Čtvrtek 21. listopadu 2024 12:12
reklama
SAB Finance
reklama
Purple webinář Ve vaší režii
reklama
Investingfox Poplatky
reklama
Purple webinář Ve vaší režii

Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, srpen 2023

24.08.2023 10:06  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Důvěra v české ekonomice se v srpnu zlepšila, tahounem bylo zlepšení nálady na straně podnikatelů, zatímco důvěra mezi spotřebiteli klesla.

V případě podnikatelů se důvěra zlepšila především ve službách a v průmyslu, mírné zlepšení hlásí také stavebnictví, zatímco v maloobchodu se důvěra meziměsíčně poměrně výrazně propadla.

V případě spotřebitelů se mírně zvýšily nejistoty ohledně vývoje celkové ekonomické situace a vlastní finanční situace spotřebitelů.

Příznivou zprávou, jež ze srpnového průzkumu plyne, je pokles inflačních očekávání mezi podnikateli, konkrétně ve službách, v maloobchodu a v průmyslu, mírný pokles v cenových očekáváních je patrný také mezi spotřebiteli. 

Celková důvěra v tuzemské ekonomice v srpnu vzrostla na své tříměsíční maximum.

Růst důvěry v české ekonomice byl v srpnu tažen zlepšením nálady na straně podnikatelů, konkrétně ve službách, v průmyslu a ve stavebnictví.

V maloobchodu se důvěra v srpnu propadla a mírné zhoršení nálady vykazuje také průzkum mezi spotřebiteli. 

Na straně podnikatelů se důvěra zlepšila především ve službách.

Sektor služeb hlásí lepší hodnocení poptávky a současné celkové ekonomické situace, díky čemuž se zlepšil také očekávaný vývoj ekonomické situace v příštích třech měsících.

Indikátor očekávaného vývoje cen pro příští tři měsíce v sektoru služeb dle průzkumu ČSÚ v srpnu klesl na své pětiměsíční minimum. 

Viditelné zlepšení důvěry hlásí dle srpnového průzkumu také průmysl.

Zde sehrála příznivou roli očekávání ohledně vývoje výroby v příštích třech měsících, do dalších měsíců se také zlepšila očekávání vývoje celkové ekonomické situace, vyšší optimismus panuje také u exportních očekávání.

Srpnový průzkum zároveň hlásí mírný pokles v očekávání vývoje prodejních cen v tuzemském průmyslu do dalších měsíců: příslušný indikátor je nejnižší od prosince 2020. 

V případě stavebnictví se důvěra v srpnu též zlepšila díky lepšímu hodnocení současné celkové ekonomické situace a vyššímu optimismu do příštích šesti měsíců.

Zlepšila se očekávání zaměstnanosti v tomto sektoru v příštích třech měsících a poprvé v letošním roce vzrost indikátor očekávaného vývoje prodejních cen pro příští tři měsíce.

V případě sektoru stavebnictví nicméně předpokládám, že nálada bude i nadále kolísat v souvislosti s trvajícím útlumem aktivity v tomto sektoru. 

V maloobchodu se sice zlepšil výhled ekonomické situace, slabší je ale hodnocení ekonomické situace za uplynulé tři měsíce.

Indikátor očekávaného vývoje prodejních cen pro příští tři měsíce v případě maloobchodu v srpnu klesl a nyní je na nejnižší úrovni od listopadu 2020.

V případě maloobchodu lze nicméně předpokládat, že se důvěra bude v dalších měsících spíše zlepšovat.

Na náladu mezi spotřebiteli by měla pozitivně působit snižující se inflace, neboť pomalejší růst cenové hladiny povede ke zlepšení vývoje na straně reálných příjmů tuzemských domácností. 

Na straně spotřebitelů se důvěra v srpnu mírně zhoršila, přesto ale v rámci letošního roku setrvala na nadprůměrně dobré úrovni.

Z průzkumu je patrný růst nejistot ohledně vývoje celkové hospodářské situace a také vlastní finanční situace spotřebitelů pro příštích dvanáct měsíců.

Indikátor očekávaného vývoje spotřebitelských cen v příštích dvanácti měsících nepatrně klesl a v rámci letošního roku je na výrazně podprůměrné úrovni.

Náladu mezi spotřebiteli může v dalších měsících podporovat klesající inflace a její příznivý dopad na reálné příjmy domácností. 

Srpnový průzkum hlásí zlepšení důvěry v české ekonomice, konkrétně na straně podnikatelů.

Otázkou ale je, zda se optimismus v průmyslu či službách udrží, neboť čerstvé průzkumy z eurozóny vysílají pro oba sektory spíše pesimistické signály.

