Celý trading je o maximalizaci zisku v obdobích, kdy se strategii daří a minimalizaci ztrát v obdobích, kdy si strategie vybírá svou slabší chvilku. Aby tato rovnice mohla fungovat, je potřeba, aby trader využíval maximálně potenciál zisků, které mu trh nabídne. Nebudeme létat ovšem hlavou v oblacích. Chytit vrchol a dno trendového pohybu je spíše o náhodě, ale neukončovat ziskové pozice při tržních korekcích, to již ovlivnit můžeme. Jak nastavit svou hlavu na maximalizaci zisku si povíme v tomto článku.
Proč ukončuji ziskové obchody předčasně?
Na vině je samozřejmě strach. Strach z toho, že se trh z ničeho nic obrátí proti mně a můj ziskově rozběhnutý obchod skončí ve ztrátě. To znamená, že viníkem předčasného ukončování ziskových obchodů je emoce. Ale čím je tato emoce vyvolaná? Obvykle se tradeři chovají tak, že když mají obchod v zisku, bojí se, že nakonec skončí ve ztrátě. Ovšem pokud je obchod ve ztrátě, začínají být apatičtí a otráveně nechají dojít trh na stop loss. Ideální by bylo toto chování otočit. V zisku přepnout hlavu do módu „nechat dojít trh na TP a pozici ve ztrátě řídit“.
Výše popsané nefunkční chování se děje z jednoho prostého důvodu. Trader nemá důvěru ve svoji obchodní strategii. S největší pravděpodobností se emocemi zmítaný obchodník neobtěžoval podrobit svou obchodní strategii zpětnému testování, tedy nemá ponětí o tom, jak by jeho ziskové obchody dopadly, kdyby do nich nezasahoval. Možná to znáte sami. Nejlepší obchody jsou, když na ně zapomenete (nezasahujete do nich).
Důvěra je základ
Kolik obchodníků je ochotných prosedět hodiny při back testech své strategie a probírat se mnoha historickými daty, aby získaly ponětí o ziskovosti svého obchodního přístupu?
Pokud trader nezíská zkušenost s tím, že je jeho strategie zisková, nikdy v ní nebude důvěřovat. A jak toto zjistí? Pouze back testem. Však každý ví, že strach z neznámého je jedním z těch nejsilnějších strachů, se kterým se lidé během života setkávají. A trader se mu svou leností dobrovolně vystavuje.
Neochota budovat důvěru může mít ještě jednu příčinu. A to je všeobecné nastavení společnosti, ve kterém jsou lidé tlačeni právě k absolutní nedůvěře. Filmy, televizní zprávy a seriály manipulují lidmi v tom směru, že v nich nedůvěru a strach vyvolávají. Na každém rohu vás někdo přepadne, stále vás někdo okrádá a ostatní vám vlastně ten život jen stěžují. Jak lze budovat důvěru v prostředí manipulace? Těžko. Trader, který se dobrovolně vystavuje těmto tlakům, si bude velmi složitě budovat důvěru ve svojí obchodní strategii, natož pak sám v sebe.
Děkuji za přečtení,
Martin Klass