GfK: Nálada německých spotřebitelů se zlepšuje
Nálada německých spotřebitelů se dál zlepšuje. Rušení omezení zavedených s cílem zabránit šíření nemoci covid-19 způsobila, že spotřebitelé ochotněji sahají do peněženek a příznivěji hodnotí i vyhlídky vývoje svých příjmů. Ukázal to průzkum, který dnes zveřejnila společnost GfK. Index nálady spotřebitelů na měsíc červenec se tak zvýšil na minus 9,6 bodu z předchozích minus 18,6 bodu.
Analytici v anketě agentury Reuters čekali zlepšení indexu na minus 12 bodů. Pokud je hodnota v záporných číslech, znamená to, že soukromá spotřeba ve srovnání se stejným obdobím loni klesne.
Pandemie podle současných odhadů stáhne Německo do nejhorší recese od druhé světové války. Vláda ve snaze podpořit oživení ekonomiky schválila dva stimulační balíčky, které chce financovat novými půjčkami. Součástí balíčků je také snížení sazby daně z přidané hodnoty (DPH) od 1. července na šest měsíců, což má zvýšit spotřebu.
"Rozsáhlá podpora poskytnutá ekonomickými stimulačními balíčky, jako je oznámené dočasné snížení DPH, je určitě faktorem, který k tomu přispěl," komentoval výsledky výzkumník GfK Rolf Bürkl.
Dílčí indexy očekávání vývoje ekonomiky i příjmů se dostaly do pozitivního pásma. To podporuje očekávání, že spotřeba se zotaví spolu s tím, jak se ekonomika a sociální život budou vracet k normálu.
Podle GfK vládní záchranný balíček za 750 miliard eur (20,1 bilionu Kč) a dodatečný stimulační program v objemu 150 miliard eur vyvolaly mezi Němci důvěru, že ekonomika se zotaví rychleji, než si původně mysleli.
Německá ekonomika je největší v Evropě a je na ní závislá řada českých firem. V prvním čtvrtletí kvůli koronavirové krizi klesla a dostala se do recese. Proti předchozím třem měsícům oslabila o 2,2 procenta, nejvíce od globální finanční krize v roce 2009. Poradní ekonomický výbor německé vlády v úterý uvedl, že za celý rok ekonomika kvůli pandemii klesne o 6,5 procenta.
Zdroj: Reuters, ČTK, GfK
Čtěte více
-
GfK: Nálada německých spotřebitelů kvůli válce na rekordním minimu
Nálada německých spotřebitelů tento měsíc klesne na rekordní minimum, protože válka na Ukrajině způsobuje růst nákladů domácností a maří naděje na oživení ekonomiky po pandemii nemoci covid-19. Vyplývá to z průzkumu mezi přibližně 2000 německými spotřebiteli, jehož výsledky dnes zveřejnil výzkumný institut GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se kvůli koronaviru a inflaci zhoršila
Prudký růst počtu nově nakažených koronavirem v Německu a neobvykle vysoká inflace měly negativní vliv na náladu spotřebitelů v zemi. To zhoršuje vyhlídky podnikatelů v nadcházející předvánoční nákupní sezoně. Vyplývá to z průzkumu, který dnes zveřejnil institut GfK. Jeho index spotřebitelské nálady na měsíc prosinec klesl na minus 1,6 bodu, což je nejnižší hodnota od června. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se mírně zlepšila
Němečtí spotřebitelé zůstávají optimističtí. Z výsledků průzkumu, které dnes zveřejnil institut GfK, vyplývá, že se index spotřebitelské nálady na měsíc říjen po stagnaci v předchozím měsíci dokonce poprvé po půl roce překvapivě zvýšil. Poslední nárůst vykázal index na měsíc únor. Výraznější ochotu občanů největší evropské ekonomiky utrácet povzbudilo nedávné další snížení úrokové sazby ze strany Evropské centrální banky (ECB), uvedl analytik GfK Rolf Bürkl. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se na září zhoršila
Nálada německých spotřebitelů se na konci léta zhoršila, vyplývá z průzkumu, který dnes zveřejnil institut GfK. Přispělo k tomu hlavně očekávání slabších příjmů. Index nálady spotřebitelů na měsíc září se podle institutu snížil na minus 1,8 bodu z předchozích minus 0,2 bodu. Pokles indexu tak vyvolává obavy, zda jsou výdaje domácností v největší evropské ekonomice dostatečně silné na to, aby se hospodářství mohlo dál zotavovat z koronovirového šoku. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se nečekaně zhoršuje
Spotřebitelská důvěra v Německu se nečekaně zhoršila. Růst počtu nově nakažených nemocí covid-19 způsobil, že se opět zpřísnila omezení pro nákupy, cestování i veřejný život v mnoha oblastech země, která je největší ekonomikou v Evropě. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky dnes zveřejnil institut GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se nečekaně zlepšila
Německým spotřebitelům se nečekaně vrátil optimismus. Index spotřebitelské nálady na měsíc únor se totiž vyšplhal nejvýše za uplynulých 12 měsíců, vyplývá z výsledků průzkumu, které dnes zveřejnil institut GfK. Ve zlepšení nálady se odráží i dosavadní postup v řešení obchodního sporu mezi Spojenými státy a Čínou, uvedla agentura Reuters. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se nečekaně zlepšuje
