Sobota 21. prosince 2024 18:51
reklama
CapXmaster srovnani
reklama
Purple ebook obchodování ropy
reklama
Dukascopy new
reklama
RebelsFunding

Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, prosinec 2022

27.12.2022 10:41  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Důvěra v české ekonomice se v závěru letošního roku vrátila k meziměsíčnímu zhoršení, jehož tahounem byl slabší sentiment ve stavebnictví a v maloobchodu, zhoršení nálady hlásí také spotřebitelé.

Na stavebnictví zřejmě dopadají vysoké úrokové sazby, jež vedou ke zdražení úvěrů a tím k poklesu poptávky.

Vysoká inflace vede k výraznému poklesu reálných příjmů domácností, což se projevuje jak v horší náladě mezi spotřebiteli, tak ve zhoršování situace v maloobchodu.

V průmyslu se indikátor důvěry v prosinci meziměsíčně zlepšil, i tak ale z historického pohledu zůstává na velmi slabé úrovni. 

Celková důvěra v tuzemské ekonomice se prosinci po symbolickém listopadovém nadechnutí vrátila ke zhoršování a klesla na svoji nejslabší úroveň od loňského března.

Pokles důvěry v české ekonomice byl tažen zhoršením sentimentu ve stavebnictví, v maloobchodu a mezi spotřebiteli. 

V případě stavebnictví hlásí průzkum velmi slabé hodnocení současné poptávky a prohloubení pesimismu ohledně výhledu celkové ekonomické situace do dalších měsíců.

Indikátor důvěry v sektoru stavebnictví nicméně zůstává nad svým dlouhodobým historickým průměrem a vidíme zde tak prostor pro další zhoršování.

Růst úrokových sazeb a zdražování úvěrů totiž velmi pravděpodobně i nadále povedou k poklesu poptávky po hypotékách a obecně k poklesu stavební aktivity. 

V případě maloobchodu se zhoršilo jak hodnocení celkové ekonomické situace za uplynulé tři měsíce, tak očekávání celkové ekonomické situace do dalších měsíců.

Vysoká inflace a její nepříznivý dopad do reálných příjmů domácností se projevuje jak v horší náladě spotřebitelů, tak ve zhoršování situace v maloobchodu.

Spotřebitelé, respektive domácnosti, hlásí zhoršení své finanční situace a plánují odkládat větší nákupy. 

Ve službách se celková důvěra v prosinci meziměsíčně nezměnila, z průzkumu je ale patrné výrazně horší očekávání ekonomické situace do příštích třech až šesti měsíců. 

Mírně se zlepšila nálada v průmyslu, což odpovídá obdobným průzkumům z Německa a z řady dalších evropských zemí.

Mezi podnikateli v průmyslu se zlepšilo očekávání poptávky a celkové ekonomické situace do dalších měsíců, přesto je ale důvěra v průmyslu výrazně pod svým dlouhodobým průměrem. 

Prosincový průzkum spotřebitelské a podnikatelské důvěry podporuje očekávání, že česká ekonomika v letošním závěrečném čtvrtletí zopakuje mezikvartální pokles HDP a vstoupí tak do technické recese.

Na tuzemské spotřebitele nepříznivě působí růst životních nákladů a s tím související pokles mezd, což se nepříznivě projevuje v maloobchodu a záblesky pesimismu jsou z průzkumu patrné také v případě služeb.

Celková situace v tuzemské ekonomice bude v kombinaci s vysokými úrokovými sazbami vytvářet v nejbližších měsících nepříznivé tlaky v sektoru stavebnictví. 

Čerstvé průzkumy z eurozóny nicméně podporují scénář, dle kterého by recese v Evropě obecně nemusela být dlouhá a hluboká, což by mohlo platit i o české ekonomice.

Dle našich předpokladů zopakuje HDP České republiky v letošním závěrečném čtvrtletí mezikvartální pokles, v prvním čtvrtletí 2023 by se ale HDP mohl víceméně stabilizovat a počínaje druhým čtvrtletím 2023 očekáváme obnovení mezikvartálního růstu české ekonomiky.

Za celý rok 2022 očekáváme růst HDP České republiky tempem 2,5 %, v roce 2023 by pak měl celoroční růst české ekonomiky zpomalit zhruba na 0,5 %. 

