GfK: Nálada německých spotřebitelů se už tři měsíce zhoršuje
Nálada německých spotřebitelů se dál zhoršuje. Pokles nyní trvá už tři měsíce. Stěžejní příčinou je zpomalování globální ekonomiky, obchodní spory ve světě a odchod Británie z Evropské unie. Lidé se obávají ztráty zaměstnání a příjmů. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK.
Index nálady německých spotřebitelů na měsíc srpen klesl na 9,7 bodu z 9,8 bodu před měsícem, v souladu s očekáváním analytiků. Index tak byl nejslabší od dubna 2017.
Výdaje domácností a stavebnictví se v poslední době staly hlavním motorem růstu největší evropské ekonomiky, když její vývoz oslabuje. Domácí poptávku podporuje rekordně vysoká zaměstnanost, růst mezd, který je vyšší než inflace, a nízké náklady na úvěry. Pokračující pokles důvěry spotřebitelů však naznačuje, že propad ve výrobě závislé na vývozu se nyní šíří i do jiných odvětví ekonomiky.
Za obavami z recese stojí obchodní napětí ve světě, pokračující jednání o brexitu a globální ekonomické zpomalení, řekl výzkumník GfK Rolf Bürkl. Situace má největší dopad na zaměstnance exportních sektorů, jako je automobilový průmysl a jeho dodavatelé.
Dílčí index očekávání vývoje ekonomiky klesl na minus 3,7 bodu a je nejnižší od listopadu 2015. Zhoršila se také ochota spotřebitelů utrácet, nachází se na nejnižší úrovni za téměř čtyři roky.
"Hlavní hrozbou pro důvěru spotřebitelů je neustále se zvyšující strach ze ztráty zaměstnání," řekl Bürkl. "Bude-li tento trend pokračovat, výdaje domácností by mohly v následujících měsících dále oslabit," dodal.
Dílčí index očekávání vývoje příjmů se ale po poklesu v předchozím měsíci zlepšil, což naznačuje, že spotřebitelé v nadcházejících měsících počítají s dalším zvyšováním mezd, uvedla GfK. Z části je zlepšení výsledkem zvýšení příjmů důchodců, které vláda schválila s platností od července.
Zdroj: ČTK, GfK
Čtěte více
-
GfK: Nálada mezi německými spotřebiteli stagnuje
Spotřebitelská důvěra v Německu stagnuje. Spotřebitelé jsou ochotnější utrácet, ale do budoucna hledí kvůli nárůstu nemocných s covidem-19 s většími obavami než před měsícem. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky dnes zveřejnil institut GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů je kvůli koronaviru horší
Nálada německých spotřebitelů se mírně zhoršuje. Na vině jsou obavy, že epidemie onemocnění způsobeného novým koronavirem v Číně může největší evropskou ekonomiku dál zbrzdit. Němci jsou tak méně ochotní utrácet. Ukázal to průzkum, který dnes zveřejnila společnost GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů je na rekordním minimu
Nálada německých spotřebitelů je na rekordním minimu. Vyplývá to z průzkumu mezi přibližně 2000 německými spotřebiteli, jehož výsledky dnes zveřejnil výzkumný institut GfK. Index na červenec se v porovnání s předchozím měsícem snížil o 1,2 bodu na minus 27,4 bodu. Na vině je pokračující válka na Ukrajině a přerušené dodavatelské řetězce, což přispívá k růstu cen energií a potravin. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů kvůli válce na rekordním minimu
Nálada německých spotřebitelů tento měsíc klesne na rekordní minimum, protože válka na Ukrajině způsobuje růst nákladů domácností a maří naděje na oživení ekonomiky po pandemii nemoci covid-19. Vyplývá to z průzkumu mezi přibližně 2000 německými spotřebiteli, jehož výsledky dnes zveřejnil výzkumný institut GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se kvůli koronaviru a inflaci zhoršila
Prudký růst počtu nově nakažených koronavirem v Německu a neobvykle vysoká inflace měly negativní vliv na náladu spotřebitelů v zemi. To zhoršuje vyhlídky podnikatelů v nadcházející předvánoční nákupní sezoně. Vyplývá to z průzkumu, který dnes zveřejnil institut GfK. Jeho index spotřebitelské nálady na měsíc prosinec klesl na minus 1,6 bodu, což je nejnižší hodnota od června. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se mírně zlepšila
Němečtí spotřebitelé zůstávají optimističtí. Z výsledků průzkumu, které dnes zveřejnil institut GfK, vyplývá, že se index spotřebitelské nálady na měsíc říjen po stagnaci v předchozím měsíci dokonce poprvé po půl roce překvapivě zvýšil. Poslední nárůst vykázal index na měsíc únor. Výraznější ochotu občanů největší evropské ekonomiky utrácet povzbudilo nedávné další snížení úrokové sazby ze strany Evropské centrální banky (ECB), uvedl analytik GfK Rolf Bürkl. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se na září zhoršila
Nálada německých spotřebitelů se na konci léta zhoršila, vyplývá z průzkumu, který dnes zveřejnil institut GfK. Přispělo k tomu hlavně očekávání slabších příjmů. Index nálady spotřebitelů na měsíc září se podle institutu snížil na minus 1,8 bodu z předchozích minus 0,2 bodu. Pokles indexu tak vyvolává obavy, zda jsou výdaje domácností v největší evropské ekonomice dostatečně silné na to, aby se hospodářství mohlo dál zotavovat z koronovirového šoku. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se nečekaně zhoršuje