Nálada německých spotřebitelů se nečekaně zlepšuje, výdaje domácností by tak mohly ke konci roku podpořit růst největší evropské ekonomiky. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK. Výdaje domácností se v posledních letech staly stabilním a spolehlivým zdrojem růstu hospodářství země díky rekordní zaměstnanosti, růstu mezd, který je vyšší než inflace, a nízkým nákladům na úvěry. Domácnosti a jejich spotřeba tak pomáhají zmírnit negativní vliv obchodních sporů na německou ekonomiku, která je do značné míry závislá na vývozu. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se už tři měsíce zhoršuje
Nálada německých spotřebitelů se dál zhoršuje. Pokles nyní trvá už tři měsíce. Stěžejní příčinou je zpomalování globální ekonomiky, obchodní spory ve světě a odchod Británie z Evropské unie. Lidé se obávají ztráty zaměstnání a příjmů. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se zhoršuje kvůli koronaviru a inflaci
Nálada německých spotřebitelů se zhoršuje kvůli zrychlující se inflaci a rostoucímu počtu nových případů nákazy koronavirem. Vyplývá to z průzkumu mezi zhruba dvěma tisícovkami německých spotřebitelů, jehož výsledky dnes zveřejnil norimberský výzkumný institut GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se zlepšuje
Spotřebitelská důvěra v Německu se zlepšuje více, než se čekalo, a ocitla se nejvýše za poslední rok a půl. Průzkum, jehož výsledky dnes zveřejnil institut GfK, je další známkou toho, že domácnosti nadále podporují oživení největší evropské ekonomiky. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se zlepšuje, ale pomaleji, než se čekalo
Spotřebitelská důvěra v Německu se zlepšuje, ale méně, než se čekalo. Kupující zůstávají obezřetní, přestože počet nově nakažených nemocí covid-19 se snižuje a výhled ekonomického růstu země se zlepšuje. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky dnes zveřejnil institut GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se zlepšuje i díky snížení DPH
Nálada německých spotřebitelů se dál zlepšuje. Přispívá k tomu i dočasné snížení daně z přidané hodnoty (DPH), které je součástí kroků vlády proti dopadům koronavirové krize. Ukázal to průzkum, který dnes zveřejnil institut GfK. Index nálady spotřebitelů na měsíc srpen se podle institutu zvýšil na minus 0,3 bodu z předchozích minus 9,4 bodu. -
GfK: Nálada spotřebitelů v Německu se kvůli válce na Ukrajině zhoršuje
Spotřebitelská nálada v Německu se zhoršuje, protože válka na Ukrajině snížila ekonomické vyhlídky a očekávání příjmů domácností nejníže od finanční krize v roce 2009. Vyplývá to z průzkumu mezi přibližně 2000 německých spotřebitelů, jehož výsledky dnes zveřejnil výzkumný institut GfK. -
GfK: Nálada spotřebitelů v Německu se po pandemii zlepšuje
Nálada spotřebitelů v Německu se po pandemii zotavuje. Index důvěry na měsíc červen sice zůstal v záporném pásmu, ale zvýšil se z rekordně nízké květnové úrovně. Ukázaly to výsledky průzkumu, které dnes zveřejnil německý institut GfK. -
GfK: Němci se bojí růstu nezaměstnanosti
Spotřebitelská důvěra v Německu pokračuje v poklesu, z části proto, že příliv uprchlíků vyvolává obavy z růstu... -
GfK: Němečtí spotřebitelé jsou optimisté
Němečtí spotřebitelé se do nového roku dívají optimisticky, a to navzdory uprchlické krizi a zvýšené hrozbě... -
GfK: Spotřebitelská důvěra v Británii vzrostla
Spotřebitelská důvěra v Británii v květnu vzrostla na čtyřměsíční maximum, nicméně tlak na životní úroveň bude pokračovat. Britští spotřebitelé čelí růstu inflace, kterou tlačí vzhůru oslabení libry poté, co Británie ohlásila odchod z Evropské unie. Vyplývá to ze dvou průzkumů, které citovala agentura Reuters. -
GfK: Spotřebitelská důvěra v Německu klesá
Nálada německých spotřebitelů druhý měsíc za sebou klesá. Mohou za to obavy o vývoj globální ekonomiky... -
GfK: Spotřebitelská důvěra v Německu klesla
Spotřebitelská důvěra v Německu se zhoršila více, než se očekávalo, ač je stále vysoká. Index spotřebitelské nálady společnosti GfK na březen klesl na 10,8 bodu z únorových 11 bodů, což byl nejvyšší údaj od roku 2001. Analytici oslovení agenturou Reuters odhadovali pokles pouze na 10,9 bodu. Příčinou horší nálady mohou být podle analytika GfK Rolf Bürkla obavy z politické nestability v zemi. -
GfK: Spotřebitelská nálada v Německu je na dvouletém minimu
Optimismus mezi spotřebiteli v Německu mírně ochladl, lidé jsou méně ochotni nakupovat a na budoucnost největší evropské ekonomiky hledí s větší opatrností. Uvedla to dnes společnost GfK, jejíž index nálady na červen klesl na 10,1 z květnových 10,2 bodu. Ocitl se tak nejníže za více než dva roky.