Sobota 21. prosince 2024 18:47
reklama
Dukascopy new
reklama
Purple webinář Ve vaší režii
reklama
Swissquote Bank
reklama
Purple ebook obchodování ropy

Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, únor 2023

24.02.2023 11:41  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Průzkum důvěry v české ekonomice hlásí, že se v únoru prudce zhoršila nálada v průmyslu, zatímco důvěra mezi spotřebiteli se dále zlepšila.

Celkový indikátor důvěry v české ekonomice se v únoru mírně zhoršil z důvodu poklesu důvěry na straně podnikatelů, kde byl patrný propad důvěry mezi podnikateli v průmyslu.

Celkově únorový průzkum vysílá smíšené signály ohledně dění v české ekonomice, do dalších měsíců nicméně předpokládám, že převládne mírný optimismus, a to i díky zmírnění cenových tlaků v tuzemské ekonomice.

Celková důvěra v tuzemské ekonomice se v únoru zhoršila a klesla na dvouměsíční minimum poté, co v lednu dosáhla nejvyšší úroveň od loňského srpna.

Zhoršení důvěry v české ekonomice bylo taženo slabší důvěrou na straně podnikatelů, kde se propadla nálada v průmyslu a mírně se zhoršila také nálada v maloobchodě.

Nálada mezi spotřebiteli se naopak zlepšila na nejvyšší úroveň od loňského února.

Na straně spotřebitelů je patrný pokles obav z vývoje vlastní finanční situace a celkové ekonomické situace.

Domnívám se, že nálada mezi spotřebiteli se může zlepšovat i v dalších měsících s tím, jak bude klesat inflace včetně nákladů na energie.

Pokud se zlepšení spotřebitelské důvěry udrží i do dalších měsíců, bude to dobrá zpráva pro maloobchod, služby a českou ekonomiku obecně.

Na straně podnikatelů zaujal zejména průmysl, kde se důvěra v únoru meziměsíčně výrazně propadla a dostala se na nejslabší úroveň od června 2020.

Tuzemský průmysl hůře hodnotí současnou poptávku, což vede k pesimismu ohledně výhledu výroby do dalších měsíců a také ohledně výhledu zaměstnanosti v tomto důležitém sektoru české ekonomiky.

Za zmínku zároveň stojí, že indikátor očekáváného vývoje prodejních cen pro příští 3 měsíce je v tuzemském průmyslu dle průzkumu ČSÚ nejnižší od října 2021.

V maloobchodu se zhoršil výhled ekonomické situace do dalších měsíců.

V případě maloobchodu nicméně věřím, že se důvěra může v dalších měsících začít zlepšovat s tím, jak se zlepšuje nálada mezi spotřebiteli.

Sektor služeb hlásí nárůst důvěry s tím, jak podnikatelé lépe hodnotí stávající ekonomickou situaci a její výhled do dalších měsíců.

Průzkum hlásí, že se v uplynulých měsících zlepšila poptávka v sektoru služeb, optimismus do dalších měsíců ohledně poptávky ale dle únorového průzkumu poklesl.

Indikátor očekávaného vývoje cen pro příští 3 měsíce v sektoru služeb dle průzkumu ČSÚ v únoru mírně vzrostl, i tak je ale druhý nejnižší od října 2021.

V případě stavebnictví se důvěra zlepšila po předchozím tříměsíčním poklesu s tím, jak se zlepšilo hodnocení současné poptávky.

V sektoru stavebnictví nicméně i nadále trvá pesimismus ohledně výhledu poptávky a celkové ekonomické situace do dalších měsíců.

Únorové zlepšení nálady v tuzemském stavebnictví dle mého názoru nemusí do dalších měsíců vydržet.

Předpokládám, že růst úrokových sazeb pozorovaný v loňském roce a s ním související zdražování úvěrů povede i nadále k poklesu poptávky po hypotékách a obecně k poklesu stavební aktivity.

Únorový průzkum spotřebitelské a podnikatelské důvěry vysílá smíšené signály.

Předpokládám nicméně, že by se česká ekonomika po mezikvartální poklesech HDP v loňském druhém pololetí mohla v letošním prvním čtvrtletí zhruba stabilizovat.

Pro stabilizaci situace v tuzemské ekonomice hovoří příznivé signály ohledně vývoje cen energií do dalších čtvrtletí, povzbuzující zprávy přicházejí také ohledně ekonomické aktivity v eurozóně, tedy na našich hlavních exportních trzích.

Po loňském růstu o 2,5 % očekávám pro letošek celoroční růst HDP České republiky zhruba v oblasti 0,5 %. 