Spotřebitelská důvěra v Německu se nečekaně zhoršila. Růst počtu nově nakažených nemocí covid-19 způsobil, že se opět zpřísnila omezení pro nákupy, cestování i veřejný život v mnoha oblastech země, která je největší ekonomikou v Evropě. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky dnes zveřejnil institut GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se nečekaně zlepšila
Německým spotřebitelům se nečekaně vrátil optimismus. Index spotřebitelské nálady na měsíc únor se totiž vyšplhal nejvýše za uplynulých 12 měsíců, vyplývá z výsledků průzkumu, které dnes zveřejnil institut GfK. Ve zlepšení nálady se odráží i dosavadní postup v řešení obchodního sporu mezi Spojenými státy a Čínou, uvedla agentura Reuters. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se nečekaně zlepšuje
Nálada německých spotřebitelů se nečekaně zlepšuje, výdaje domácností by tak mohly ke konci roku podpořit růst největší evropské ekonomiky. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK. Výdaje domácností se v posledních letech staly stabilním a spolehlivým zdrojem růstu hospodářství země díky rekordní zaměstnanosti, růstu mezd, který je vyšší než inflace, a nízkým nákladům na úvěry. Domácnosti a jejich spotřeba tak pomáhají zmírnit negativní vliv obchodních sporů na německou ekonomiku, která je do značné míry závislá na vývozu. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se zhoršuje kvůli koronaviru a inflaci
Nálada německých spotřebitelů se zhoršuje kvůli zrychlující se inflaci a rostoucímu počtu nových případů nákazy koronavirem. Vyplývá to z průzkumu mezi zhruba dvěma tisícovkami německých spotřebitelů, jehož výsledky dnes zveřejnil norimberský výzkumný institut GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se zlepšuje
Nálada německých spotřebitelů se dál zlepšuje. Rušení omezení zavedených s cílem zabránit šíření nemoci covid-19 způsobila, že spotřebitelé ochotněji sahají do peněženek a příznivěji hodnotí i vyhlídky vývoje svých příjmů. Ukázal to průzkum, který dnes zveřejnila společnost GfK. Index nálady spotřebitelů na měsíc červenec se tak zvýšil na minus 9,6 bodu z předchozích minus 18,6 bodu. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se zlepšuje
Spotřebitelská důvěra v Německu se zlepšuje více, než se čekalo, a ocitla se nejvýše za poslední rok a půl. Průzkum, jehož výsledky dnes zveřejnil institut GfK, je další známkou toho, že domácnosti nadále podporují oživení největší evropské ekonomiky. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se zlepšuje, ale pomaleji, než se čekalo
Spotřebitelská důvěra v Německu se zlepšuje, ale méně, než se čekalo. Kupující zůstávají obezřetní, přestože počet nově nakažených nemocí covid-19 se snižuje a výhled ekonomického růstu země se zlepšuje. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky dnes zveřejnil institut GfK. -
GfK: Nálada německých spotřebitelů se zlepšuje i díky snížení DPH
Nálada německých spotřebitelů se dál zlepšuje. Přispívá k tomu i dočasné snížení daně z přidané hodnoty (DPH), které je součástí kroků vlády proti dopadům koronavirové krize. Ukázal to průzkum, který dnes zveřejnil institut GfK. Index nálady spotřebitelů na měsíc srpen se podle institutu zvýšil na minus 0,3 bodu z předchozích minus 9,4 bodu. -
GfK: Nálada spotřebitelů v Německu se kvůli válce na Ukrajině zhoršuje
Spotřebitelská nálada v Německu se zhoršuje, protože válka na Ukrajině snížila ekonomické vyhlídky a očekávání příjmů domácností nejníže od finanční krize v roce 2009. Vyplývá to z průzkumu mezi přibližně 2000 německých spotřebitelů, jehož výsledky dnes zveřejnil výzkumný institut GfK. -
GfK: Nálada spotřebitelů v Německu se po pandemii zlepšuje
Nálada spotřebitelů v Německu se po pandemii zotavuje. Index důvěry na měsíc červen sice zůstal v záporném pásmu, ale zvýšil se z rekordně nízké květnové úrovně. Ukázaly to výsledky průzkumu, které dnes zveřejnil německý institut GfK. -
GfK: Němci se bojí růstu nezaměstnanosti
Spotřebitelská důvěra v Německu pokračuje v poklesu, z části proto, že příliv uprchlíků vyvolává obavy z růstu... -
GfK: Němečtí spotřebitelé jsou optimisté
Němečtí spotřebitelé se do nového roku dívají optimisticky, a to navzdory uprchlické krizi a zvýšené hrozbě... -
GfK: Spotřebitelská důvěra v Británii vzrostla
Spotřebitelská důvěra v Británii v květnu vzrostla na čtyřměsíční maximum, nicméně tlak na životní úroveň bude pokračovat. Britští spotřebitelé čelí růstu inflace, kterou tlačí vzhůru oslabení libry poté, co Británie ohlásila odchod z Evropské unie. Vyplývá to ze dvou průzkumů, které citovala agentura Reuters.