Na technickou analýzu se někdy pohlíží, jako na něco, co v sobě obsahuje zrnko tajných znalostí nebo vykresluje skutečnou pravdu o pohybu cen na trhu. Často se říká, že konkrétní tvorba grafu způsobí určitý pohyb ceny. Technická analýza nic takového nedělá. Graf je odrazem minulých cen, nic víc. Graf sám o sobě nemůže předvídat budoucí cenové pohyby. Měna se neobchoduje nahoru ani dolů kvůli formaci v grafu. Pohybuje se, protože účastníci trhu vytvářejí základní předpoklady o budoucím cenovém chování na základě záznamu minulých cenových akcí. Zmapovaná historie cenové akce je kumulativním příběhem tisíců obchodních rozhodnutí. Je to v podstatě záznam minulého chování tisíců jednotlivých obchodníků.
Informace o ceně mají smysl pouze proto, že rozhodnutí obchodníka jim dodávají prediktivní sílu. Jednoduchým důkazem omezené schopnosti technické analýzy je pohled na bývalé prudké cenové pohyby způsobené zveřejněním neočekávaných fundamentálních zpráv. V takovém okamžiku je prakticky jedno, kolik supportů či rezistencí máte v grafu nebo co vám ukazuje váš oblíbených technický indikátor. Jednoduše technická analýza v daný moment nefunguje. Pokud americká centrální banka neočekávaně zvýší úrokové sazby nebo čínská vláda oznámí, že již nebude kupovat americké státní dluhopisy na trhu, jakoby neexistovali cenové úrovně z minulosti či fungují jen ty z dlouhodobých časových rámců.
Technická analýza neprodukuje cenový pohyb. Sice je tento fakt zjevný, ale je snadné se ztratit v přemítání o cenových hybatelích trhu. Skutečnost je taková, že hybateli jsou tisíce jednotlivých osob s rozhodovací pravomocí. Mechanismus překladu pro technickou analýzu probíhá od informací obsažených v grafu, přes hodnocení těchto informací účastníky trhu až po obchodní chování těchto účastníků trhu.
Dalším způsobem, jak se k této myšlence postavit, je ptát se, kdo je „trhem“ a čeho se snaží každý den dosáhnout. Je pravděpodobné, že více než 90 % denního objemu na forexovém trhu je spekulativních. To znamená, že každý na trhu, od hedgeovými fondy spravujících miliardy USD přes obchodníka s eurem na mezibankovním oddělení Deutsche Bank až po retailového tradera, který obchoduje na svém účtu u brokerské společnosti, má při tradingu stejný záměr, a to vzít si z trhu intradenně zisk.
Obchodníci tedy potřebují zisky, všechny grafy obsahují stejné informace a všichni obchodníci pracují s podobnými předpoklady o chování trhu na základě formací v grafech. Pokud dostatečné množství obchodníků umístí své nákupní objednávky nad spodní část trendového kanálu, je pravděpodobné, že se daná tržní cena odrazí od supportu tvořeného uptrendovým kanálem a bude pokračovat ve vytváření kanálu směrem vzhůru, samozřejmě pokud nenastanou neočekávané vnější události.
V technické analýze existuje silná seberealizující logika, funguje to, protože každý obchodující věří, že to bude fungovat, a podle toho činí svá tradingová rozhodnutí. Pro retailového obchodníka jsou tyto znalosti nejdostupnější a nejúčinnější obchodní strategií, která existuje.
Gabriel Štefaňák
Dukascopy Europe