GfK: Nálada německých spotřebitelů se na září zhoršila
Nálada německých spotřebitelů se na konci léta zhoršila, vyplývá z průzkumu, který dnes zveřejnil institut GfK. Přispělo k tomu hlavně očekávání slabších příjmů. Index nálady spotřebitelů na měsíc září se podle institutu snížil na minus 1,8 bodu z předchozích minus 0,2 bodu. Pokles indexu tak vyvolává obavy, zda jsou výdaje domácností v největší evropské ekonomice dostatečně silné na to, aby se hospodářství mohlo dál zotavovat z koronovirového šoku.
Index nálady německých spotřebitelů, založený na vzorku zhruba 2000 lidí, se v předchozích třech měsících zvyšoval. Nejnovější vývoj ale není v souladu s odhady analytiků, kteří podle agentury Reuters čekali zvýšení indexu na 1,2 bodu.
Analytik GfK Rolf Bürkl v souvislosti s poklesem indexu poukázal na růst počtu případů nákazy novým koronavirem a na obavy z dalšího kola karanténních opatření, které vyvolávají nejistotu a snižují náladu.
"Snížení DPH, které vešlo v platnost 1. července, podněcuje ke spotřebě, ale nyní nepřináší žádné silnější impulsy," konstatoval Bürkl.
Berlín se rozhodl snížit daň z přidané hodnoty (DPH) na půl roku. Základní sazba klesla z 19 na 16 procent, snížená ze sedmi na pět procent. Záměrem vlády bylo povzbudit hospodářství zasažené dopady koronavirové krize vyšší spotřebou. Snížením obou sazeb DPH klesnou podle ministerstva financí letos příjmy z daní o 20 miliard eur (asi 525 miliard Kč).
Třebaže se očekává, že příjmy spotřebitelů klesnou, už čtvrtý měsíc za sebou se zlepšilo očekávání ohledně stavu celkové ekonomiky země.
"Spotřebitelé stále čekají, že německá ekonomika se z nejhorší recese od druhé světové války dokáže dostat," uvedl Bürkl. Varoval ale, že optimismus může vyprchat, pokud se nepodaří zastavit nárůst počtu nových případů nákazy koronavirem, a úřady tak budou nuceny zavádět přísná opatření.
Ve druhém čtvrtletí německá ekonomika proti předchozím třem měsícům kvůli koronavirové krizi klesla o rekordních 9,7 procenta, informoval ve středu spolkový statistický úřad. Berlín odhaduje, že i přes hospodářské oživení ve druhé části roku zaznamená ekonomika za celý rok nejhorší recesi v poválečné době. Naposledy uvedl, že na letošek počítá s poklesem hrubého domácího produktu (HDP) o 6,3 procenta.
Zdroj: Reuters, ČTK, GfK
Čtěte více
-
GfK: Důvěra spotřebitelů v německou ekonomiku je nejvyšší od loňského dubna
Důvěra spotřebitelů v německou ekonomiku se dál zlepšuje, index institutu GfK na červen se zvýšil na minus 24,2 ze zpřesněné květnové hodnoty minus 25,8 bodu. Je to osmé zvýšení indexu v řadě, i když trochu mírnější, než čekali analytici. Norimberský institut o tom dnes informoval v tiskové zprávě. Index je teď na nejvyšší hodnotě od loňského dubna. -
GfK: Důvěra spotřebitelů v německou ekonomiku po osmi měsících růstu klesla
Důvěra spotřebitelů v německou ekonomiku kvůli obavám z dalšího zvyšování cen a recese klesla po osmi měsících nepřerušeného růstu. Snižují se především očekávání ohledně příjmů a růstu ekonomiky. Index spotřebitelské nálady institutu GfK na červenec se snížil na minus 25,4 bodu z mírně revidovaných minus 24,4 bodu v červnu. To je slabší hodnota, než odhadovali analytici oslovení agenturou Reuters, kteří očekávali hodnotu minus 23 bodu. Norimberský institut o tom dnes informoval v tiskové zprávě. -
GfK: Důvěra spotřebitelů v německou ekonomiku se opět citelně zhoršuje
