Firmy navíc podnikají ve velmi těžkém makroekonomickém kontextu. Úrokové sazby na dolaru jsou na nejvyšších úrovních za posledních 25 let. To jim komplikuje život hned dvojím způsobem.
Vývoj ceny akcií Netflixu do začátku roku:
Rizika přehlížené trhem
Akcie Netflixu jsou úspěšné, ale je to vykoupené přehlížením rizik plynoucích z makroekonomického prostředí. Prvním dopadem vysokých sazeb jsou velmi drahé úvěry pro firmy. Zadlužené firmy musí počítat s tím, že je obsluha dluhu vyjde draho. Jednou z takových firem je právě Netflix, který dluží přes 20 miliard dolarů. Z toho 18 miliard dolarů představují krátkodobé dluhopisy. Jinak řečeno Netflix si brzy bude muset vypůjčit na trhu velké částky. Investoři samozřejmě ziskové firmě, jako je Netflix rádi, půjčí, ale nebude to zadarmo. A jelikož Fed zřejmě výrazně nesníží své sazby ani v roce 2024, bude muset Netflix počítat minimálně s úrokem 6,5 %.
Druhým efektem vysokých sazeb spojených s inflací je pokles kupní síly obyvatel. Předplatné streamovací služby nepatří k nutným výdajům, a pokud se makroekonomické prostředí bude zhoršovat (zejména růst nezaměstnanost), Netflix bude muset počítat s poklesem předplatných.
Schopnost řešit problémy
Výše popsané potíže nejsou pro vedení Netflixu ničím novým. Síla Netflixu spočívá právě v jeho schopnosti podobné problémy řešit. Netflix si drží velký podíl na velmi konkurenční prostředí, jako jsou streamovací služby. Nejen, že musí čelit firmám jako Disney nebo Warner Bross, ale v tomto prostředí se rozvíjejí takový hegemoni jako Apple nebo Amazon, kteří si mohou dovolit tyto služby dotovat delší dobu, protože jejich hlavní byznys leží jinde. Tento neustálý konkurenční boj utužuje vedení firmy. Dobrý a kvalitní management je jeden z nejdůležitějších podmínek pro to, aby firma byla úspěšná. Zároveň je tento aspekt dnes přehlížen, protože investoři sázejí hlavně na technickou analýzu.
Dobrým příkladem toho, že Netflix umí řešit problémy byl velký počet předplatitelů, kteří sdíleli hesla. Netflix tak přicházel až o 100 milionů předplatitelů, což představuje skoro polovinu všech uživatelů. Netflix problém vyřešil ze dvou stran. Jednak začal pracovat na technickém řešení, které znemožňovalo přístup z jednoho účtu a více různých míst zároveň a také nabídl levné předplatné obsahující reklamy. Toto předplatné nyní v USA stojí 6,99 dolarů. Vzhledem k cenám a kupním síle Američanů jde o částku, kterou si může dovolit každý. Schopnost vyřešit efektivně problémy je zárukou burzovního úspěchu akcií Netflix.
Matěj Široký