Radomír Jáč
hlavní ekonom
Generali Investments CEE

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, duben 2023
    Důvěra v české ekonomice se v dubnu zlepšila, přičemž zlepšení bylo patrné jak mezi spotřebiteli, tak napříč všemi odvětvími na straně podnikatelů.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, duben 2024
    Dubnový průzkum spotřebitelské a podnikatelské důvěry je celkově ve znamení dobré nálady v české ekonomice.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
    Na důvěru v tuzemské ekonomice dopadá stávající vlna pandemie koronaviru: na počátku nového roku se nálada zhoršila jak mezi podnikateli, tak u spotřebitelů. Zhoršení důvěry není překvapivé s tím, jak omezení spojená se stávající vlnou pandemie dopadají na aktivitu ve vybraných odvětvích ekonomiky a na důvěru spotřebitelů, především skrze obavy z růstu nezaměstnanosti. Indikátory důvěry ovšem zůstávají výrazně nad úrovněmi z loňského druhého čtvrtletí, kdy na ekonomiku dopadala omezení spojená s první vlnou pandemie.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
    Důvěra v tuzemské ekonomice se v červnu dále výrazně zlepšila a vzrostla na nejvyšší úroveň od února 2019. Ke zlepšení důvěry došlo ve všech podnikatelských odvětvích, především ve službách a obchodu, a viditelně se zlepšila nálada také mezi spotřebiteli.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
    Důvěra v tuzemské ekonomice se v květnu opět výrazně zlepšila a vzrostla na nejvyšší úroveň od prosince 2019. Ke zlepšení důvěry došlo ve všech podnikatelských odvětvích a znatelně se zlepšila nálada také mezi spotřebiteli. Výrazně se zlepšila důvěra ve službách, kde na sentiment podnikatelů příznivě dopadá avizované anebo už i probíhající uvolňování uzavírek spojených s pandemií. Uvolňování protipandemických restrikcí vedlo spolu se zlepšujícími se zprávami z ekonomiky k prudkému růstu spotřebitelské důvěry, příslušný ukazatel byl v květnu nejsilnější od loňského února.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
    Důvěra v tuzemské ekonomice se v dubnu výrazně zlepšila a vzrostla na nejvyšší úroveň od loňského března. Ke zlepšení důvěry přispěl vývoj ve většině podnikatelských odvětví a také znatelně lepší nálada mezi spotřebiteli. Roste podíl podnikatelů očekávajících zlepšení poptávky, což platí zejména o službách, kde se zjevně projevuje sázka na otevírání provozoven v souvislosti se zlepšením situace na poli pandemie. Nálada se výrazně zlepšila také v průmyslu a maloobchodu. Stavebnictví je tak jediným odvětvím, jež v dubnovém průzkumu hlásí zhoršení důvěry s tím, jak podnikatelé ve stavebnictví očekávají slabší poptávku a zhoršení své ekonomické situace.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, květen 2023
    Důvěra v české ekonomice se v květnu zhoršila, přičemž zhoršení důvěry bylo patrné jak na straně podnikatelů, tak mezi spotřebiteli.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, leden 2024
    Důvěra v české ekonomice v lednu přerušila sérii zlepšování, kterou zaznamenala ve všech měsících loňského závěrečného čtvrtletí.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, listopad 2023
    Důvěra v české ekonomice v listopadu mírně stoupla a dostala se tak na své tříměsíční maximum.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, listopad 2024
    Důvěra v české ekonomice se v listopadu zlepšila, čemuž pomohla zejména lepší nálada mezi podnikateli, zlepšení důvěry je ale patrné i na straně spotřebitelů.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, říjen 2023
    Důvěra v české ekonomice v říjnu poměrně výrazně stoupla, zlepšení se nicméně plně koncentrovalo jen do dvou oblastí: do průmyslu a mezi spotřebitele.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, srpen 2023