Příznivou zprávou jsou signály ohledně očekávaného vývoje cen při poklesu inflačních očekávání ve službách, v maloobchodu, v průmyslu a mírně též mezi spotřebiteli.

Do dalších měsíců očekávám zlepšení nálady mezi spotřebiteli s tím, jak klesající inflace bude přinejmenším v relativním smyslu zlepšovat jejich finanční situaci. 

Radomír Jáč
hlavní ekonom
Generali Investments CEE

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, duben 2024
    Dubnový průzkum spotřebitelské a podnikatelské důvěry je celkově ve znamení dobré nálady v české ekonomice.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
    Důvěra v tuzemské ekonomice se v květnu opět výrazně zlepšila a vzrostla na nejvyšší úroveň od prosince 2019. Ke zlepšení důvěry došlo ve všech podnikatelských odvětvích a znatelně se zlepšila nálada také mezi spotřebiteli. Výrazně se zlepšila důvěra ve službách, kde na sentiment podnikatelů příznivě dopadá avizované anebo už i probíhající uvolňování uzavírek spojených s pandemií. Uvolňování protipandemických restrikcí vedlo spolu se zlepšujícími se zprávami z ekonomiky k prudkému růstu spotřebitelské důvěry, příslušný ukazatel byl v květnu nejsilnější od loňského února.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
    Na důvěru v tuzemské ekonomice dopadá stávající vlna pandemie koronaviru: na počátku nového roku se nálada zhoršila jak mezi podnikateli, tak u spotřebitelů. Zhoršení důvěry není překvapivé s tím, jak omezení spojená se stávající vlnou pandemie dopadají na aktivitu ve vybraných odvětvích ekonomiky a na důvěru spotřebitelů, především skrze obavy z růstu nezaměstnanosti. Indikátory důvěry ovšem zůstávají výrazně nad úrovněmi z loňského druhého čtvrtletí, kdy na ekonomiku dopadala omezení spojená s první vlnou pandemie.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
    Důvěra v tuzemské ekonomice se v červnu dále výrazně zlepšila a vzrostla na nejvyšší úroveň od února 2019. Ke zlepšení důvěry došlo ve všech podnikatelských odvětvích, především ve službách a obchodu, a viditelně se zlepšila nálada také mezi spotřebiteli.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
    Důvěra v tuzemské ekonomice se v dubnu výrazně zlepšila a vzrostla na nejvyšší úroveň od loňského března. Ke zlepšení důvěry přispěl vývoj ve většině podnikatelských odvětví a také znatelně lepší nálada mezi spotřebiteli. Roste podíl podnikatelů očekávajících zlepšení poptávky, což platí zejména o službách, kde se zjevně projevuje sázka na otevírání provozoven v souvislosti se zlepšením situace na poli pandemie. Nálada se výrazně zlepšila také v průmyslu a maloobchodu. Stavebnictví je tak jediným odvětvím, jež v dubnovém průzkumu hlásí zhoršení důvěry s tím, jak podnikatelé ve stavebnictví očekávají slabší poptávku a zhoršení své ekonomické situace.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, květen 2023
    Důvěra v české ekonomice se v květnu zhoršila, přičemž zhoršení důvěry bylo patrné jak na straně podnikatelů, tak mezi spotřebiteli.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, leden 2024
    Důvěra v české ekonomice v lednu přerušila sérii zlepšování, kterou zaznamenala ve všech měsících loňského závěrečného čtvrtletí.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, listopad 2023
    Důvěra v české ekonomice v listopadu mírně stoupla a dostala se tak na své tříměsíční maximum.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, prosinec 2022
    Důvěra v české ekonomice se v závěru letošního roku vrátila k meziměsíčnímu zhoršení, jehož tahounem byl slabší sentiment ve stavebnictví a v maloobchodu, zhoršení nálady hlásí také spotřebitelé.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, říjen 2023
    Důvěra v české ekonomice v říjnu poměrně výrazně stoupla, zlepšení se nicméně plně koncentrovalo jen do dvou oblastí: do průmyslu a mezi spotřebitele.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, srpen 2024
    Důvěra v české ekonomice se v srpnu druhý měsíc v řadě zhoršila a celkový indikátor spotřebitelské a podnikatelské důvěry dosáhl nejnižší úroveň od letošního února.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, únor 2023
