sezónnosti pravdivý?
Historicky je prokázáno, že v některých měsících či obdobích v roce akcie obvykle rostou a v jiných zase obvykle klesají. Sezónnost proto byla a je předmětem zájmu a debat mezi investory i teoretiky a má své zastánce, ale i kritiky.
Zatímco někteří tvrdí, že sezónní vzorce nejsou nic jiného než výsledek náhodných pohybů trhu, jiní se domnívají, že existují základní faktory, které mohou tento jev vysvětlit.
Jak si akciové indexy obvykle vedou v jednotlivých měsících
K napsání tohoto blogu mě inspiroval článek v The Wall Street Journal, který jsem četla na začátku ledna 2024 a který se zabýval jedním ze sezónních jevů, tzv. January Barometer, kterému se budu věnovat o kousek níže.
V článku byl uvedený velmi zajímavý graf s výkonem tří hlavních amerických akciových indexů: Dow Jones Industrial Average, S&P 500 a Nasdaq Composite.
Graf uváděl výkon těchto indexů po jednotlivých měsících v roce a využíval maximální historická data: u Dow Jones Industrial Average data od roku 1897, u S&P 500 data od roku 1928 a u Nasdaq Composite data od roku 1971.
Z grafu je vidět, že v některých měsících se akciovým trhům opravdu daří lépe než v jiných měsících.
Zdroj článku a obrázku:
https://www.wsj.com/finance/stocks/stocks-bad-start-to-2024has-forecasters-on-edge-2fab8498?mod=djemMoneyBeat_us
Jaké jsou nejčastěji uváděné sezónní trendy?
Pokud pátráte, co se může skrývat za růstem či poklesem amerických akcií v některých měsících v roce, naleznete hned několik sezónních trendů. Pro svůj blog jsem vybrala ty nejčastěji uváděné.
January Barometer neboli lednový barometr
Lednový barometr je založený na myšlence, že leden je na akciových trzích určující pro vývoj akcií po zbytek roku.
Tedy, pokud hlavní akciové indexy za lednu rostou, mají tendenci růst i po zbytek roku. A naopak, pokud hlavní akciové indexy za leden klesnou, mají tendenci klesat i po zbytek roku.
Teorie lednového barometru nebyla nikdy jednoznačně prokázána a stejně jako další teorie, má své příznivce i velké kritiky.
S teorií lednového barometru však souvisí další známý fenomén zvaný January Effect neboli lednový efekt.
January Effect neboli lednový efekt
Jako lednový efekt se označuje růst cen akcií, ke kterému opravdu často v lednu dochází. Lednový efekt bývá připisován hned několika faktorům.
Řada investorů v průběhu závěrečných měsíců v roce prodává své akcie z daňových důvodů, aby o realizované ztráty snížili kapitálové výnosy a platili tak méně na daních.
Prodej ztrátových pozic z daňových důvodů je poměrně rozšířená metoda, se kterou se setkáte hlavně v amerických knížkách o investování a tradingu. Mimochodem v angličtině se tento jev nazývá „tax-loss harvesting“, což by se dalo přeložit do češtiny jako sklízení daňových ztrát.
Podle další teorie mají na lednový efekt vliv roční bonusy: koncem roku a na začátku ledna zaměstnanci zkasírují roční bonusy, které investují do akcií.
Na lednový růst akcií může mít vliv i prosincová Santa Claus Rally, o které píšu o kousek níže.
V neposlední řadě se do lednového efektu uvádí i vliv institucionálních investorů. Ti často v průběhu závěrečných měsíců v roce rebalancují svá portfolia, což může vést k prodeji některých akcií. V lednu pak tyto fondy znovu alokují kapitál a nakupují akcie.
„Sell in May and go away“
Podle tohoto známého přísloví na Wall Street by investoři měli v květnu prodat své akcie a nevracet se na trh dříve než v listopadu.
Tento fenomén je založen na tvrzení, že výnosy akciových trhů v období od května do října bývají nižší než v ostatních měsících roku.
Pokud se ale podíváme na tabulku s výnosy všech indexů po jednotlivých měsících, kterou uvádím na začátku článku, není to pravda: červen i červenec jsou jedny z měsíců, kdy se akciím nedaří vůbec špatně a investoři, kteří by v květu své akcie prodali, by se tak ochudili o zajímavé zisky v letních měsících.
September Effect neboli zářijový efekt
Jako zářijový efekt se označuje pokles cen akcií, ke kterému v září opravdu velmi často dochází.