    Důvěra v české ekonomice se v srpnu zlepšila, tahounem bylo zlepšení nálady na straně podnikatelů, zatímco důvěra mezi spotřebiteli klesla.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, srpen 2024
    Důvěra v české ekonomice se v srpnu druhý měsíc v řadě zhoršila a celkový indikátor spotřebitelské a podnikatelské důvěry dosáhl nejnižší úroveň od letošního února.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, únor 2023
    Průzkum důvěry v české ekonomice hlásí, že se v únoru prudce zhoršila nálada v průmyslu, zatímco důvěra mezi spotřebiteli se dále zlepšila.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, září 2023
    Důvěra v české ekonomice v září klesla, tahounem bylo zhoršení nálady jak na straně podnikatelů, tak mezi spotřebiteli klesla.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, září 2024
    Důvěra v české ekonomice se v září zlepšila, čemuž pomohla zejména lepší nálada mezi podnikateli, zlepšení důvěry je ale patrné i na straně spotřebitelů.
  • Spotřebitelská poptávka v červenci zklamala
    Tuzemské maloobchodní tržby za červenec zklamaly. Jejich reálný objem bez prodejů aut se zvýšil meziměsíčně pouze o 0,1 %, zatímco my jsme očekávali růst o 0,5 %. V meziročním vyjádření byly tržby nižší o 1,8 %, což byl ve srovnání s naší prognózou (-3,0 % y/y) i tržním konsensem (-3,1 % y/y) naopak lepší výsledek. Na meziroční vývoj totiž působily revize historických dat, když statistický úřad zhruba o desetinu zvýšil meziměsíční dynamiku pro každý měsíc v období od listopadu 2022 až do červena 2023.
  • Spotřebitelská poptávka v ČR stále klesá
    Maloobchodní tržby bez prodejů aut v září nadále klesaly. Meziměsíčně byly v reálném vyjádření nižší o 0,4 % po srpnovém poklesu o 0,8 %. Meziroční pokles po očištění o vliv rozdílného počtu pracovních dní se prohloubil z -2,8 % na -4,0 %, což bylo zhruba v souladu s naší prognózou (-3,9 %) a mírně pod tržním konsensem (-3,7 %). Oproti předpandemickému únoru 2020 byla úroveň tržeb letos v září nižší o 7,7 %.
  • Spotřebitelská poptávka v únoru nečekaně a silně klesla
    Maloobchodní tržby bez prodeje aut v únoru meziměsíčně klesly v reálném vyjádření o 0,8 %, zatímco ještě měsíc předtím rychle rostly o 1,3 %. Meziročně byly zmíněné tržby vyšší o 1,6 % a únorový výsledek tak zaostal za očekáváními, když tržní konsensus předpokládal růst o 2,3 % y/y. Směrem výše byl ale revidován lednový údaj, který původně ukazoval na meziměsíční nárůst o 1,0 %. Zklamání z únorového výsledku podtrhuje také fakt, že zatímco od října do ledna maloobchodní tržby meziměsíčně rostly a naznačovaly trend postupného oživování spotřebitelské poptávky, tak v únoru přišla poměrně výrazná korekce. Oproti předpandemickému únoru 2020 tak byly tržby bez prodejů aut v reálném vyjádření stále nižší o 5 %.
  • Spotřebitelská poptávka zůstala i na začátku druhého čtvrtletí slabá
    Maloobchodní tržby bez prodejů aut se v dubnu nadále snižovaly. Tempo meziměsíčního poklesu se však zmírnilo z březnových -1,3 % na -0,3 %. Nižší byly tržby za prodej pohonných hmot (-2,9 % m/m), ty za potraviny naopak nepatrně vzrostly (+0,2 % m/m), zatímco prodeje nepotravinářského zboží stagnovaly. Vynecháme-li období pandemie, kdy byla řada obchodů buď zavřena nebo určitým způsobem omezena, tak současná úroveň reálných maloobchodních tržeb odpovídá začátku roku 2018. V meziročním srovnání byly maloobchodní tržby bez prodejů aut letos v dubnu nižší o 7,7 %, což bylo výrazně pod tržním očekáváním (-6,1 %). Na této odchylce se ale podepsala také revize dat z předchozích měsíců směrem k horšímu. Zatímco původně statistici udávali, že v březnu tržby klesly meziročně o 8,1 %, po revizi se tento pokles výrazně prohloubil na -9,5 %.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

Forex brokeři
reklama
RebelsFunding