Radomír Jáč
hlavní ekonom
Generali Investments CEE

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
    Důvěra v tuzemské ekonomice se v dubnu výrazně zlepšila a vzrostla na nejvyšší úroveň od loňského března. Ke zlepšení důvěry přispěl vývoj ve většině podnikatelských odvětví a také znatelně lepší nálada mezi spotřebiteli. Roste podíl podnikatelů očekávajících zlepšení poptávky, což platí zejména o službách, kde se zjevně projevuje sázka na otevírání provozoven v souvislosti se zlepšením situace na poli pandemie. Nálada se výrazně zlepšila také v průmyslu a maloobchodu. Stavebnictví je tak jediným odvětvím, jež v dubnovém průzkumu hlásí zhoršení důvěry s tím, jak podnikatelé ve stavebnictví očekávají slabší poptávku a zhoršení své ekonomické situace.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
    Na důvěru v tuzemské ekonomice dopadá stávající vlna pandemie koronaviru: na počátku nového roku se nálada zhoršila jak mezi podnikateli, tak u spotřebitelů. Zhoršení důvěry není překvapivé s tím, jak omezení spojená se stávající vlnou pandemie dopadají na aktivitu ve vybraných odvětvích ekonomiky a na důvěru spotřebitelů, především skrze obavy z růstu nezaměstnanosti. Indikátory důvěry ovšem zůstávají výrazně nad úrovněmi z loňského druhého čtvrtletí, kdy na ekonomiku dopadala omezení spojená s první vlnou pandemie.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, květen 2023
    Důvěra v české ekonomice se v květnu zhoršila, přičemž zhoršení důvěry bylo patrné jak na straně podnikatelů, tak mezi spotřebiteli.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, leden 2024
    Důvěra v české ekonomice v lednu přerušila sérii zlepšování, kterou zaznamenala ve všech měsících loňského závěrečného čtvrtletí.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, listopad 2023
    Důvěra v české ekonomice v listopadu mírně stoupla a dostala se tak na své tříměsíční maximum.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, listopad 2024
    Důvěra v české ekonomice se v listopadu zlepšila, čemuž pomohla zejména lepší nálada mezi podnikateli, zlepšení důvěry je ale patrné i na straně spotřebitelů.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, prosinec 2022
    Důvěra v české ekonomice se v závěru letošního roku vrátila k meziměsíčnímu zhoršení, jehož tahounem byl slabší sentiment ve stavebnictví a v maloobchodu, zhoršení nálady hlásí také spotřebitelé.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, říjen 2023
    Důvěra v české ekonomice v říjnu poměrně výrazně stoupla, zlepšení se nicméně plně koncentrovalo jen do dvou oblastí: do průmyslu a mezi spotřebitele.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, srpen 2023
    Důvěra v české ekonomice se v srpnu zlepšila, tahounem bylo zlepšení nálady na straně podnikatelů, zatímco důvěra mezi spotřebiteli klesla.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, srpen 2024
    Důvěra v české ekonomice se v srpnu druhý měsíc v řadě zhoršila a celkový indikátor spotřebitelské a podnikatelské důvěry dosáhl nejnižší úroveň od letošního února.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, září 2023
    Důvěra v české ekonomice v září klesla, tahounem bylo zhoršení nálady jak na straně podnikatelů, tak mezi spotřebiteli klesla.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, září 2024
    Důvěra v české ekonomice se v září zlepšila, čemuž pomohla zejména lepší nálada mezi podnikateli, zlepšení důvěry je ale patrné i na straně spotřebitelů.
  • Spotřebitelská poptávka v červenci zklamala
    Tuzemské maloobchodní tržby za červenec zklamaly. Jejich reálný objem bez prodejů aut se zvýšil meziměsíčně pouze o 0,1 %, zatímco my jsme očekávali růst o 0,5 %. V meziročním vyjádření byly tržby nižší o 1,8 %, což byl ve srovnání s naší prognózou (-3,0 % y/y) i tržním konsensem (-3,1 % y/y) naopak lepší výsledek. Na meziroční vývoj totiž působily revize historických dat, když statistický úřad zhruba o desetinu zvýšil meziměsíční dynamiku pro každý měsíc v období od listopadu 2022 až do červena 2023.
  • Spotřebitelská poptávka v ČR stále klesá