Ačkoli i podle zmiňované tabulky je září opravdu nejhorším měsícem pro všechny tři akciové indexy, důvody, proč se tak děje, jsou o dost vágnější než například u lednového efektu.
Jako jeden z důvodů se uvádí psychologické faktory založené na teorii sebenaplňující se předpovědi. Investoři vědí, že v září akcie klesají, tak je prodávají, aby se vyhnuli poklesu svého portfolia.
Jako další z důvodů se uvádí rebalancování portfolia ze strany institucionálních investorů ke konci třetího kvartálu.
Santa Claus Rally neboli vánoční rally
Poslední ze sezónních vlivů, které jsem se rozhodla vybrat, je tzv. Santa Claus Rally.
Jako Santa Claus Rally se označuje růst cen akcií, ke kterému dochází v posledních týdnech v prosinci a v prvních dnech ledna, tato rally má tedy vliv i na již popsaný January Effect.
Pro vysvětlení Santa Claus Rally najdete hned několik důvodů. Jako jeden z důvodů se uvádí opět psychologický faktor: vánoční doba a konec roku obecně přináší pozitivní náladu, která se může odrážet i v pozitivní náladě investorů.
Jako další důvody se uvádí podobné důvody, jako u lednového efektu. Investoři, kteří se v průběhu závěrečných měsíců v roce zbavovali akcií z daňových důvodů, znovu akcie nakupují. Stejně tak znovu nakupují institucionální investoři, kteří rebalancovali portfolia.
Mohou investoři využít sezónnosti při investování?
Nabízí se důležitá otázka, zda sezónních trendů mohou investoři nějak využít v rámci svých strategií.
Bez ohledu na uvedený graf, který hovoří celkem jasně, založit svoji obchodní strategii čistě na sezónnosti není úplně moudré a investiční rozhodnutí by rozhodně neměla být založena pouze na sezónních trendech.
Žádný rok na akciovém trhu není stejný a na akciové trhy má o dost významnější vliv řada dalších faktorů, od těch makroekonomických či geopolitických po ty mikroekonomické, jako je finanční kondice jednotlivých firem či spotřebitelů.
Na druhou stranu, pochopení sezónnosti je rozhodně dobrá věc pro získání širšího kontextu o tom, jak se mohou chovat akciové trhy.
Jak dopadne letošní rok na americkém akciovém trhu?
Investování je samozřejmě vážná věc, ale domnívám se, že trochu odlehčení občas neuškodí.
Pokud bychom věřili teorii January Barometer, tak by nás na americkém akciovém trhu měl letos čekat moc hezký rok, neboť leden 2024 byl pro hlavní americké akciové indexy velmi pozitivní měsíc:
- Index Dow Jones Industrial Average vyrostl o 1,22 % a uzavřel leden na svém historickém maximu na hodnotě 38 150 bodů,
- Index S&P 500 vyrostl o 1,59 % a rovněž uzavřel leden na svém historickém maximu na hodnotě 4 845 bodů,
- Index Nasdaq Composite vyrostl v lednu o 1,02 % a k překonání historického maxima na hodnotě 16 212 bodů mu chybělo něco málo přes 1 000 bodů.
Jestli je tedy teorie January Barometer pravdivá, můžeme se v roce 2024 těšit na hezké zisky.
Závěr
Americký akciový trh je dynamický ekosystém, v němž sezónní vzorce mohou hrát určitou roli, rozhodně ale nejsou nějak zásadním faktorem rozhodujícím o úspěchu. Pokud se rozhodnete sezónní trendy využít, rozhodně zůstaňte ostražití a flexibilní, protože jak tvrdí moje oblíbená Adaptive market Hypothesis, na trzích přežije jen ten, kde se dovede rychle přizpůsobit měnícím se podmínkám.
Přeji všem pevné nervy a úspěšné obchodování.
Marika Čupa
Upozornění:
Záměrem těchto článků je vzdělávání. Tyto články nejsou investiční doporučení, abyste koupili nebo prodali nějaké instrumenty. Vždy se rozhodujte na základě vašeho vlastního úsudku a vašeho investičního stylu.
Zdroje:
- https://www.investopedia.com/terms/j/januaryeffect.asp
- https://www.investopedia.com/terms/s/september-effect.asp
- https://www.investopedia.com/terms/s/santaclauseffect.asp
- https://www.nasdaq.com/articles/unveiling-a-bullish-seasonal-pattern:-can-it-save-the-stock-market
- https://www.wsj.com/livecoverage/stock-market-today-dow-jones-01-02-2024/card/heard-on-the-street-watching-stocks-january-barometer-ypJWjGh1BOTuOw4uURNB