Základy Facebooku se začaly tvořit už v roce 2004. Z původně studentského projektu udělal Mark Zuckerberg první a posléze i globální sociální síť, která se stala pro miliardy lidí vstupenkou do virtuálního sociálního života.
Na první pohled se ale exkluzivita Facebooku v posledních letech rychle vytrácí, možná proto, že v Česku už má síť zřejmě opravdu to nejlepší za sebou. Pravda je taková, že počet aktivních uživatelů v globálu neustále roste a překonal už tři miliardy. Třebaže se aktivita na síti často omezuje jen na chatování.
Společnost Meta také dostávala čočku za vývoj metaversu, digitálního vesmíru, který měl být sociální sítí ve virtuální realitě. Miliardy utopené ve vývoji se zatím překlápí v aktivní uživatele jen velmi pozvolna. Universum má údajně asi 200 tisíc aktivních uživatelů a to je možná ještě dost přepálené číslo.
Jedná se ale prozatím o jediný skutečný přešlap Mety. Všude jinde dokáže Zuckerberg profitovat. Nejnovější statistiky ukazují, že napříč platformami vydělala Meta za uplynulý kvartál na každém uživateli 12,57 dolaru (300 korun). Pro srovnání, Reddit vydělal 3,42 dolaru na uživatele (80 korun).
Nesmíme zapomínat, že Meta má vedle „zastaralého“ Facebooku pod palcem i sexy Instagram, praktický WhatsApp a divizi pro virtuální realitu. Na sociálních sítích Meta postupně zavádí dva uživatelské modely a nabízí klientům placené účty, což opět násobí její zisky.
Ostatně na burze se Metě po čase zase neskutečně daří. Za letošní rok její akcie posílily o více než 41 procent. Roční profit je už 130 procent. Konkurenční Apple naopak ztrácí a za rok připsal jen dvě procenta. Tak dobré výsledky na burze jako Meta nemá ani Microsoft, který přitom tabulku nejhodnotnějších společností v současnosti vede.
Filip Kalčák