Nekvalitní data
První důvod, který mě napadá, jsou nekvalitní data. Tím myslím data, která se standardně vyskytují v platformě mt4 (s uvedenou kvalitou 90%). U některých aosů to nemusí dělat problém, například když se obchody otevírají a uzavírají jenom při otevření nové svíčky. Pokud se ale obchody otevírají/uzavírají někde uprostřed svíčky, kde se u 90% dat nachází uměle vypočítaná cena, šance, že výsledek bude odpovídat realitě se tím rapidně snižuje. Proto si myslím, že je lepší si všechno radši ověřit na tick datech. Pokud někdo má v plánu věnovat se algotradingu, tak se podle mě investici do nějakého nástroje umožňujícího import tick dat do mt4 (např. tick data suite) nevyhne.
Příklad ideálního kandidáta:
Padělaný backtest
Lidská vynalézavost nezná mezí. Někteří „vývojáři“ dokonce do aosu nasadí filtr, který z backtestu vymaže část ztrátových obchodů. Z důvěryhodného zdroje vím, že se tick data dají uměle posunout (dny odpovídají ale liší se datum). Tím se ten filtr dá obejít a zjistit, jestli aos takový filtr obsahuje. Výjimku mají aosy, které mají pro backtest zakomponovaný například filtr na zprávy. Někteří „vývojáři“ to dokonce dotáhnou tak daleko, že to prezentují s backtestem na tick datech a live účtu. Takový systém má třeba i nějakou edge, ale nefunguje ani z části tak dobře jako v backtestu – ten slouží jenom jako návnada. To se nemusí projevit ani po několika měsících. Jeden takový aos byl dokonce několik měsíců na první stránce mql s docela dobrým hodnocením, na signálním účtu se ale objevil drawdown a aos je fuč. Vsadil bych se, že takových tam bylo a bude víc.
Náklady
Další věc, která může mít zásadní vliv, jsou náklady. Zatímco u strategie, která má zisk v průměru 50 pipů a udělá pár obchodů za rok se to nemusí vůbec projevit, u něčeho, co má zisk v průměru pod 5 pipů a dělá to kvanta obchodů, je testování s fixním spreadem (ideálně 5 bodů na nějaké exotické měně a ještě bez započítání komise a na 90% datech) nesmysl.
Pokud se jedná o strategii, která vstupuje na základě zvýšené volatility (např. vyhlašování zpráv), tak je použití fixního spreadu taky blbost, protože v realitě v takových podmínkách bývá horší spread a větší skluz. Taky může hrát roli rychlost exekuce čekajících příkazů u brokera (čím rychlejší je, tím nižší skluz na čekačkách nebo SL/TP), odezva z VPS k brokerovi při použití market příkazů - pomalejší než čekačky (na rozdíl od čekaček to napřed musí zpracovat platforma, odeslat k brokerovi a pak teprve dojde k exekuci). Dál hraje roli velikost spreadu a komise – i to může znamenat rozdíl mezi ziskem a ztrátou, to se projeví hlavně s vysokým počtem obchodů.
Curve-fitting
Další položkou na seznamu není nic jiného než curve-fitting, aneb přílišná optimalizace. Pokud aos používá 10 indikátorů, tak mu podle mě nepomůže ani svěcená voda a je úplně jedno, jak vypadá backtest. I kdyby to fungovalo několik měsíců na live účtu, tak životnost takového aosu bude dle mého názoru minimální. Dnes si stačí takovou strategii nechat vygenerovat. Vzít první co z toho vypadne, nalepit na to nálepku „vygenerováno umělou inteligencí“ a vesele to prodávat, třeba za tisíc dolarů.
Hazardní money-management
U tohohle bodu jsem si hned vybavil chlápka, co se válí v hamaku na pláži, za ním stojí luxusní barák a tři auta (taková ta kdysi hodně populární reklama na ruletu a martingale, kdyby někdo nevěděl). No, tady asi záleží na tom, co od toho člověk očekává. Pokud si někdo myslí, že zdvojnásobováním objemu, například po ztrátě, nikdy nemůže vymazat účet, tak si myslím, že je něco špatně. Rozhodně bych si na tenhle typ aosů dával pozor. Zároveň si ale myslím, že pokud někdo opravdu ví co dělá (má natestováno), tak může mít edge i s takovým MM (respektive vyšší šanci zdvojnásobit účet než ho vymazat). Já s tím zkušenost žádnou nemám, tak si jen myslím.
Cena a funkčnost
Korelace mezi cenou a funkčností komerčního aosu je podle mých zkušeností téměř nulová. I když si myslím, že v některých případech může vysoká cena znamenat: „není na prodej“ (například 30k – maximální cena na mql), v některých případech to naopak může posloužit jako marketingový trik – lidi si myslí, že s cenou roste kvalita. Stačí jenom dostat aos na první stránku mql – počkat až někdo aos koupí a napíše pozitivní recenzi, zvýšit cenu na nějakou směšnou částku a čekat až se někdo chytne.
Závěr a moje zkušenost
Když už někdo prodává něco funkčního, tak si myslím, že to rozhodně nebude prezentovat na 90% datech s automatickou lot-size a fixním spreadem 5 bodů. Z takového testu se totiž nic vyčíst nedá. Dokonce vám ani nebude nic garantovat a přesvědčovat vás, že s jeho systémem zaručeně vyděláte, jako ten pán v hamaku z reklamy na ruletu.
Není ani žádná záruka, že to co fungovalo v minulosti bude fungovat i v budoucnosti. S tím mám osobní zkušenost, sám jsem se totiž nechal nachytat. Není to ani tak dávno. Investoval jsem do komerčního aosu, který měl ověřený live účet (cca 2-3 roky) a byl v plusu přes 400% s maximálním DD 30%. Měl jsem všechno natestováno a myslel si, že já budu ten, kdo na tom „nikdy“ neprodělá.
Co by se tak mohlo pokazit, vždyť by to na tick datech fungovalo od roku 2003, ne? No, aby to nebylo málo, 3 měsíce mi to krásně fungovalo podle backtestu – až do října 2018 a já tehdy dostal opravdu geniální nápad. Co takhle navýšit objem o 50%, když to tak krásně funguje? Přesně jsem se trefil na vrchol a vychytal dvojnásobek maximálního drawdownu, který mi vycházel podle testů. 50% účtu bylo pryč během pár měsíců. S odstupem času si říkám, že to bylo to nejlepší, co mě mohlo potkat. Úplně jsem přehodnotil svůj pohled na forex a začal uvažovat jinak.
Taky jsem díky tomu zjistil, že to nedělám pro peníze a nikdy jsem nelitoval jediné koruny, kterou jsem v tom utopil. Bez mrknutí oka bych do toho šel znovu. Někdo normální by se na to už asi vykašlal, ale já to nikdy nevzdám.
Ať žije algotrading!