Vítám vás u dalšího článku, ve kterém se spustíme do temných zákoutí obchodníkovi mysli. Budeme se totiž snažit rozklíčovat, proč je většina obchodníků ztrátová. Jako léčbu na ztrátovost dnes použijeme trochu tajemný nástroj, který se jmenuje reaktance. O co se jedná, jaké je obecné vysvětlení reaktance a jak ji lze v trading využít? To si povíme v tomto článku.
Obecné znění
Reaktance je touha, nebo vnitřní nutkání, si prosadit svou svobodnou vůli v okamžiku, kdy člověka něco zvenčí důrazně nabádá k nějaké činnosti. Reaktance dokonce v tomto smyslu funguje tak, že člověk má tendenci dělat přesný opak toho, co se po něm vyžaduje.
Toto chování bylo zkoumáno ve studii, která zjistila, že pokud lidé narazí na ceduli s nápisem „Za žádných okolností zde nečmárejte po zdech“, budou mít silnější nutkání po zdech čmárat, než kdyby narazili na nápis s prostou žádostí „Prosíme, nečmárejte nám po zdech“. Autoři studie tvrdí, že je to zčásti proto, že první sdělení je vnímáno jako výraznější omezení osobní svobody daného člověka.
Nutno k reaktanci dodat, že se jedná o reakci na úrovni jednotlivce. V případě stádovitého efektu je tato individuální rozhodovací schopnost potlačena, a pokud člověk dovolí, zvítězí davový efekt nad svobodou vůlí.
Reaktance a trading
Pokud obchodník není ziskový, tak musí přestat přemýšlet jako většina obchodníků, protože většina obchodníků je ztrátová. Tato jednoduchá rovnice je ovšem pro mnoho obchodníků nesrozumitelná, protože si stále myslí, že když 1 000 lidí vidí pin bar, tak prostě ten pin bar musí být ziskový.
Toto by možná fungovalo v tržních podmínkách, kde jsou si všichni obchodníci rovni, ale takové podmínky neexistují. Trhy jsou tvořeny market makery, kteří znají psychologii davu mnohem lépe než jednotlivci a moc dobře ví, jak trh tvořit, aby se peníze od drobných retail obchodníků přesunuly k těm velkým. (Respektive poznají ceny, kde je likvidita pro umístění jejich velkých objednávek).
Využití reaktance v praxi tedy znamená, že budu obchodovat tam, kde většina retail obchodníků bude prodělávat peníze. Ono si toto přečíst je snadné, ale udělat to v praxi, je o něco složitější. Tento způsob přemýšlení je proto potřeba natrénovat.
Trénink reaktančního myšlení
Při prvním pohledu na cenový graf většina obchodníků začne hledat S/R zóny. Při druhém pohledu začne většina hledat úrovně pro take profity nebo stop lossy. Pokud nad trhy přemýšlíte tímto způsobem, tak jste jako většina obchodníků…
Pokud chcete obchodovat tam, kde jsou aktivní velcí hráči, tak obchodujte tam, kam byste při druhém pohledu na cenový graf dali TP a SL. To jsou totiž logické úrovně, kde bude vznikat likvidita a právě tam budou aktivní velcí hráči. Sice to neznamená, že budete ihned ziskový, protože tento způsob myšlení nejde udělat ze dne na den, ale budete na dobré cestě se přesunout z kvadrantu 80 % ztrátových obchodníků, do kvadrantu těch 20 % ziskových.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass