Nadpis dnešního článku může být pro některé velmi nepříjemný, protože stále mnoho lidí rádo shazuje své životní neúspěchy na jiné lidi nebo na systém. V dnešním článku se podíváme na zoubek psychologickému fenoménu, který je také známý pod názvem sebenaplňující proroctví. Tento fenomén může v naší mysli působit jak pozitivně, tak i negativně. My si v tomto článku povíme, jak jej nastavit do produktivního módu, abychom byli vědomě schopni svůj úspěch řídit.
Jsem to, čemu věřím, že jsem
Pygmalion efekt, nebo-li sebenaplňující proroctví, se obvykle vysvětluje na žácích a studentech, respektive na jejich úspěších ve vzdělávacím systému. Pygmalion efekt hovoří o tom, že žáci, od kterých se očekávají jedničky, také jedničky ze školy nosí. Zatímco ti žáci, o kterých se hovoří jako o problémových, také problémoví jsou.
A proč tomu tedy tak je? Sami žáci totiž uvěří tomu, co jim jiní lidé předpovídají. S touto předpovědí svého života se následně ztotožní a v tom okamžiku dochází i k realizaci předpovědi. Čím bude žák v tomto přesvědčení, tím více se to v něm bude upevňovat, což může mít rovněž vliv i na jeho studentká léta a následně i pracovní úspěchy.
Člověk samozřejmě nemusí vnitřně toto přesvědčení jiných lidí přijmout. Jde tak o první krok k tomu se stát myšlenkově svobodným. Na druhou stranu to ale přináší i nárůst tlaku právě z okolí, které jej bude o to více přesvědčovat o jejich pravdě.
Věřím tomu, že jsem dobrý trader?
Většina lidí ve svém životě praktikuje druh myšlení, v jehož rámci věří, že musí získávat znalosti a zkušenosti, aby mohli být ve svém oboru úspěšní. Toto myšlení se dá ovšem obrátit. Člověk v rámci tohoto způsobu myšlení přijme, že již úspěšný je a pouze odstraňuje své nevědomosti, které mu brání se s touto představou naplno ztotožnit.
Pokud bude obchodník od začátku své kariéry na finančních trzích přesvědčený o tom, že jednou z něj bude skvělý trader, bude na své cestě pouze odstraňovat nevědomosti, kvůli kterým nevěří, že dokonalý trader už je.
Na druhou stranu obchodník, který bude věřit tomu, že bude skvělý obchodník, pokud bude mít dostatek znalostí a zkušeností, se také svého cíle nikdy nemusí dočkat. Toto selhání přesvědčení o úspěchu přijde časem, kdy i v bodě, kdy trader má všechny znalosti a zkušenosti k realizaci svého potenciálu, stále věří tomu, že je ještě musí sbírat.
Závěr
Výše popsaná metoda změny myšlení, kdy se obchodník v prvním příkladu již považuje za úspěšného a jen odstraňuje překážky, které mu brání v kompletní realizaci, zatímco obchodník v druhém příkladu si již na začátku cesty klade podmínky své dokonalosti, je v realizaci úspěchu velmi důležitá.
Pygmalion efekt se bude realizovat, ať obchodník věří v cokoliv, ale díky tomu, že máme možnost vybrat si způsob svého myšlení, můžeme také tuto realizaci vnitřního sebenázoru změnit, upravit nebo vylepšit tak, abychom dosáhli onoho kýženého štěstí a úspěchu.
Martin Klass