Důvěra spotřebitelů v německou ekonomiku se dál zhoršuje, ukázal průzkum institutu GfK. Index důvěry na září, který GfK sestavuje spolu s institutem NIM, nečekaně klesl na minus 22 bodů ze srpnové hodnoty minus 18,6 bodu. Institut dnes uvedl, že důvodem ke zhoršení důvěry je růst nezaměstnanosti, snižování počtu pracovních míst a krachy firem. -
GfK: Nálada mezi německými spotřebiteli se citelně zlepšuje
Spotřebitelská důvěra v Německu se zlepšuje více, než se čekalo. Jakmile největší evropská ekonomika zrušila omezení pohybu a prudce klesl počet nově nakažených nemocí covid-19, jsou kupující optimističtější a ochotni nakupovat. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky dnes zveřejnil institut GfK. -
GfK: Nálada mezi německými spotřebiteli stagnuje
Spotřebitelská důvěra v Německu stagnuje. Spotřebitelé jsou ochotnější utrácet, ale do budoucna hledí kvůli nárůstu nemocných s covidem-19 s většími obavami než před měsícem. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky dnes zveřejnil institut GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů je kvůli koronaviru horší
Nálada německých spotřebitelů se mírně zhoršuje. Na vině jsou obavy, že epidemie onemocnění způsobeného novým koronavirem v Číně může největší evropskou ekonomiku dál zbrzdit. Němci jsou tak méně ochotní utrácet. Ukázal to průzkum, který dnes zveřejnila společnost GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů je na rekordním minimu
Nálada německých spotřebitelů je na rekordním minimu. Vyplývá to z průzkumu mezi přibližně 2000 německými spotřebiteli, jehož výsledky dnes zveřejnil výzkumný institut GfK. Index na červenec se v porovnání s předchozím měsícem snížil o 1,2 bodu na minus 27,4 bodu. Na vině je pokračující válka na Ukrajině a přerušené dodavatelské řetězce, což přispívá k růstu cen energií a potravin. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů kvůli válce na rekordním minimu
Nálada německých spotřebitelů tento měsíc klesne na rekordní minimum, protože válka na Ukrajině způsobuje růst nákladů domácností a maří naděje na oživení ekonomiky po pandemii nemoci covid-19. Vyplývá to z průzkumu mezi přibližně 2000 německými spotřebiteli, jehož výsledky dnes zveřejnil výzkumný institut GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se kvůli koronaviru a inflaci zhoršila
Prudký růst počtu nově nakažených koronavirem v Německu a neobvykle vysoká inflace měly negativní vliv na náladu spotřebitelů v zemi. To zhoršuje vyhlídky podnikatelů v nadcházející předvánoční nákupní sezoně. Vyplývá to z průzkumu, který dnes zveřejnil institut GfK. Jeho index spotřebitelské nálady na měsíc prosinec klesl na minus 1,6 bodu, což je nejnižší hodnota od června. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se mírně zlepšila
Němečtí spotřebitelé zůstávají optimističtí. Z výsledků průzkumu, které dnes zveřejnil institut GfK, vyplývá, že se index spotřebitelské nálady na měsíc říjen po stagnaci v předchozím měsíci dokonce poprvé po půl roce překvapivě zvýšil. Poslední nárůst vykázal index na měsíc únor. Výraznější ochotu občanů největší evropské ekonomiky utrácet povzbudilo nedávné další snížení úrokové sazby ze strany Evropské centrální banky (ECB), uvedl analytik GfK Rolf Bürkl. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se nečekaně zhoršuje
Spotřebitelská důvěra v Německu se nečekaně zhoršila. Růst počtu nově nakažených nemocí covid-19 způsobil, že se opět zpřísnila omezení pro nákupy, cestování i veřejný život v mnoha oblastech země, která je největší ekonomikou v Evropě. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky dnes zveřejnil institut GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se nečekaně zlepšila
