Výborné fundamenty neodvrátily pád akcií
Po zveřejnění výsledků hospodaření za třetí čtvrtletí se akcie Renaultu se propadly o 7 %. Celkové tržby dosáhly 10,51 miliard euro. To bylo dokonce víc, než se původně očekávalo (10,46 miliard euro). Růst tržeb meziročně dosáhl 7,5 %. Za růstem tržeb stálo zvýšení cen, i nárůst prodaných aut. Renault prodal za třetí čtvrtletí 510 751, tedy o 6,1 % víc než před rokem. Tržby u Renaultu zabezpečují hlavně úspěšné modely Austral nebo Jogger. Stejně tak se výhled do konce roku zdá být v souladu s očekáváním. Renault by měl dosáhnout operační marže 7 až 8 %. Právě operační marže je u automobilek jeden z nejdůležitějších faktorů. Vedení Renaultu má za cíl zlepšovat právě tuto marží. To se daří, kde je tedy problém?
Vývoj akcií Renault za poslední měsíc:
Problém devizového trhu
Zvyšování sazeb a silná inflace vytváří velký prostor pro ztráty způsobené z velkých měnových výkyvů. To zřejmě uškodilo výsledkům Renaultu nejvíc. Velmi úspěšnou značkou jsou auta Dacia, která patří k posledním levným autům vyráběným v Evropě. Tyto modely se prosazují hlavně v rozvojových zemích. Tyto jsou však ohroženy měnovou nestabilitou. Konkrétně šlo o Argentinu a Turecko. Argentinské peso oslabilo o 50 % vůči americkému dolaru. Turecko, které popíralo ekonomické zákony a proti inflaci bojovalo sníženými úrokovými sazbami, oslabilo od začátku roku o 80 %. Tak silné měnové výkyvy jsou problematické pro všechny globální firmy podnikající v těchto regionech.
Přechod k elektromobilitě
Druhým důvodem obav u investorů je otázka, jak se výrobce klasických aut vyrovná s přechodem k elektromobilům. Renault se má divizi elektroaut Ampère uvést na burzu v prvním čtvrtletí 2024. Vstup na burzu by měl Renaultu umožnit získat nové prostředky na vývoj nových typů a hlavně zvýšení marží. Současné výrobky Renaultu jsou totiž již drahé a zastaralé oproti konkurenci. Evropská elektroauta jsou ve srovnání s čínskou konkurencí objektivně pozadu.
Bedlivě sledovat celý automobilový sektor
Osobně velmi pozorně sleduji celý sektor. Minulá velká krize v roce 2008 se hodně projevila právě v tomto zde. Automobil patří k výdajům, které jde odložit na později nebo je možné rozhodnout se pro levnější model. Právě volba levnějšího modelu by mohla hodně pomoci Renaultu, respektive jeho dceři Dacii, která tomuto sektoru kraluje. Pokud se povede měkké přistání nebo recese nebude dostatečně hluboká, jsou akcie Renaultu podhodnocené.
Matěj Široký