Vítám vás u dalšího článku o psychologii tradingu. Dnešní článek budeme věnovat diverzifikaci, do které jsme se sice v minulosti už trochu ponořili, ale dnes se jí pokusíme prozkoumat zase o něco více do hloubky. Ještě než se do toho pustíme, tak bych jen rád napsal, že k diverzifikaci by měli sáhnout pouze ti obchodníci, kteří mají alespoň jeden obchodní styl ziskový. Pokud obchodník ještě této mety nedosáhl, je potřeba nejprve zdokonalit jeden styl, a až poté uvažovat o jeho rozšíření.
Malé připomenutí
V některých z dřívějších článků jsme se zajímali o diverzifikaci z pohledu možností, kam svůj trading rozvíjet. Základními směry, jak diverzifikovat, jsou finanční instrumenty, časové rámce nebo trendové, protitrendové a chopové strategie. Trading lze také diverzifikovat do AOS systémů a semi AOS, které jen vyhledávají obchodní příležitosti. Diverzifikovat je možné i do měn, což je velmi dobrý způsob, jak pracovat s kapitálem, aniž by obchodník musel řešit kurzové riziko.
Maximalizovat zisky díky diverzifikaci může obchodník samozřejmě i uvnitř jednoto tržního segmentu. Například, pokud jste na forexu dostatečně diverzifikováni a rozhodnete se vstoupit například od světa kryptoměn, můžete rovněž i tam rozvíjet několik vrstev diverzifikace. Kromě obchodních strategií a časových rámců můžete diverzifikovat mezi hodl a trading futures. Nebo jen diverzifikovat do zaměření kryptoměn, jako jsou DeFi, meme coiny, Gaming a další obory. Každopádně i zde platí, že by diverzifikace měla být postupná a obchodník by k ní měl přistupovat pouze v okamžiku, kdy některá z jeho strategií již generuje zisk.
Otázka kapitálu
S diverzifikací také souvisí dost podstatný bod, o kterém se moc nemluví, a to je otázka financování. Na diverzifikaci tradingu lze pohlížet jako na rozvoj firmy, kdy společnost expanduje na nové trhy, nebo se snaží zavádět nové produkty. Než trh tyto změny přijme, zabere to čas a společnost musí investovat nemalé peníze, aby se prosadila.
Úplně stejně to funguje i v tradingu. Obchodník musí jednotlivé diverzifikační přístupy financovat, a čím více obchodník k diverzifikaci sahá, tím více bude muset vynaložit kapitálu. Tento kapitál by měl být ideálně generován samotnými strategiemi, což celý proces expanze udělá pohodlnějším, ale pokud má obchodník finanční přebytky z jiné své činnosti, lze diverzifikaci financovat i z jiných zdrojů.
Na závěr tohoto tématu bych jen rád připomněl, že trading je unikátní v tom, že lze vydělávat peníze i na jednom obchodním instrumentu a to s poměrně nízkou časovou náročností. Rozhodně nemusí platit, že vám diverzifikace vydělá víc peněz, než trading na jednom instrumentu. Místo vstupu na další trhy je možné zvýšit objem na trhu, který již znáte a možná to bude i daleko lepší volba, než provádět expanzi na nové trhy.
Martin Klass pro portál FXstreet.cz