Vítám vás u dalšího článku o psychologii tradingu. Tentokrát bych rád nakousl velmi podstatné téma, kterým je diverzifikace v rámci tradingu. Diverzifikací ovšem nemyslím metodu, která se používá v investování, třeba portfolio 60/40 (akcie/dluhopisy), kdy se nakoupí dvě záporně korelující aktiva. Diverzifikací v tradingu myslím rozšiřování svých obchodních stylů, expanzi na další aktiva, využívání více časových rámců atd. Pojďme se tedy na toto téma podívat blíže.
Diverzifikace obchodního stylu
V tomto bodě pojďme prosím přeskočit tu fázi tradingu, kdy obchodník ještě nemá ziskovou obchodní strategii. Pokud již obchodník strategii má, je otázkou zda by měl diverzifikovat do další strategie. Výhodou je samozřejmě maximalizace zisků a také snížení psychické náročnosti v okamžiku, kdy jedna strategie negeneruje obchodní příležitosti.
Proti těmto kladům stojí i zápory, což je nutnost psychické odolnosti v tom smyslu, že mohou nastat období, kdy se ani jedné strategii nedaří, což klade nároky jak na finanční, tak i na psychickou odolnost vůči drawdownu.
Pro sáhnutí k nějaké diverzifikaci také hovoří teorie efektivního využití kapitálu. Ta tvrdí, že když obchodník disponuje kapitálem, který nepracuje (není co obchodovat), tak dochází ke ztrátě hodnoty tohoto kapitálu vinou inflace. Efektivní využití investičního kapitálu je jedním z důvodů, proč by se o diverzifikaci měli obchodníci zajímat. Jedním dechem je ale potřeba dodat, že neexistuje rovnice diverzifikace = zisk.
Diverzifikace na základě znalosti současné strategie
Pokud by měl obchodník přemýšlet o diverzifikaci, tak by to mělo být na základě precizní znalosti své současné obchodní strategie. Diverzifikace by následně měla být provedena s cílem minimalizovat ztrátová období, případně kompenzovat hluchá období tak, aby obchodní kapitál stále pracoval.
Poznání první obchodní strategie je v tomto případě velmi důležité, protože určuje i to, jak bude diverzifikace realizována. Obchodování totiž může být rozšířeno například do zcela nové obchodní myšlenky, nebo dojde pouze k přenesení stávajících obchodních myšlenek na různé časové rámce a aktiva. To vše se odvíjí od znalosti kladů a nedostatků současné obchodní strategie.
Do celého procesu diverzifikace v tradingu také vstupuje ochota obchodníka učit se novým věcem. Bohužel ze zkušenosti musím říct, že v průběhu času je nutné provádět drobné úpravy obchodního stylu, protože trhy se neustále mění. Pokud obchodník nebude myšlenkově a technicky flexibilní, může se stát, že jeho současný obchodní přístup za několik let již nebude fungovat, což je okamžik, kdy by trader dal cokoliv za diverzifikaci.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass