Hlavní otázka, kterou byste se při sestavování své obchodní strategie měli zabývat je, jak velkou potenciální ztrátu u svých obchodů budete riskovat vůči svému potenciálnímu zisku. Jinými slovy, jak vzdálený od vstupu do obchodu bude stop-loss a jak profit-target. Poměru mezi možným výnosem či ztrátou se říká anglicky risk to reward ratio (ve zkratce RRR). Pokud máte například váš poměr RRR 2:1, máte u vašeho obchodu nastavený čekající příkaz k realizaci zisku (profit-target) ve dvojnásobné vzdálenosti oproti čekajícímu příkazu pro realizaci ztráty (stop-loss). Z podstaty věci, abyste realizovali zisk, musí trh ujít vaším směrem dříve dvojnásobnou vzdálenost oproti vzdálenosti, kterou může "ujít" směrem opačným.
Jak ale tento poměr u své strategii nastavit? Zejména je nutné vycházet z backtestů vaší strategie a očekávání, které u různých nastavení RRR má. Celé je to matematika. Pokud vám lépe vychází u vašich obchodních signálů nastavení 2:1 než 1:1, měli byste se toho držet. Řekněme, že máte nastavenou ztrátu 1000 Kč na jeden obchod a potenciální zisk 2000 Kč. V případě, že budete mít 40 ziskových obchodů a 60 obchodů, které skončí ve ztrátě, váš celkový výnos bude 80 tisíc (40 x 2000) a celková ztráta 60 tisíc (60 x 1000). Zisk pak bude 20 tisíc Kč. Vidíte, že i pokud budete mít více obchodů početně ztrátových, stále můžete skončit celkově v zisku.
Teď si vezměme případ, kdy budete mít řízení rizika s nastavením RRR 1:1 a ztráta u každého obchodu pro vás budu znamenat ztrátu 1000 Kč, přičemž potenciální zisk bude také 1000 Kč. Jestliže při tomto nastavení budete mít "skóre" 55 ziskových obchodů a 45 ztrátových, bude poté váš celkový zisk pouze 10 tisíc Kč, jelikož budou vaše výnosy 55 tisíc (55 x 1000) a vaše ztráty 45 tisíc (45 x 1000). Jak již sami vidíte, je nutné posuzovat svou strategii a testovat ji i z pohledu jejího potenciálu.
V případě, že vaše strategie vám dává signály, které se relativně častokrát zmýlí v cenovém směřování, nicméně pokud v případech, že se trefí do trendu, se dokáže svést na vlně trendu, začněte přemýšlet a testovat svou strategii s RRR 2:1 a vyššími (např. 3:1, 4:1 apod.). Pokud se naopak často trefujete, ale vaše strategii není založená na "chytání trendů", tak volte spíše pro prvotní testování a nastavení strategie RRR 1:1.
Shrnutí
Strategie a analýza trhu není při obchodování zdaleka všechno. Pokud máte cit pro trh a jste dobří analytici, zaměřte se nyní především na statistiku a modelování nastavení vašich strategií při různých poměrech rizika vůči výnosu. Tato optimalizace vás může posunout mílovými kroky za vytouženou konzistencí v růstu vaší ekvitní křivky.
Gabriel Štefaňák
Dukascopy Europe