    Maloobchodní tržby bez prodejů aut v září nadále klesaly. Meziměsíčně byly v reálném vyjádření nižší o 0,4 % po srpnovém poklesu o 0,8 %. Meziroční pokles po očištění o vliv rozdílného počtu pracovních dní se prohloubil z -2,8 % na -4,0 %, což bylo zhruba v souladu s naší prognózou (-3,9 %) a mírně pod tržním konsensem (-3,7 %). Oproti předpandemickému únoru 2020 byla úroveň tržeb letos v září nižší o 7,7 %.
  • Spotřebitelská poptávka v únoru nečekaně a silně klesla
    Maloobchodní tržby bez prodeje aut v únoru meziměsíčně klesly v reálném vyjádření o 0,8 %, zatímco ještě měsíc předtím rychle rostly o 1,3 %. Meziročně byly zmíněné tržby vyšší o 1,6 % a únorový výsledek tak zaostal za očekáváními, když tržní konsensus předpokládal růst o 2,3 % y/y. Směrem výše byl ale revidován lednový údaj, který původně ukazoval na meziměsíční nárůst o 1,0 %. Zklamání z únorového výsledku podtrhuje také fakt, že zatímco od října do ledna maloobchodní tržby meziměsíčně rostly a naznačovaly trend postupného oživování spotřebitelské poptávky, tak v únoru přišla poměrně výrazná korekce. Oproti předpandemickému únoru 2020 tak byly tržby bez prodejů aut v reálném vyjádření stále nižší o 5 %.
  • Spotřebitelská poptávka zůstala i na začátku druhého čtvrtletí slabá
    Maloobchodní tržby bez prodejů aut se v dubnu nadále snižovaly. Tempo meziměsíčního poklesu se však zmírnilo z březnových -1,3 % na -0,3 %. Nižší byly tržby za prodej pohonných hmot (-2,9 % m/m), ty za potraviny naopak nepatrně vzrostly (+0,2 % m/m), zatímco prodeje nepotravinářského zboží stagnovaly. Vynecháme-li období pandemie, kdy byla řada obchodů buď zavřena nebo určitým způsobem omezena, tak současná úroveň reálných maloobchodních tržeb odpovídá začátku roku 2018. V meziročním srovnání byly maloobchodní tržby bez prodejů aut letos v dubnu nižší o 7,7 %, což bylo výrazně pod tržním očekáváním (-6,1 %). Na této odchylce se ale podepsala také revize dat z předchozích měsíců směrem k horšímu. Zatímco původně statistici udávali, že v březnu tržby klesly meziročně o 8,1 %, po revizi se tento pokles výrazně prohloubil na -9,5 %.
  • Spotřebitelská poptávka zůstává v ČR slabá
    Tuzemské maloobchodní tržby nezahrnující prodeje aut v září meziměsíčně vzrostly v reálném vyjádření pouze o 0,2 %. Pokračoval tak jejich utlumený vývoj, když v srpnu došlo k nárůstu o nepatrných 0,1 % m/m. Meziročně byly zářijové maloobchodní tržby vyšší o 5,6 %, což bylo zhruba v souladu s tržním konsensem (5,5 %). Částečně ale na to stále působil vliv nízké srovnávací základny. Ve srovnání s předpandemickým únorem 2020 byly reálné maloobchodní tržby bez aut nižší o 1,5 %.
  • Spotřebitelské ceny opět vzrostly
    „Od začátku letošního roku dochází k růstu spotřebitelských cen, což zvyšuje míru inflace nad cíl České národní banky. V případě, že tento vývoj bude pokračovat, je možné, že centrální banka zasáhne prostřednictvím zvýšení úrokových sazeb. V průběhu letošního roku by úrokové sazby mohly vzrůst až o polovinu procentního bodu,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Spotřebitelské ceny opět zmírnily svůj růst
    „Vzhledem k postupnému zmírňování meziročního růstu spotřebitelských cen nelze očekávat, že by Česká národní banka zvyšovala úrokové sazby nad současnou úroveň. Případné snižování úrokových sazeb zřejmě přijde až ve chvíli, kdy se inflace dostane pod úroveň základní úrokové sazby,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Spotřebitelské ceny poklesly druhý měsíc v řadě
    Koronavirová nákaza i v dubnu přibrzdila růst cen, když meziroční inflace ztratila další dvě desetiny procentního bodu a dosáhla 3,2 %. Oproti březnu se pak spotřebitelské ceny snížily o 0,2 %. Tato hodnota je mírně nad naším odhadem i konsenzem trhu. Další zpomalení cenového růstu bylo dáno zejména nižšími cenami pohonných hmot, oproti březnu se však snížily i ceny alkoholických nápojů a tabáku. Na druhé straně pokračoval růst cen potravin, kde byly vyšší zejména ceny zeleniny, ovoce a pečiva.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

Forex brokeři
reklama
CapXmaster