Pro někoho jsou závody F1 nuda, kterou občas zpestří nějaká vážnější nehoda a výjezd safety caru. Jinak tuto soutěž považují za nudné kroužení po hladkém asfaltu, které nemá se soutěží nic společného. Jenže chyba lávky. To podstatné se totiž neodehrává na okruhu, ale v zákulisí. A to nejen v době samotného závodního víkendu. Prakticky neustále sedí někde v pozadí stovky inženýrů, kteří se z týmového monopostu snaží udělat vítězný stroj. Ve svých počítačích modelují různé situace, projektují drobné změny, zkouší třeba i bláznivé nápady a to ve snaze najít TO, co z jejich vozidla udělá vítěze šampionátu. Je to nikdy nekončící proces, který nemilosrdně spotřebovává jejich čas, úsilí, nasazení a kreativitu. A teď si představte situaci. Dostanou nápad, že vytvoří nové přední křídlo, které zlepší ovládání vozu a zrychlí ho o cca 0,250 sec. na kolo. Pracují na tom usilovně celé týmy designérů dlouhé týdny. Zkouší ho v aerodynamickém tunelu, testují, vylepšují. Potom přijedou na okruh, nasadí ho a pilot dostane za úkol odjet s ním deset kol. Všichni jsou natěšení na nová, lepší data. Sedí, koukají, počítají… ale nejen, že se nezlepšili, jsou dokonce o desetinu vteřiny pomalejší, než s křídlem, které používali doposud. Přichází zklamání, ale ne odevzdání. Kontrolují data a hledají chybu. Znovu vše přepočítávají a znovu vyženou jezdce s úkolem, aby jezdil svá nejlepší kola. Někdy se to podaří a najdou drobnost, která překážela dobrému výkonu a někdy zjistí, že jsou ve slepé uličce. Nicméně ani jedno z toho je neodradí. A ať to dopadne jakkoliv, oni se opět vrátí ke svým počítačům a opět se snaží posunout konstrukci svého stroje o pár setin dopředu.
Mně se líbí ta podobnost. Spousty drobné práce. Je to často únavné a vysilující a když se dostaví úspěch, je jen malý. Ve chvíli, kdy se novinka začne používat, tak už se zase každý rozhlíží, jak o trochu celou věc vylepšit. Zkrátka nikdy nekončící proces. A pokud už by po technické stránce bylo vše dokonalé, tak pak je na řadě jezdec, tedy vlastně my – obchodník, který musí výsledky mravenčí práce uvést v život. Nikoliv však jen tím, že je používá, ale že je používá tím správným způsobem, směřujícím k úspěchu.
Někdy závody F1 vypadají jako nuda, ale nuda se za nimi rozhodně neskrývá. A ačkoliv říkám, že ve druhém životě tradera je to celé také nuda a člověk už nemusí nic vymýšlet, skutečnost je taková, že lidská mysl je neposedná a dokonalost tak nepolapitelná, že ani v tomto druhém životě nenalezneme stoprocentní klid. Stejně jako konstruktéři i té nejrychlejší formule.
Michal Uma