Ač jsem úspěšně poslechl celý rozhovor, tak jsem byl o den později zdrcen zjištěním, že jiný mladík kvůli špatnému obchodu skočil pod kola vlaku. O to víc bolelo, že tento dvacetiletý student z americké vysoké školy pouze špatně interpretoval ztrátu, kterou mu aplikace ukazovala. Ač investoval 16 000 USD, tak mu aplikace vykazovala 730 000 USD v dluhu. Obchodoval opce.
Vzestup Robinhoodu během pandemie
Robinhood získal většinu své popularity během pandemie koronaviru. Uzemnění studenti přitisknutí na telefonní obrazovky si rychle všimli toho, že aplikace s revolučními nulovými poplatky umožňuje zajímavé a až vznešeně znějící obchodování akcií.
Správně to podal hlavní ekonom BHS Štěpán Kreček:
„Nezkušení investoři nakupují akcie, které věhlasní investoři jako je Warren Buffett prodávají.“
Nicméně pro účely tohoto textu nebudu zabíhat do detailů. Ty ostatně ve velmi zevrubné podobě najdete v tomto článku.
Gamifikace riskantního řemesla
Gamifikace je termín z marketingu, kdy se společnost pro získání zájmu snaží do svého řešení aplikovat herní prvky.
Jde o koncept, který z Robinhoodu dělá přelomovou aplikaci. Šedé a upnuté prostředí brokerů proměnil na místo, které láká mladou uživatelskou základnu.
Jedním z prvků, které to dobře ilustrují, jsou konfety. Ty vystřelují skrze uživatelské rozhraní aplikace při prvním vkladu na burzu. Evokuje to pocit toho, že člověk vlastně už vyhrál. A zelené kusy papíru vystřelí stejně tak při každém úspěšném obchodu.
Kuriózně kolem toho postavil Robinhood celý spot. Natočil se před několika týdny a mám jisté podezření, že už se nikdy nedostane na světlo světa.
Je úžasné, jak dobře implementace této marketingové strategie fungovala. Na druhou stranu bratranec výše zmíněného mladíka konkrétně konfety označil za důvod neštěstí. A na sociální síti Twitter se proto množí hlasy, které volají po redukci herních mechanik a po zajištění nových pravidel.
Samotný Robinhood už v tiskové zprávě prohlásil, že bude rozhraní přehodnocovat. Otázkou je, o co půjde.
Naskakují další aplikace a burzy
Podobně decentralizované a digitálně fungující společnosti najdeme přirozeně na trhu s kryptoměnami. Jelikož jsou nadšenci do kryptoměn mladého věku, tak se tu populární aplikace na telefony a operace výhradně přes ně objevují již nějakou dobu.
Zakladatel Binance Changpeng Zhao byl pravděpodobně první, kdo si problému mladých a nezkušených obchodníků všiml. Do svého produktu tak nechal již před měsícem zavést zákaz obchodování pro každého, kdo bude pravidelně propalovat svůj účet.
Otázkou je, co nás čeká kromě zákazů dál. Začnou přísnější regulace reklam? Například podobně jako u alkoholu a cigaret? Nebo snad povinná videa o bezpečném obchodování a jaké rizika s sebou nedostatek zkušeností nese? To ukáže asi jen budoucnost. I tak to bude zajímavé sledovat.
Čtenáři prozatím můžu pouze doporučit, aby ve svém zájmu přečetl celou tuhle rubriku.
Jiří Makovský