    Průzkum důvěry v české ekonomice hlásí, že se v únoru prudce zhoršila nálada v průmyslu, zatímco důvěra mezi spotřebiteli se dále zlepšila.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, září 2023
    Důvěra v české ekonomice v září klesla, tahounem bylo zhoršení nálady jak na straně podnikatelů, tak mezi spotřebiteli klesla.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, září 2024
    Důvěra v české ekonomice se v září zlepšila, čemuž pomohla zejména lepší nálada mezi podnikateli, zlepšení důvěry je ale patrné i na straně spotřebitelů.
  • Spotřebitelská poptávka v červenci zklamala
    Tuzemské maloobchodní tržby za červenec zklamaly. Jejich reálný objem bez prodejů aut se zvýšil meziměsíčně pouze o 0,1 %, zatímco my jsme očekávali růst o 0,5 %. V meziročním vyjádření byly tržby nižší o 1,8 %, což byl ve srovnání s naší prognózou (-3,0 % y/y) i tržním konsensem (-3,1 % y/y) naopak lepší výsledek. Na meziroční vývoj totiž působily revize historických dat, když statistický úřad zhruba o desetinu zvýšil meziměsíční dynamiku pro každý měsíc v období od listopadu 2022 až do červena 2023.
  • Spotřebitelská poptávka v ČR stále klesá
    Maloobchodní tržby bez prodejů aut v září nadále klesaly. Meziměsíčně byly v reálném vyjádření nižší o 0,4 % po srpnovém poklesu o 0,8 %. Meziroční pokles po očištění o vliv rozdílného počtu pracovních dní se prohloubil z -2,8 % na -4,0 %, což bylo zhruba v souladu s naší prognózou (-3,9 %) a mírně pod tržním konsensem (-3,7 %). Oproti předpandemickému únoru 2020 byla úroveň tržeb letos v září nižší o 7,7 %.
  • Spotřebitelská poptávka v únoru nečekaně a silně klesla
    Maloobchodní tržby bez prodeje aut v únoru meziměsíčně klesly v reálném vyjádření o 0,8 %, zatímco ještě měsíc předtím rychle rostly o 1,3 %. Meziročně byly zmíněné tržby vyšší o 1,6 % a únorový výsledek tak zaostal za očekáváními, když tržní konsensus předpokládal růst o 2,3 % y/y. Směrem výše byl ale revidován lednový údaj, který původně ukazoval na meziměsíční nárůst o 1,0 %. Zklamání z únorového výsledku podtrhuje také fakt, že zatímco od října do ledna maloobchodní tržby meziměsíčně rostly a naznačovaly trend postupného oživování spotřebitelské poptávky, tak v únoru přišla poměrně výrazná korekce. Oproti předpandemickému únoru 2020 tak byly tržby bez prodejů aut v reálném vyjádření stále nižší o 5 %.
  • Spotřebitelská poptávka zůstala i na začátku druhého čtvrtletí slabá
    Maloobchodní tržby bez prodejů aut se v dubnu nadále snižovaly. Tempo meziměsíčního poklesu se však zmírnilo z březnových -1,3 % na -0,3 %. Nižší byly tržby za prodej pohonných hmot (-2,9 % m/m), ty za potraviny naopak nepatrně vzrostly (+0,2 % m/m), zatímco prodeje nepotravinářského zboží stagnovaly. Vynecháme-li období pandemie, kdy byla řada obchodů buď zavřena nebo určitým způsobem omezena, tak současná úroveň reálných maloobchodních tržeb odpovídá začátku roku 2018. V meziročním srovnání byly maloobchodní tržby bez prodejů aut letos v dubnu nižší o 7,7 %, což bylo výrazně pod tržním očekáváním (-6,1 %). Na této odchylce se ale podepsala také revize dat z předchozích měsíců směrem k horšímu. Zatímco původně statistici udávali, že v březnu tržby klesly meziročně o 8,1 %, po revizi se tento pokles výrazně prohloubil na -9,5 %.
  • Spotřebitelská poptávka zůstává v ČR slabá
    Tuzemské maloobchodní tržby nezahrnující prodeje aut v září meziměsíčně vzrostly v reálném vyjádření pouze o 0,2 %. Pokračoval tak jejich utlumený vývoj, když v srpnu došlo k nárůstu o nepatrných 0,1 % m/m. Meziročně byly zářijové maloobchodní tržby vyšší o 5,6 %, což bylo zhruba v souladu s tržním konsensem (5,5 %). Částečně ale na to stále působil vliv nízké srovnávací základny. Ve srovnání s předpandemickým únorem 2020 byly reálné maloobchodní tržby bez aut nižší o 1,5 %.
  • Spotřebitelské ceny opět vzrostly
    „Od začátku letošního roku dochází k růstu spotřebitelských cen, což zvyšuje míru inflace nad cíl České národní banky. V případě, že tento vývoj bude pokračovat, je možné, že centrální banka zasáhne prostřednictvím zvýšení úrokových sazeb. V průběhu letošního roku by úrokové sazby mohly vzrůst až o polovinu procentního bodu,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Purple ebook obchodování ropy