Minimalizace rizika
Trader má na své straně jednu z nejsilnějších zbraní na finančních trzích a to je objem obchodní pozice. Díky tomu se nemusí stresovat přemrštěným vyhledáváním polovičatých obchodních příležitostí, díky jejichž realizaci bude živit především brokera a ne sám sebe. Díky objemu si může trader počkat na tu správnou příležitost, která splňuje všechny jeho pravidla pro vstup do obchodu, pravidla řízení peněz a pozitivní RRR. Obchody s vysokou mírou konfluence, si tak může trader obohatit o vyšší objem obchodní pozice.
Pochopení této výhody je velmi důležité v případě, kdy trader pohlíží na obchodování stejnou optikou jako podnikatel, který musí prodat mnoho svých produktů, aby si vydělal peníze. Trader ale toto praktikovat nemusí. Stačí mu totiž klidně realizovat jeden obchod za týden, měsíc nebo rok a díky objemu může mít vyděláno mnohem více, než kdyby každý den proseděl hodiny u platformy v marné snaze lovit grafy.
Uvědoměním si toho, že na finančních trzích je vždy velké množství obchodních příležitostí, a když uteče jedna, tak další dvě přijdou, pomáhá z beder tradera sejmout psychický tlak, který ho nutí stále obchodovat. Beztak ono příliš časté obchodování je pouze známkou vysokého Ega, které zkrátka není schopno unést fakt, že i koukání na cenové grafy je činnost, která sice přímo peníze nevydělá, ale nabízí mnohem lepší benefit a to je ochrana kapitálu.
Ono samotné koukání na pohyby cenových grafů může mnohému naučit. I když trader neprovádí žádnou exekuci, může pouze pozorovat vývoj cenových svíček, přemýšlet nad tím, proč právě zde trh reaguje tak, jak reaguje, kdo je v trhu silnější, zda kupci nebo prodejci. Velmi užitečné je také sledování změn spreadu. Když je úzký nebo žádný, lze predikovat velký cenový pohyb, když je spread široký, chybí na trhu likvidita. Toto je například ukázka řízení profit targetu podle likvidity trhu. Pozorování není ztráta času, je to součást procesu učení.
Ochrana kapitálu by měla být při tradingu na prvním místě a jednou z osvědčených technik je zkrátka počkat si na takový obchod, který má vysokou pravděpodobnost úspěchu (obchod ve směru trendu, podpořený více konfluencemi).
Děkuji za přečtení,
Martin Klass