Německým spotřebitelům se nečekaně vrátil optimismus. Index spotřebitelské nálady na měsíc únor se totiž vyšplhal nejvýše za uplynulých 12 měsíců, vyplývá z výsledků průzkumu, které dnes zveřejnil institut GfK. Ve zlepšení nálady se odráží i dosavadní postup v řešení obchodního sporu mezi Spojenými státy a Čínou, uvedla agentura Reuters. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se nečekaně zlepšuje
Nálada německých spotřebitelů se nečekaně zlepšuje, výdaje domácností by tak mohly ke konci roku podpořit růst největší evropské ekonomiky. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK. Výdaje domácností se v posledních letech staly stabilním a spolehlivým zdrojem růstu hospodářství země díky rekordní zaměstnanosti, růstu mezd, který je vyšší než inflace, a nízkým nákladům na úvěry. Domácnosti a jejich spotřeba tak pomáhají zmírnit negativní vliv obchodních sporů na německou ekonomiku, která je do značné míry závislá na vývozu. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se už tři měsíce zhoršuje
Nálada německých spotřebitelů se dál zhoršuje. Pokles nyní trvá už tři měsíce. Stěžejní příčinou je zpomalování globální ekonomiky, obchodní spory ve světě a odchod Británie z Evropské unie. Lidé se obávají ztráty zaměstnání a příjmů. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se zhoršuje kvůli koronaviru a inflaci
Nálada německých spotřebitelů se zhoršuje kvůli zrychlující se inflaci a rostoucímu počtu nových případů nákazy koronavirem. Vyplývá to z průzkumu mezi zhruba dvěma tisícovkami německých spotřebitelů, jehož výsledky dnes zveřejnil norimberský výzkumný institut GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se zlepšuje
Spotřebitelská důvěra v Německu se zlepšuje více, než se čekalo, a ocitla se nejvýše za poslední rok a půl. Průzkum, jehož výsledky dnes zveřejnil institut GfK, je další známkou toho, že domácnosti nadále podporují oživení největší evropské ekonomiky. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se zlepšuje
Nálada německých spotřebitelů se dál zlepšuje. Rušení omezení zavedených s cílem zabránit šíření nemoci covid-19 způsobila, že spotřebitelé ochotněji sahají do peněženek a příznivěji hodnotí i vyhlídky vývoje svých příjmů. Ukázal to průzkum, který dnes zveřejnila společnost GfK. Index nálady spotřebitelů na měsíc červenec se tak zvýšil na minus 9,6 bodu z předchozích minus 18,6 bodu. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se zlepšuje, ale pomaleji, než se čekalo
Spotřebitelská důvěra v Německu se zlepšuje, ale méně, než se čekalo. Kupující zůstávají obezřetní, přestože počet nově nakažených nemocí covid-19 se snižuje a výhled ekonomického růstu země se zlepšuje. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky dnes zveřejnil institut GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se zlepšuje i díky snížení DPH
Nálada německých spotřebitelů se dál zlepšuje. Přispívá k tomu i dočasné snížení daně z přidané hodnoty (DPH), které je součástí kroků vlády proti dopadům koronavirové krize. Ukázal to průzkum, který dnes zveřejnil institut GfK. Index nálady spotřebitelů na měsíc srpen se podle institutu zvýšil na minus 0,3 bodu z předchozích minus 9,4 bodu. -
GfK: Nálada spotřebitelů v Německu se kvůli válce na Ukrajině zhoršuje
Spotřebitelská nálada v Německu se zhoršuje, protože válka na Ukrajině snížila ekonomické vyhlídky a očekávání příjmů domácností nejníže od finanční krize v roce 2009. Vyplývá to z průzkumu mezi přibližně 2000 německých spotřebitelů, jehož výsledky dnes zveřejnil výzkumný institut GfK.